Fitnes

Da li hrana može izazvati depresiju i anksioznost?

Nedavna istraživanja kažu – da!

Znamo da ste verovatno već više puta u pretraživač upisali nešto poput „hrana koja će nas razveseli“, ali kao rezultat, odgovor i dalje pronalazite u omiljenim slatkišima.

Nutricionisti već godinama govore o vezi mentalnog zdravlja i ishrane, a više istraživanja potvrdilo je ovu teoriju. Hajde da otkrijemo šta sve treba da znamo o proizvodima i njihovim efektima na raspoloženje.

 Postoji li veza između ishrane i mentalnog zdravlja?

Prema podacima Svetske zdravstvene organizacije, najmanje 350 miliona ljudi pati od različitih oblika depresije. Takođe, prema dr. Hizer Maki, koja je specijalizovala za proučavanje navika povezanih sa zdravljem, „istraživanje je dokazalo očiglednu vezu između ishrane i raspoloženja“.

Ove godine, istraživači sa Univerziteta u Sijeni u Italiji sproveli su retrospektivnu analizu podataka iz ambulantnih evidencija pacijenata na psihijatrijskim odeljenjima klinika u 2017. godini i pratili nivoe vitamina D u njihovoj krvi. Pokazalo se da je u 94% ovih pacijenata sadržaj vitamina D u organizmu bio ispod normalnog. To znači da „između ostalih korisnih efekata, uzimanje vitamina D kao aditiva može pomoći u lečenju bolesti poput depresije“.

Drugo istraživanje iz 2019. godine, sprovedeno na Univerzitetu u Mančesteru, pokazalo je na podacima više od 46 hiljada ljudi da poboljšanje kvaliteta i režima ishrane ima pozitivan uticaj na mentalno zdravlje. Svaka dijeta koja ima za cilj smanjivanje težine, smanjenje  mase i održavanje uravnoteženog unosa hranljivih materija, podjednako dobro smanjuje simptome depresije.

„Ovo je zaista sjajna vest“, kaže dr. Džozef Fert, saradnik na Univerzitetu u Mančesteru „Većina ljudi ne treba da se pridržava strogih dijeta.“ Fert se zalaže za jednostavne promene: „Da bi se izbegao potencijalni negativni uticaj brze hrane na mentalno zdravlje, dovoljno je održavati ravnotežu proteina, masti i ugljenih hidrata, ne zaboraviti na vlakna i povrće i isključiti rafinisani šećer i drugu nezdravu hranu.“

Kako je zdravlje creva povezano sa raspoloženjem?

Često se za creva kaže da su naš "drugi mozak". Kada se uzme u obzir odnos ovih organa, važno je zapamtiti da se oko 90 procenata serotoninskih receptora nalazi u crevima. Za one koji traže olakšanje od depresije, naučnici preporučuju da započnu sa dijetom, odnosno, pratite šta jedete pre nego što pribegnete terapiji prebioticima i probioticima.

Nauka ne prestaje da potvrđuje ovu vezu. Studija iz 2017. na Univerzitetu Virdžinija na miševima pokazala je da jogurt koji sadrži laktobacile poboljšava mikrofloru i raspoloženje smanjujući sadržaj metabolita kinurinina u krvi. Iako je dokazano da miševi nemaju načina da prenesu svoja osećanja, praćenje „depresivnog ponašanja“ i „ponašanja očaja“ koristi se za proučavanje depresije kod životinja. Koristeći ovu metodu, vodeći univerzitetski naučnik sada teoriju javno testira. „Biće sjajno ako naučimo da kontrolišemo raspoloženje i dobrobit uz pomoć ishrane i korisnih bakterija u našim crevima“, kaže on.

Univerzitet iz Bostona trenutno istražuje crevne bakterije koje proizvode inhibitorni neurotransmiter - gama-aminobuternu kiselinu (GABA). GABA ometa signale koji prolaze između živaca i na taj način pomaže mozgu da izbegne preveliku količinu nadražaja - to daje osećaj smirenosti. Ako se nešto poremeti u radu ovog kruga, rezultat može biti nesanica, anksioznost i depresija. Iako je tokom poslednjih 10 godina sprovedeno veliko istraživanje o odnosu crevnog mikrobioma i različitih aspekata ljudskog zdravlja, mikrobiolog koji sprovodi istraživanje u ovom projektu, napominje da je „sam koncept uvođenja i kontrole crevnih bakterija za poboljšanje zdravlja mozga i dalje sasvim novost.

Koja vrsta hrane će vam pomoći da se razveselite?

Probiotici i prebiotici: procenite svoju dnevnu ishranu: možda bi bilo korisno dodati prebiotike i probiotike. Potražite ih u fermentiranim namirnicama kao što je kiseli kupus. Nutricionisti takođe preporučuju povećanje sadržaja inulina, prebiotika koji neguje korisne bakterije.

