Sve više modnih brendova podržava aktiviste za zaštitu životinja, ali i industrija koja još obrće milione od dragocenih životinjskih vrsta uzvraća udarac.
Lista luksuznih brendova koji okreću leđa prirodnom krznu sve je duža. Minula Nedelja mode u Londonu upisana je u istoriju kao prva od glavnih modnih nedelja koja je bila u znaku prijatelja životinja. Proteklih godinu i po, krzna su se odrekle kompanije Gucci, Michael Kors, Versace, Furla, Burberri i DVF. Svetska trgovina krznom vredi 40 milijardi dolara, ali je danas glavni izvor prihoda - i imidža - ostala za svega nekoliko velikih brendova, utvrđuje magazin Business of Fashion (BoF).
Prirodno krzno je oduvek bilo statusni simbol, da bi osamdesetih godina 20. veka stiglo među vodeće simbole luksuza. U međuvremenu je nastao pokret za zaštitu prava životinja i procvetao zahvaljujući internetu. Tako nove generacije, milenijalci, danas vode računa i o društvenim vrednostima proizvoda koje kupuju. U modnom svetu je prošle godine gotovo kao bomba odjeknula izjava iz vrha kompanije Gucci da je krzno postalo staromodno. Do istog zaključka je nedavno došla i DVF (Diane von Furstenberg).
- Reč je o tome da budemo moderniji u razmišljanju i pristupu biznisu, kao i načinu na koji se povezujemo sa našim klijentima, i sa zajednicom žena - objasnila je Sandra Kampos, izvršna direktorka DVF, kuće koja je iz narednih kolekcija odbacila i egzotičnu kožu, moher i angoru. - Niko ne želi da mu se brend poveže sa krznom. Više nam ne treba pravo krzno kao statusni simbol - zaključuje Kampos.
TRIJUMF AKTIVISTA
Pokretu za zaštitu životinja među prvima se pridružio Calvin Klein još 1994, iste godine kada je organizacija Peta pokrenula kampanju protiv okrutnosti prema životinjama i u pomoć pozvala supermodele. Naomi Kempbel, Kristi Tarlington, Sindi Kraford i još neke njihove koleginice tada su tvrdile da bi radije išle gole nego da ponesu krzno. Ralph Lauren, Tommy Hilfiger i Selfridges odrekli su se krzna 2000. godine, Hugo Boss je to učinio 2015, zatim Armani, a prošle godine Gucci. Pobeda nad najpopularnijim luksuznim brendovima bila je istinski trijumf aktivista za prava životinja. Oni su celu deceniju zapravo i ciljali određene kompanije, što putem medija, što javnim protestima. U julu 2017, dvadesetak aktivista je preslišalo americkog dizajnera Majkla Korsa usred jednog njegovog govora, a nešto kasnije, u septembru, 250 demonstranata prekinulo je reviju Burberry na Nedelji mode u Londonu. Kompanija Michael Kors složila se da izbaci krzno već krajem iste godine, a Burberry je to učinio proteklog leta.
Društveni mediji se šire i jačaju, pa su obezbedili veliku publiku za ovu temu, tako što su se direktno obratili kompanijama, a otvorili su i platforme za mišljenja i proteste. Tako su otežali brendovima da ostanu gluvi za napore aktivista, objašnjava BoF. Sve ovo je omogućilo organizacijama za prava životinja da na akciju pokrenu i klijente tih brendova. Međutim, industrija krzna uzvraća udarac. Lansiraju se kampanje u kojima se njihova roba predstavlja kao prirodan, održiv proizvod, bolji za životnu okolinu od alternativa, koje se najčešće prave od plastike. Među skorašnjim primerima društvenu odgovornost i inovacije - uveren je P. J. Smit, modni direktor u Humane Society US.
- Kompanije koje žele da se pozicioniraju kao lideri u korporativnoj društvenoj odgovornosti uočile su marketinški potencijal u odricanju od krzna, naročito kada je reč o novim kupcima luksuznih stvari - kaže on. Za brendove Michael Kors ili Burberry odustajanje od krzna neće imati mnogo uticaja na konačni račun, dok će u isto vreme obezbediti marketinški proboj, pronalazi BoF. U DVF na upotrebu prirodnog krzna odlazi minimalni procenat ukupnog poslovanja, kaže SuzanKampos.
- Na krzno se ni nismo mnogo oslanjali, ima smisla ako ga se potpuno odreknemo - ističe izvršna direktorka ove kompanije. Sličnu logiku sledio je i Gucci, budući da je prošle godine na proizvodima od krzna zaradio deset miliona evra, a to je manje od 0,2 procenta njihovog ukupnog prihoda. Rezultat: objava kuće Gucci o ovoj odluci, na Instagramu smesta je dobila neverovatnih 179.524 lajka, što je rekord među objavama svih brendova.
Nastavak ovog zanimljivog istraživanja možete pročitati u decembarskom izdanju magazina Grazia.