grazia

Fitnes

Sve smo teži i deblji - rešenje leži u fizičkoj aktivnosti

Svetska istraživanja pokazuju da je stanovništvo na globalnom nivou sve gojaznije iz godine u godinu. Nedavno su u Lancet-u, jednom od najkredibilnijih medicinskih žurnala, objavljeni rezultati studije koja je pratila indeks telesne mase (BMI) u 186 zemalja, u periodu od 1975. do 2014. godine.

Rezultati istraživanja su u najmanju ruku zabrinjavajući. Naime, broj muškaraca koje imaju BMI veći od 30 (kriterijum za gojaznost) je porastao sa 3,2 odsto na 10,8 odsto, dok je u slučaju žena zabeležen rast sa 6,4 na 14,9 odsto. Konkretnije, broj gojaznih ljudi je 1975. godine iznosio 105 miliona ljudi, dok je u 2014. godine ovaj epitet nosio 641 milion ljudi širom planete.  Prema ovom istraživanju, Kina je zemlja sa najviše gojaznih osoba, dok u Sjedinjenim Američkim Državama, Velikoj Britaniji, Australiji, Kanadi, Irskoj i Novom Zelandu živi petina gojaznog stanovništva planete. Takođe, žene su izloženije gojaznosti i prema predviđanjima ove studije 18 odsto muškaraca i 21 odsto žena će biti gojazno do 2025. godine.

Kada je Srbija u pitanju, indeks telesne mase veći od 30 ima 18,2 odsto ljudi, a kod čak 36,2 odsto stanovništva Srbije, ovaj pokazatelj uhranjenosti kreće se između 25 i 30 (tzv. predgojaznost ili prekomerna uhranjenost). U ovim statistikama kriju se uzroci brojnih oboljenja i fizičkih deformiteta posebno izraženih kod dece. Uzroci ovakve statistike su brojni, ali na prvom mestu su neadekvatna ishrana i nedovoljna fizička aktivnost.

Mnoge zemlje su ozbiljno uzele u razmatranje rešavanje ovog problema i preduzele konkretne korake, posebno kada su deca u pitanju. Na primer, pojedine škole u Kini uvele su ishranu prilagođenu nivoima uhranjenosti dece, te deca sa prekomernom težinom jedu dijetalnu hranu.

Jedan od načina na koji bi se problem gojaznosti mogao rešavati na dugoročan način je podsticanje dece da budu fizički aktivna, ne samo na časovima fizičkog u školi već i u svakodvenom životu. Brojna istraživanja pokazuju da fizički aktivna deca rastu u zdravije tinejdžere manje sklone gojenju. Istovremeno, rizici za oboljevanje od hroničnih oboljenja u kasnijem dobu su višestruko manji.

U našoj zemlji, deca imaju redovne časove fizičke aktivnosti i postoje najave države da se broj ovih časova poveća. Trenutno ipak u našem školstvu ne postoji usvojen pristup u edukaciji dece i roditelja o značaju fizičke aktivnosti u konketsku dugoročnog zdravlja, te najvažnije odluke u ovom domenu i dalje donose roditelji. Oni su, sa druge strane, prezauzeti i opterećeni svakodnevnim obavezama i konstatno su bombardovani teorijama o zdravoj ishrani, te je sve više onih  koji se hrane modernim namirnicama, bobicama i sličnim proizvodima koji  nam dolaze iz dalekih krajeva.

Ipak, u  moru različitih informacija i modernih načina ishrane, važno je da roditelji znaju da je zdrava raznovrsna i uravnotežena ishrana ona koja telu obezbeđuje sve potrebne sastojke da obavlja svoje redovne funkcije. To može biti i slatkiš,  ali ukoliko se konzumira umereno i ukoliko je unos praćen svim ostalim hranljivim sastojcima (vitaminima, mineralima, belančevinama, mastima i ugljenim hidratima) koje pokreću organizam.

Fizička aktivnost je od suštinskog značaja, jer je njen nedostatak prvi faktor rizika za većinu hroničnih bolesti.  Izreka „bolje sprečiti nego lečiti“ u ovom slučaju ima još veću težinu i zato ne razmišljajte mnogo, pokrenite decu, upišite ih na sport, budite aktivni zajedno i osigurajte i sebi i njima bolje zdravlje!

Tags:
Povezane teme

Kosa

3 razloga zašto je svila najvredniji saveznik za lepotu

Najpametnija investicija koju možete učiniti za svoju lepotu.

Nega kože

Zaštita od sunca: Da li pravilno koristite kremu za sunčanje?

7 mitova o zaštiti od sunca koje treba imati na umu sada kada se bliži leto.

Nega kože

10 načina da pomognete suvoj koži namirnicama iz kuhinje

Da biste oporavili svoju suvu kožu, dovoljno je da skoknete - do svoje kuhinje!

Nega kože

7 autentičnih pariskih tajni lepote

Francuskinje su izmislile izraz „nepretenciozna lepota“.

Nega kože

7 namirnica koje će transformisati vašu kožu

Nega kože nije jedini preduslov za lepu kožu - ishrana može učiniti čuda.

Kosa

Savršena kosa za 5 minuta? Sve što je potrebno da biste to postigli kod kuće!

Sve što vam treba je fen za kosu i neki proizvodi za oblikovanje.

Parfemi

Ćerka Monike Beluči je novo zaštitno lice novog Dolce & Gabanna parfema

Sa francuskim i italijanskim nasleđem i ličnom istorijom sa Dolce & Gabbana, Deva Cassel je zaštitno lice najnovijeg mirisa brenda, Dolce Rose.

Nega kože

Mekana i nežna koža: 8 koraka za pravilnu negu vašeg tela

Svoju rutinu nege verno primenjujemo na koži našeg lica, ali naše telo zahteva sličnu negu, naročito leti kada je najizloženije suncu. Ovi saveti postaće vaš vodič.

Fitnes

Merilin Monro: Neobična dijeta i program vežbanja koji je sledila

1952. godine Merilin Monro je predstavila vežbe i dijetu koju je sledila i to nije baš ono što bismo danas predložili

Fitnes

5 vežbi koje možete raditi bez ustajanja iz kreveta

Saveti stručnjaka kako na zdrav način započeti jutro!

Fitnes

Dijeta koju praktikuju dame sa najboljim trbušnjacima u Holivudu

Zimsku sezonu smo možda proveli ušuškavajući se pod pokrivačima i „skrivajući se“ ispod širokih vunenih džempera, međutim, bez obzira na to, fit telo i dobro zategnuti trbušnjaci...

Nega kože

Lepota iz Azije: 5 tajni lepote koje prati ceo svet

Ne sluteći, sledimo mnoge savete za lepotu koji su nam stigli iz Azije, gde zajedno sa ekstremnim pogledima na lepotu, važno mesto zauzimaju beauty tradicije koje se prenose sa ko...

Fitnes

Nova dijeta: pravilo viljuške

Da li je trendi dijeta Le Forking, koja vam omogućava da jedete samo ono što možete nabosti na viljušku, zaista toliko efikasna koliko tvrde njeni tvorci?