grazia

PROMO

Zašto je bitno da naučimo da čitamo nutritivne deklaracije namirnica?

Zvanična istraživanja Svetske zdravstvene organizacije ukazuju da je gojaznost jedan od gorućih zdravstvenih problema savremenog društva. Tendencija rasta stope gojaznosti prisutna je kako u svetu, tako i u Srbiji. U cilju prevencije ovog hroničnog oboljenja, zakoni zemalja širom sveta, uključujući i Srbiju, obavezuju proizvođače hrane na nutritivno označavanje namirnica.

Nutritivna deklaracija govori o poreklunameni i sastavu svake industrijski proizvedene hrane. Istovremeno, deklaracija na proizvodu daje dokaz o njegovoj zdravstvenoj ispravnosti, odnosno, potvrđuje da je namirnica sigurna za konzumiranje.

Sve nutritivne deklaracije imaju sadržaj koji je obavezan i najčešće je predstavljen tablično. Tabela se obično sastoji od tri dela – u prva dva odeljka se obično nalaze informacije koje su specifične za dati prehrambeni proizvod, kao što su informacije o nutritivnoj vrednostiveličini porcije i kalorijama. Energetska vrednost namirnice izražena je u kilokalorijama ili kilodžulima, pa je jednostavno odrediti količinu porcije, koja je u skladu s preporučenim dnevnim energetskim unosom. Koliko određen proizvod ima kalorija zavisi od količine ugljenih hidrata, masti i belančevina (proteina) koji sadrži. Hranljive materije su nabrojane po redu, počev od onog sastojka koji je prisutan u najvećoj količini u proizvodu. Proteini se izražavaju u gramima, a masti u procentima ili gramima, u odnosu na preporučeni dnevni energetski unos. Ugljeni hidrati se, takođe, mogu izražavati dvojako, ali je kod označavanja tog nutrijenta obavezno navesti količinu dodatog šećera. U tabeli nutritivne deklaracije, obavezno je navesti i sadržaj soli u gramima u odnosu na preporučeni dnevni unos te materije. Uz ove informacije, deklaracija može prikazati i podatke o količini jednostavnih šećera, zasićenih masnih kiselina, vlakana, natrijuma ili drugih elemenata iz kojih se proizvod sastoji. Treći odeljak sadrži napomenu o preporučenim dnevnim vrednostima za ishranu (Reference intake – RI), pružajući uvid u količine kalorija, šećera, masti, zasićenih masti i soli koje se nalaze u 100 grama ili u porciji određene namirnice, a sve u okviru prosečnih dnevnih potreba organizma odrasle osobe za navedenim nutritijentima. Preporučeni energetski unos može biti od pomoći potrošačima u planiranju zdravijih obroka, ujedno bez odricanja od omiljene hrane.

Jasnim i tačnim informacijama o unosu određenih hranljivih materija, nutritivne deklaracije znatno olakšavaju u planiranju zdrave i balansirane ishrane. Nacionalna kampanja „Teži ravnoteži“, nastala kao podrška Nacionalnom programu za prevenciju gojaznosti kod dece i odraslih, ima za cilj da pokrene pozitivne promene u stilu života građana i ukaže na važnost pronalaženja balansa u svim segmentima života.

Tags:

Pročitajte još

Povezane teme

PROMO

Skechers UNO - spoj kreativnosti i univerzalnog izražavanja

Brend Skechers predstavio je jedinstvene emograme, koje je stvorio mađarski umetnik Kiš Mikloš.

PROMO

Pronašli smo za vas superiornu zaštitu od sunca koja pruža ujednačen ten i manje fleka

Mnoge od nas znaju kako su fleke od sunca uporan problem, ali savremene tehnologije u kozmetičkoj industriji pomogle su nam da se sa lakoćom rešimo i ovog problema.

PROMO

Upoznajte Rašku

Raška, grad u Srbiji koji nosi ime stare srpske srednjovekovne države, nalazi se u jugozapadnom delu Srbije, na ušću reka Raške i Ibra

PROMO

H&M sa ponosom predstavlja kolekciju u saradnji sa modnom ikonom Ajris Apfel

Najnovija H&M-ova saradnja je glamurozan projekat kreiran u partnerstvu sa istinskom ikonom stila, jedinstvenom Ajris Apfel u slavu njenog 100. rođendana.

PROMO

Žene čiji glas odjekuje

Uoči Dana žena, kompanija Huawei je, u sklopu promocije najnovijih Huawei FreeBuds Lipstick slušalica, u Domu Jevrema Grujića organizovala događaj „Žene čiji glas odjekuje".

PROMO

Pivo je jedno od najstarijih pića

Razgovarali smo sa Tamarom Pajević, direktorkom marketinga kompanije HEINEKEN Srbija i između ostalog rešili nedoumice u vezi nekih davnašnjih stereotipa.

PROMO

Plazma poziva na ravnopravnost polova jer #jednakostdolaziizkuće

Da li ste ikada probali da prelomite Plazma keks na dve jednake polovine?

PROMO

Ovo su dve nove mirisne note zavođenja koje želimo!

Naučne studije potvrđuju da čulo mirisa ostvaruje najsnažniju povezanost sa emocijama i sećanjem i da je ta veza toliko jaka, da ćemo pre zaboraviti crte lica neke osobe nego njen...

PROMO

Kako uspešno izlečiti astmu?

Da li ste znali da više od 16 miliona ljudi u svetu ima tešku astmu, 40 odsto nema kontrolu svoje bolesti, a 65 obolelih umire svakoga dana?! Ova poražavajuća statistika može biti...

PROMO

Veliko interesovanje za turizam Srbije na EXPO DUBAI 2020

U okviru tematske nedelje turizma na EXPO DUBAI 2020, Turistička organizacija Srbije je organizovala promotivni događaj za turističku privredu i medije iz Ujedinjenih Arapskih Emir...

PROMO

Učestvujte još 24 časa u nagradnom konkursu i osvojite Samsung Galaxy Watch 4

Da li ste znali da pametni satovi pored vrhunske funkcionalnosti donose i nagradnju vašeg stajlinga?

PROMO

Novi mural sa snažnom porukom osvanuo u Beogradu

Tuborg, Studentski centar i Pijanista ujedinili snage u promociji odgovorne konzumacije alkohola.

PROMO

HONOR proslavio početak prodaje HONOR 50 pametnog telefona

Kompanija HONOR obeležila je početak prodaje svog najnovijeg modela pametnog telefona HONOR 50 u Srbiji, nakon perioda pretprodaje.