grazia

Fitnes

Da li hrana može izazvati depresiju i anksioznost?

Nedavna istraživanja kažu – da!

Znamo da ste verovatno već više puta u pretraživač upisali nešto poput „hrana koja će nas razveseli“, ali kao rezultat, odgovor i dalje pronalazite u omiljenim slatkišima.

Nutricionisti već godinama govore o vezi mentalnog zdravlja i ishrane, a više istraživanja potvrdilo je ovu teoriju. Hajde da otkrijemo šta sve treba da znamo o proizvodima i njihovim efektima na raspoloženje.

 Postoji li veza između ishrane i mentalnog zdravlja?

Prema podacima Svetske zdravstvene organizacije, najmanje 350 miliona ljudi pati od različitih oblika depresije. Takođe, prema dr. Hizer Maki, koja je specijalizovala za proučavanje navika povezanih sa zdravljem, „istraživanje je dokazalo očiglednu vezu između ishrane i raspoloženja“.

Ove godine, istraživači sa Univerziteta u Sijeni u Italiji sproveli su retrospektivnu analizu podataka iz ambulantnih evidencija pacijenata na psihijatrijskim odeljenjima klinika u 2017. godini i pratili nivoe vitamina D u njihovoj krvi. Pokazalo se da je u 94% ovih pacijenata sadržaj vitamina D u organizmu bio ispod normalnog. To znači da „između ostalih korisnih efekata, uzimanje vitamina D kao aditiva može pomoći u lečenju bolesti poput depresije“.

Drugo istraživanje iz 2019. godine, sprovedeno na Univerzitetu u Mančesteru, pokazalo je na podacima više od 46 hiljada ljudi da poboljšanje kvaliteta i režima ishrane ima pozitivan uticaj na mentalno zdravlje. Svaka dijeta koja ima za cilj smanjivanje težine, smanjenje  mase i održavanje uravnoteženog unosa hranljivih materija, podjednako dobro smanjuje simptome depresije.

„Ovo je zaista sjajna vest“, kaže dr. Džozef Fert, saradnik na Univerzitetu u Mančesteru „Većina ljudi ne treba da se pridržava strogih dijeta.“ Fert se zalaže za jednostavne promene: „Da bi se izbegao potencijalni negativni uticaj brze hrane na mentalno zdravlje, dovoljno je održavati ravnotežu proteina, masti i ugljenih hidrata, ne zaboraviti na vlakna i povrće i isključiti rafinisani šećer i drugu nezdravu hranu.“

Kako je zdravlje creva povezano sa raspoloženjem?

Često se za creva kaže da su naš "drugi mozak". Kada se uzme u obzir odnos ovih organa, važno je zapamtiti da se oko 90 procenata serotoninskih receptora nalazi u crevima. Za one koji traže olakšanje od depresije, naučnici preporučuju da započnu sa dijetom, odnosno, pratite šta jedete pre nego što pribegnete terapiji prebioticima i probioticima.

Nauka ne prestaje da potvrđuje ovu vezu. Studija iz 2017. na Univerzitetu Virdžinija na miševima pokazala je da jogurt koji sadrži laktobacile poboljšava mikrofloru i raspoloženje smanjujući sadržaj metabolita kinurinina u krvi. Iako je dokazano da miševi nemaju načina da prenesu svoja osećanja, praćenje „depresivnog ponašanja“ i „ponašanja očaja“ koristi se za proučavanje depresije kod životinja. Koristeći ovu metodu, vodeći univerzitetski naučnik sada teoriju javno testira. „Biće sjajno ako naučimo da kontrolišemo raspoloženje i dobrobit uz pomoć ishrane i korisnih bakterija u našim crevima“, kaže on.

Univerzitet iz Bostona trenutno istražuje crevne bakterije koje proizvode inhibitorni neurotransmiter - gama-aminobuternu kiselinu (GABA). GABA ometa signale koji prolaze između živaca i na taj način pomaže mozgu da izbegne preveliku količinu nadražaja - to daje osećaj smirenosti. Ako se nešto poremeti u radu ovog kruga, rezultat može biti nesanica, anksioznost i depresija. Iako je tokom poslednjih 10 godina sprovedeno veliko istraživanje o odnosu crevnog mikrobioma i različitih aspekata ljudskog zdravlja, mikrobiolog koji sprovodi istraživanje u ovom projektu, napominje da je „sam koncept uvođenja i kontrole crevnih bakterija za poboljšanje zdravlja mozga i dalje sasvim novost.

Koja vrsta hrane će vam pomoći da se razveselite?

Probiotici i prebiotici: procenite svoju dnevnu ishranu: možda bi bilo korisno dodati prebiotike i probiotike. Potražite ih u fermentiranim namirnicama kao što je kiseli kupus. Nutricionisti takođe preporučuju povećanje sadržaja inulina, prebiotika koji neguje korisne bakterije.

