grazia

U fokusu

Grazia istraživanje - Kapitalizam u znaku duge

Rekordan broj kompanija mode i lepote tokom proteklog meseca prajda prodavao je multikolorne proizvode. Šta dobija, a šta gubi LGBT zajednica od komercijalizacije njihove borbe za ljudska prava?

Kompanija Diesel proslavila je ne samo Nedelje ponosa koje su se održavale u Evropi, nego i činjenicu da je zbog toga izgubila 14.000 pratilaca na Instagramu. Kada je ovaj italijanski brend lansirao kolekciju pod duginim bojama, simbol prajd pokreta na majcama, peškirima i drugim proizvodima nije se dopao hiljadama njihovih obožavalaca. Dok su se oni isključivali sa profila brenda, u Dieselu su poraz pretvorili u trijumf. Ističu da su dobili “mnogo iznenađujućih homofobnih komentara”, ali da neće prestati da slave ljubav.

Jun, mesec parada ponosa, ove godine se poklopio sa obeležavanjem 50. godišnjice Stonvolske revolucije u Njujorku. Bila je to prva pobuna LGBT zajednice protiv policijskih progona seksualnih manjina u SAD. Danas se taj datum, 28. jun, smatra početkom pokreta za gej prava u svetu. Zato nije čudo što su ekonomisti ocenili da je 2019. godine dostignut vrhunac komercijalizacije prajda. Od banaka do lanaca restorana, nikada nije bilo više kompanija koje su osetile potrebu da svoju robu obeleže duginim bojama. U prve redove stali su poznati brendovi mode i lepote. Diesel bio tek jedan od četrdeset tri najvećih, prema računici magazina WWD, koji su pustili u promet ograničena izdanja multikolornih majica, obuće i kozmetike, a sve u čast zajednice koja se bori protiv diskriminacije i zlostavljanja. Svet je ušao u eru “kapitalizma u bojama duge”, utvrđuju analitičari.

Kimberli Dru, mladu književnicu i autorku popularnog Tumblr bloga Crnačka savremena umetnost najviše zanima za koga u stvari modne kompanije prave proizvode sa znakom duge. Kao i to, koliko njih ulaže istinski napor da svim zaposlenima, sve do vrha, obezbedi obuku u oblasti diverziteta i inkluzije. - Više mi je stalo do toga da vidim kulturološki pomak, nego da kupim par papuča u duginim bojama - kaže Dru.

Brendovi vide mesec prajda kao priliku da zarade na kulturi koja sve više ulazi u glavni tok društva - smatra MI Ledžet, dizajner i osnivač američke kompanije za uniseks odeću Official Rebrand. - Brendovi ne prikazuju tragične uslove života, na primer, 35-godišnje trans-žene, koja je uz to crnkinja. Ne pokazuju porast beskućništva, depresije i samoubistava, nego uglavnom slikaju LGBT ljude koji izgledaju srećno, čisto i bogato. A ti ljudi nisu pravi reprezenti zajednice - kaže američki dizajner. Ukoliko se LGBT kultura svede na privlačan i dostupan proizvod, onda se brišu mnogi aspekti njene istorije i identiteta. Ignoriše se, na primer, činjenica da je ta kultura bila desetkovana smrtonosnom epidemijom side na koju vlada nije adekvatno odgovorila, smatra Ledžet.

Analitičari beleže da neki brendovi u isto vreme podržavaju LGBT kampanje, i rade sa fabrikama iz konzervativnih sredina. Teen Vogue ističe primer Nike koji nudi prajd proizvode i ponosi se dugogodišnjim aktivizmom, ali je u tesnim poslovnim vezama sa Kinom. Ova država je prošog marta prihvatila preporuku Ujedinjenih nacija da usvoji antidiskriminacione zakone, a samo mesec dana kasnije, LGBT sadržaji na društvenim mrežama su cenzurisani. Zapadne kompanije se zbog toga nisu bunile, bar ne javno.

Jedan broj modnih kuća je donirao deo prihoda od prodaje svojih prajd kolekcija velikim organizacijama za pomoć LGBT zajednicama, kao i kampanji Ujedinjenih nacija Slobodni i jednaki. Među njima se ističu Asos, Nordstrom i American Eagle koji su celu zaradu uplatili na račun organizacija. Drugi brendovi su pozvali poznate ličnosti da pomognu širenju svesti o LGBT pravima. Tako je glumica Lavern Koks stala na čelo H&M kolekcije Ljubav za sve i kampanje Ostani pravi, ostani svoj, Adidas je u kampanji Ljubav ujedinjuje

sarađivao sa nizom aktivista, među kojima su DJ Venus X i dreg performer Flawless Shade. Ralph Lauren je ove godine pokrenuo svoju prvu prajd kolekciju i kampanju. Logo su privremeno obukli u dugu i ponudili rodno neutralne majice, džempere, šešire i torbe. Prihod od majica i 50 posto od drugih predmeta donirali su Fondaciji Stonvol. GAP je u saradnji sa UN kampanjom napravio prajd kolekciju odeće ne samo za odrasle, nego i za decu i bebe, stavio popularne cene od 10 do 60 dolara, i za pomoć prajd pokretu odvojio 15 posto prihoda. Model Aron Filip smatra da je zarađivanje na prajdu pogrešno, te da bi brendovi mogli da podrže LGBT zajednicu pravim akcijama. Ona ističe saradnju sa brendom Dove, čija pomoć pokretu The Audre Lorde Product u Njujorku prevazišla jednostavnu novčanu pomoć, nego daje volontere koji pomažu u rešavanju pravnih problema sa kojima se suočavaju seksualne zajednice.

