U fokusu

Grazia istraživanje - Kapitalizam u znaku duge

Rekordan broj kompanija mode i lepote tokom proteklog meseca prajda prodavao je multikolorne proizvode. Šta dobija, a šta gubi LGBT zajednica od komercijalizacije njihove borbe za ljudska prava?

Kompanija Diesel proslavila je ne samo Nedelje ponosa koje su se održavale u Evropi, nego i činjenicu da je zbog toga izgubila 14.000 pratilaca na Instagramu. Kada je ovaj italijanski brend lansirao kolekciju pod duginim bojama, simbol prajd pokreta na majcama, peškirima i drugim proizvodima nije se dopao hiljadama njihovih obožavalaca. Dok su se oni isključivali sa profila brenda, u Dieselu su poraz pretvorili u trijumf. Ističu da su dobili “mnogo iznenađujućih homofobnih komentara”, ali da neće prestati da slave ljubav.

Jun, mesec parada ponosa, ove godine se poklopio sa obeležavanjem 50. godišnjice Stonvolske revolucije u Njujorku. Bila je to prva pobuna LGBT zajednice protiv policijskih progona seksualnih manjina u SAD. Danas se taj datum, 28. jun, smatra početkom pokreta za gej prava u svetu. Zato nije čudo što su ekonomisti ocenili da je 2019. godine dostignut vrhunac komercijalizacije prajda. Od banaka do lanaca restorana, nikada nije bilo više kompanija koje su osetile potrebu da svoju robu obeleže duginim bojama. U prve redove stali su poznati brendovi mode i lepote. Diesel bio tek jedan od četrdeset tri najvećih, prema računici magazina WWD, koji su pustili u promet ograničena izdanja multikolornih majica, obuće i kozmetike, a sve u čast zajednice koja se bori protiv diskriminacije i zlostavljanja. Svet je ušao u eru “kapitalizma u bojama duge”, utvrđuju analitičari.

Kimberli Dru, mladu književnicu i autorku popularnog Tumblr bloga Crnačka savremena umetnost najviše zanima za koga u stvari modne kompanije prave proizvode sa znakom duge. Kao i to, koliko njih ulaže istinski napor da svim zaposlenima, sve do vrha, obezbedi obuku u oblasti diverziteta i inkluzije. - Više mi je stalo do toga da vidim kulturološki pomak, nego da kupim par papuča u duginim bojama - kaže Dru.

Brendovi vide mesec prajda kao priliku da zarade na kulturi koja sve više ulazi u glavni tok društva - smatra MI Ledžet, dizajner i osnivač američke kompanije za uniseks odeću Official Rebrand. - Brendovi ne prikazuju tragične uslove života, na primer, 35-godišnje trans-žene, koja je uz to crnkinja. Ne pokazuju porast beskućništva, depresije i samoubistava, nego uglavnom slikaju LGBT ljude koji izgledaju srećno, čisto i bogato. A ti ljudi nisu pravi reprezenti zajednice - kaže američki dizajner. Ukoliko se LGBT kultura svede na privlačan i dostupan proizvod, onda se brišu mnogi aspekti njene istorije i identiteta. Ignoriše se, na primer, činjenica da je ta kultura bila desetkovana smrtonosnom epidemijom side na koju vlada nije adekvatno odgovorila, smatra Ledžet.

Analitičari beleže da neki brendovi u isto vreme podržavaju LGBT kampanje, i rade sa fabrikama iz konzervativnih sredina. Teen Vogue ističe primer Nike koji nudi prajd proizvode i ponosi se dugogodišnjim aktivizmom, ali je u tesnim poslovnim vezama sa Kinom. Ova država je prošog marta prihvatila preporuku Ujedinjenih nacija da usvoji antidiskriminacione zakone, a samo mesec dana kasnije, LGBT sadržaji na društvenim mrežama su cenzurisani. Zapadne kompanije se zbog toga nisu bunile, bar ne javno.

Jedan broj modnih kuća je donirao deo prihoda od prodaje svojih prajd kolekcija velikim organizacijama za pomoć LGBT zajednicama, kao i kampanji Ujedinjenih nacija Slobodni i jednaki. Među njima se ističu Asos, Nordstrom i American Eagle koji su celu zaradu uplatili na račun organizacija. Drugi brendovi su pozvali poznate ličnosti da pomognu širenju svesti o LGBT pravima. Tako je glumica Lavern Koks stala na čelo H&M kolekcije Ljubav za sve i kampanje Ostani pravi, ostani svoj, Adidas je u kampanji Ljubav ujedinjuje

sarađivao sa nizom aktivista, među kojima su DJ Venus X i dreg performer Flawless Shade. Ralph Lauren je ove godine pokrenuo svoju prvu prajd kolekciju i kampanju. Logo su privremeno obukli u dugu i ponudili rodno neutralne majice, džempere, šešire i torbe. Prihod od majica i 50 posto od drugih predmeta donirali su Fondaciji Stonvol. GAP je u saradnji sa UN kampanjom napravio prajd kolekciju odeće ne samo za odrasle, nego i za decu i bebe, stavio popularne cene od 10 do 60 dolara, i za pomoć prajd pokretu odvojio 15 posto prihoda. Model Aron Filip smatra da je zarađivanje na prajdu pogrešno, te da bi brendovi mogli da podrže LGBT zajednicu pravim akcijama. Ona ističe saradnju sa brendom Dove, čija pomoć pokretu The Audre Lorde Product u Njujorku prevazišla jednostavnu novčanu pomoć, nego daje volontere koji pomažu u rešavanju pravnih problema sa kojima se suočavaju seksualne zajednice.