Triptofan: hrana bogata triptofanom pomaže u održavanju nivoa serotonina (hormona sreće), pa ako želite da se razveselite, preporučujemo više lososa,  semenki, spanaća i piletine.

Selen: selen je moćan antioksidans koji štiti od oksidativnih oštećenja i podržava imuni i nervni sistem. „Ako vam nedostaje selen, verovatno je da ćete se osećati depresivno.

Vitamini grupe B: (B1), (B3) i (B12) uključeni su u energetski metabolizam, pa stoga njihov nedostatak može stvoriti osećaj umora, iritacije i depresije.

Vitamin D: masna riba, riblja jetra i obogaćena hrana sadrže puno vitamina D. Međutim, najlakši način je uzimati ga kao dodatak.

Voda: želite početi s jednom novom dobrom navikom? Pijte vodu. Samo pet procenata dehidratacije može odmah uticati na vašu sposobnost koncentracije, raspoloženje i produktivnost, pa sebi pomozite, pijte vodu. Važno je zapamtiti da su depresija i anksioznost u svojoj etiologiji multifaktorski, odnosno da mogu imati mnogo razloga, tako da ako ste zabrinuti zbog svog emocionalnog stanja, budite sigurni da potražite pomoć od stručnjaka.

Koju hranu bi trebalo izbegavati?

Masnoće: brza hrana i određena biljna ulja (omega-6 ulja), mogu doprineti upali. Takvi proizvodi izazivaju poremećaj mikroflore, što direktno povećava verovatnoću za razvoj depresije. Ali nisu sve masti štetne. Postoje masti koje ometaju upalne procese. Nalaze se u avokadu, maslinovom ulju, masnoj ribi. One će pomoći u održavanju normalnog raspoloženja.

Šećer: izbegavajte hranu koja sadrži industrijski šećer kako ne bi izazvali probleme u nivou šećera u krvi.

Potrebna nam je riba, školjke, povrće, morske trave, voće, orasi i žitarice. Oni će pružiti dobro fizičko i mentalno blagostanje.

Vogue.ru

 

Povezane teme

Kosa

3 razloga zašto je svila najvredniji saveznik za lepotu

Najpametnija investicija koju možete učiniti za svoju lepotu.

Nega kože

Zaštita od sunca: Da li pravilno koristite kremu za sunčanje?

7 mitova o zaštiti od sunca koje treba imati na umu sada kada se bliži leto.

Nega kože

10 načina da pomognete suvoj koži namirnicama iz kuhinje

Da biste oporavili svoju suvu kožu, dovoljno je da skoknete - do svoje kuhinje!

Nega kože

7 autentičnih pariskih tajni lepote

Francuskinje su izmislile izraz „nepretenciozna lepota“.

Nega kože

7 namirnica koje će transformisati vašu kožu

Nega kože nije jedini preduslov za lepu kožu - ishrana može učiniti čuda.

Kosa

Savršena kosa za 5 minuta? Sve što je potrebno da biste to postigli kod kuće!

Sve što vam treba je fen za kosu i neki proizvodi za oblikovanje.

Parfemi

Ćerka Monike Beluči je novo zaštitno lice novog Dolce & Gabanna parfema

Sa francuskim i italijanskim nasleđem i ličnom istorijom sa Dolce & Gabbana, Deva Cassel je zaštitno lice najnovijeg mirisa brenda, Dolce Rose.

Nega kože

Mekana i nežna koža: 8 koraka za pravilnu negu vašeg tela

Svoju rutinu nege verno primenjujemo na koži našeg lica, ali naše telo zahteva sličnu negu, naročito leti kada je najizloženije suncu. Ovi saveti postaće vaš vodič.

Fitnes

Merilin Monro: Neobična dijeta i program vežbanja koji je sledila

1952. godine Merilin Monro je predstavila vežbe i dijetu koju je sledila i to nije baš ono što bismo danas predložili

Fitnes

5 vežbi koje možete raditi bez ustajanja iz kreveta

Saveti stručnjaka kako na zdrav način započeti jutro!

Fitnes

Dijeta koju praktikuju dame sa najboljim trbušnjacima u Holivudu

Zimsku sezonu smo možda proveli ušuškavajući se pod pokrivačima i „skrivajući se“ ispod širokih vunenih džempera, međutim, bez obzira na to, fit telo i dobro zategnuti trbušnjaci...

Nega kože

Lepota iz Azije: 5 tajni lepote koje prati ceo svet

Ne sluteći, sledimo mnoge savete za lepotu koji su nam stigli iz Azije, gde zajedno sa ekstremnim pogledima na lepotu, važno mesto zauzimaju beauty tradicije koje se prenose sa ko...

Fitnes

Nova dijeta: pravilo viljuške

Da li je trendi dijeta Le Forking, koja vam omogućava da jedete samo ono što možete nabosti na viljušku, zaista toliko efikasna koliko tvrde njeni tvorci?