Suština je, međutim, u otvorenoj komunikaciji o tome koliko brendovi doniraju i gde te donacije odlaze, ističu u Teen Vogue. Navode i primer: prajd čizme brenda Doc Martens podržavaju poznatu organizaciju Trevor Projekat, omogućavajući kupcima da stoje visoko sa LGBT zajednicom. Ali, ne žele da otkriju koji procenat od prodaje čizama, vrednih 145 dolara, odlazi u prajd organizacije.

Kompanije koje se okreću prajdu samo tokom njegovog meseca, trebalo bi da se bave problemima seksualnih zajednica tokom cele godine, smatra Rob Smit, vlasnik njujorškog Fluid Projecta,

prve radnje u kojoj su izbrisane razlike među polovima. Proizvodi za žene i muškarce ovde nisu razdvojeni kao u klasičnim trgovinama, uniseks su čak toaleti i kabine za presvlačenje. Ova firma nudi model koji predlaže modnim korporacijama - pomaže druge radnje i poslove koje vode pripadnici LGBT populacije, a za podršku se obratila i brendovima kao što su Nike i Macy’s. - U 26 država Amerike i dalje možete biti legalno otpušteni sa posla kao pripadnik LGBT zajednice - objašvanja Smit, i ukazuje na to da korporacije mogu da zaštite ovu zajednicu, kad već vlasti to ne čine.

Ipak, MI Ledžet kaže da ne treba omalovažavati važnost koju ima zastava u bojama duge. - Čak i ako su motivacije komercijalne, prajd kolekcije i kampanje koje lansiraju modne korporacije mogu imati veliki uticaj. Ja sam privilegovan što mogu da nazovem svojim domom i Bruklin i Berlin. Da sam živeo na mestu gde su LGBT vrednosti manje prihvaćene, možda bi mi priznanja velikih kompanija više značile - zaključuje MI Ledžet.

Tekst: Milica Đorđević

Pročitajte još

Povezane teme

U fokusu

Osmeh se vratio među Legende: Krisi Tigen ponovo trudna

Manekenka je objavila na instagramu da, nakon pobačaja koji joj se dogodio pre dve godine, ponovo čeka bebu.

Intervju

Marko Louis intervju: Nije bitan uspeh, već uživanje u celom procesu

Optimizam koji ga ne napušta i nasleđe porodičnog duha učinili su da jedinstveni stil pronađe u svemu, od raznih tradicija do različitih vrsta umetnosti.

U fokusu

Kako je Grejs Keli ostala bez nasledstva

Kneževini je Grejs Keli predala i oko 270.000 dolara, koliko je nasledila od oca.

U fokusu

Imate li svoju strast? Avgustovsko izdanje magazina GRAZIA je u prodaji!

Ima li nečeg što vas potpuno zaokupi, za šta izgarate i ne brinete za cilj, nego vas sam put ispunjava?

U fokusu

Šta je to seks wellness?

Industriji seksualnog wellnessa predviđa se globalni rast, meren desetinama milijardi dolara. Vreme je da se upoznate s ovim pokretom ako već niste.

U fokusu

Šeron Stoun se u toplesu zahvalila na nesavršenosti

64-godišnja glumica ima mnogo razloga da bude ponosna na sebe.

U fokusu

10 najboljih filmova Sandre Bulok

Poznata američka glumica danas proslavlja 58 rođendan!

U fokusu

Zašto su baš oni najpopularniji na Instagramu?

Među 10 najplaćenijih zvezda na mrežama imamo dve muzičarke i dve rijaliti vedete, a ostalo su modeli.

U fokusu

Ališa Vikander iskreno o bolnom pobačaju

Poznata holivudska zvezda iskreno je progovorila o osetljivoj temi.

U fokusu

U čemu je tajna besmrtnosti Lejdi Di?

Ovog leta navršava se 25 godina od smrti najvoljenije princeze na svetu.

U fokusu

Pod toskanskim suncem: Svi detalji sa venčanja Nine Seničar i Džej Elisa

Par je obavio ceremoniju pre nedelju dana u strogoj tajnosti.

U fokusu

Udala se Anja Tejlor-Džoj!

Glumica se u tajnosti venčala za muzičara Malkolma Makreja.

U fokusu

Definitivno kraj: Razvela se Emili Ratajkovski

Manekenka je stavila tačku na četvorogodišnji brak.

U fokusu

Bliži su nego što mislite: Holivudske zvezde koje letuju u Hrvatskoj

Ako još uvek niste rešili gde ćete na odmor, evo predloga.