Suština je, međutim, u otvorenoj komunikaciji o tome koliko brendovi doniraju i gde te donacije odlaze, ističu u Teen Vogue. Navode i primer: prajd čizme brenda Doc Martens podržavaju poznatu organizaciju Trevor Projekat, omogućavajući kupcima da stoje visoko sa LGBT zajednicom. Ali, ne žele da otkriju koji procenat od prodaje čizama, vrednih 145 dolara, odlazi u prajd organizacije.

Kompanije koje se okreću prajdu samo tokom njegovog meseca, trebalo bi da se bave problemima seksualnih zajednica tokom cele godine, smatra Rob Smit, vlasnik njujorškog Fluid Projecta,

prve radnje u kojoj su izbrisane razlike među polovima. Proizvodi za žene i muškarce ovde nisu razdvojeni kao u klasičnim trgovinama, uniseks su čak toaleti i kabine za presvlačenje. Ova firma nudi model koji predlaže modnim korporacijama - pomaže druge radnje i poslove koje vode pripadnici LGBT populacije, a za podršku se obratila i brendovima kao što su Nike i Macy’s. - U 26 država Amerike i dalje možete biti legalno otpušteni sa posla kao pripadnik LGBT zajednice - objašvanja Smit, i ukazuje na to da korporacije mogu da zaštite ovu zajednicu, kad već vlasti to ne čine.

Ipak, MI Ledžet kaže da ne treba omalovažavati važnost koju ima zastava u bojama duge. - Čak i ako su motivacije komercijalne, prajd kolekcije i kampanje koje lansiraju modne korporacije mogu imati veliki uticaj. Ja sam privilegovan što mogu da nazovem svojim domom i Bruklin i Berlin. Da sam živeo na mestu gde su LGBT vrednosti manje prihvaćene, možda bi mi priznanja velikih kompanija više značile - zaključuje MI Ledžet.

Tekst: Milica Đorđević

Povezane teme

U fokusu

Radost evropskih karnevala

Februar je stigao! Evropljani znaju šta to znači: kostimi, maske, ulične parade i prilika da nakratko budete neko drugi.

U fokusu

Arctic Bath - plutajući hotel i spa centar u srcu Švedske

Arctic Bath je idiličan hotel u srcu švedske Laponije, gde možemo posmatrati severnu svetlost tokom zime.

Intervju

Grazia intervju – Slobodan Trkulja

Živopisnim spektrom jedinstvenog muzičkog kolora, frontmen benda Balkanopolis na uzbudjiv način boji svet današnjice, oslanjajući se na tradiciju koja u kolopletu sa modernim izraz...

U fokusu

Od Laponije do Bahama: 5 destinacija za februar

Februar je najromantičniji mesec u godini.

U fokusu

Opra Vinfri i druge poznate ličnosti sa teškim detinjstvom

Podsećamo na priču o Opri Vinfri i drugim slavnim ličnostima koje se ne mogu pohvaliti srećnim detinjstvom.

U fokusu

Odmor kao u filmu

Šta kažete na ideju da boravite u pravom dvorcu, čarobnjakovoj kući u nekom neobičnom ili čuvenom hotelu gde su snimali, i neko vreme živeli junaci sa velikog platna.

U fokusu

Zašto se modna industrija uveliko kladi na Dženifer Lopez

Glumica i pevačica je lice kampanja Guess, Versace i Coach za proleće 2020. Šta se krije iza njene široke privlačnosti?

U fokusu

Elizabeta II zvanično je podržala nezavisni status princa Harija i Megan Markl

Bakingemska palata objavila je izjavu njenog Veličanstva.

U fokusu

Megan Markl potpisala ugovor sa kompanijom Disney

Vojvotkinja od Saseksa već je smislila kako da zaradi novac odričući se kraljevskih privilegija!

U fokusu

Konglomerat Kering donirao milion dolara za gašenje požara u Australiji

Šumski požari koji u Australiji bujaju već nekoliko meseci nikoga nisu ostavili ravnodušnim.

Intervju

Grazia intervju – Biljana Tipsarević

Modna dizajnerka, inženjer i menadžer - Biljana Tipsarević je sve to, ali ne samo po kreativnom impulsu, nego i po obrazovanju.

U fokusu

22 modna citata koji će uvek biti relevantni

Od Koko Šanel do Sofije Loren...