Triptofan: hrana bogata triptofanom pomaže u održavanju nivoa serotonina (hormona sreće), pa ako želite da se razveselite, preporučujemo više lososa,  semenki, spanaća i piletine.

Selen: selen je moćan antioksidans koji štiti od oksidativnih oštećenja i podržava imuni i nervni sistem. „Ako vam nedostaje selen, verovatno je da ćete se osećati depresivno.

Vitamini grupe B: (B1), (B3) i (B12) uključeni su u energetski metabolizam, pa stoga njihov nedostatak može stvoriti osećaj umora, iritacije i depresije.

Vitamin D: masna riba, riblja jetra i obogaćena hrana sadrže puno vitamina D. Međutim, najlakši način je uzimati ga kao dodatak.

Voda: želite početi s jednom novom dobrom navikom? Pijte vodu. Samo pet procenata dehidratacije može odmah uticati na vašu sposobnost koncentracije, raspoloženje i produktivnost, pa sebi pomozite, pijte vodu. Važno je zapamtiti da su depresija i anksioznost u svojoj etiologiji multifaktorski, odnosno da mogu imati mnogo razloga, tako da ako ste zabrinuti zbog svog emocionalnog stanja, budite sigurni da potražite pomoć od stručnjaka.

Koju hranu bi trebalo izbegavati?

Masnoće: brza hrana i određena biljna ulja (omega-6 ulja), mogu doprineti upali. Takvi proizvodi izazivaju poremećaj mikroflore, što direktno povećava verovatnoću za razvoj depresije. Ali nisu sve masti štetne. Postoje masti koje ometaju upalne procese. Nalaze se u avokadu, maslinovom ulju, masnoj ribi. One će pomoći u održavanju normalnog raspoloženja.

Šećer: izbegavajte hranu koja sadrži industrijski šećer kako ne bi izazvali probleme u nivou šećera u krvi.

Potrebna nam je riba, školjke, povrće, morske trave, voće, orasi i žitarice. Oni će pružiti dobro fizičko i mentalno blagostanje.

Vogue.ru

 

Povezane teme

Parfemi

Sočni i sveži: top 10 citrusnih mirisa

Citrusne arome pomoći će vam da se brzo razveselite tokom vrućeg letnjeg dana i istovremeno napunite pozitivnim emocijama.

Nega kože

Dijeta protiv akni

Pravila ishrane za lepu kožu!

Make up

Šminka za muškarce: Chanel proširuje liniju muške kozmetike

Chanel proširuje svoju kolekciju kozmetike Boy de Chanel za muškarce, fokusirajući se na obrve, nokte i ten.

Trendovi

Mlečni manikir: ideje za nežni nail art

Možda najromantičniji manikir.

Kosa

Tri pravila za negu plave kose

Hladne nijanse sive ili tople nijanse meda, plava kosa uvek dodaje efekat imidžu i istovremeno zahteva posebnu negu.

Make up

Ketrin Zita-Džuons lansira sopstvenu kozmetičku liniju

Ketrin Zita-Džuons lansira kozmetiku pod vlastitim brendom Casa Zeta-Jones.

Kosa

Svi ih žele: 5 frizura koje nose poznate dame

Slavne dame su uvek odličan izvor inspiracije.

Nega kože

Maska od kečapa i šampon od voća: neobične beauty rutine poznatih ličnosti

Poznatim ličnostima lako su dostupni najbolji i najskuplji proizvodi za negu lica i tela.

Make up

Najbolja rumenila za savršen prirodan izgled

Odabir odgovarajuće nijanse rumenila nije nimalo lak zadatak.

Fitnes

Kako epsom so podstiče gubitak težine i utiče na zdravlje kože

Epsom so ili magnezijum sulfat značajno se razlikuje u sastavu od obične soli.

Fitnes

Šta se događa sa telom kada jedete kajsije (+recept za kolač sa kajsijama)

Mnogi nutricionisti se slažu da su kajsije izuzetno zdravo voće.

Make up

YSL hidratantni ruževi u nijansama "mlečnog čaja"

Yves Saint Laurent Beauté predstavlja kolekciju „mlečnih“ ruževa.

Make up

Gal Gadot postaje ambasador Revlona i otkriva nove kozmetičke proizvode

Poznata glumica Gal Gadot, koja je igrala glavnu ulogu u superherojskom akcionom filmu „Wonder Woman“, postala je ambasador američkog brenda Revlon i već je predstavila svoju debi...

Fitnes

Zašto su tikvice zaista dobre za vas

Tikvice sadrže vitamine B, C, PP, A, E.

Parfemi

Veoma francuski: zavodljiv miris Guerlain za najromantičnije osobe

Francuska kuća Guerlain predstavila je svoj novi parfem, limitirano izdanje La Petite Robe Noire So Frenchy koji će postati savršen dodatak večernjem izgledu.