U fokusu

Umetnost u svetu luksuza

Da li smo u modnim kućama dobili najveće mecene svog vremena ili brendovi koriste vezu sa umetnošću da bi povećali vrednost svojih proizvoda?

Luksuzne modne kuće kao što su Ferragamo, Hermes, Prada i Louis Vuitton poslednjih godina vidljivo i izdašno ulažu u likovne umetnosti, a Chanel se dokazuje kao jedan od najvećih pokrovitelja kinematografije. Iako je svaka pomoćvrednostima civilizacije vredna poštovanja, u svetu u kojem i kultura može da postane sluga korporativnog biznisa i marketinga, neizbežna je nedoumica - šta još stoji iza takvih poduhvata? Da li smo u modnim kućama dobili najveće mecene svog vremena ili one koriste umetnost kako bi dodale na vrednosti samog brenda?

Chanel je novi partner Američkog filmskog festivala u Dovilu, koji se održava polovinom septembra. Njegova ambasadorka, glumica Ana Muglalis, uručiće nagradu otkrovenja mladim talentima, dok je Katrin Denev, poznata i kao nekadašnje lice parfema Chanel No. 5, članica glavnog žirija. - Sedma umetnost, sa svojim najvećim glumicama i najodvažnijim rediteljima, neraskidivo je vezana za istoriju naše kuće, još od vremena njenog osnivača, Gabrijele Šanel, objasnili su iz uprave zašto podržavaju ovakve projekte. Čuveni francuski brend je, naime, godinama pokrovitelj programa za rediteljke u Filmskom institutu Tribeca u Njujorku. Domaćin je svečanosti pre dodele Oskara i prijema na Kanskom festivalu koji organizuje zajedno sa francuskim Vanity Fair. Chanel je i partner francuskog Oskara, nagrade Cezar, a Kira Najtli, Kristen Stjuart, Penelope Kruz i Margo Robi samo su neke od zvezda koje oblači za crveni tepih.

INVESTICIJA U VEČNOST

Proteklog proleća, Louis Vuitton renovirao je prodavnicu u Firenci tako što ju je pretvorio u galeriju. U njoj su, pored luksuzne odeće i aksesoara, izložena vrhunska umetnička dela. Ističu se poznati italijanski autori kao što su Ozvaldo Mediči del Vašelo i Masimo Listri.

Studije pokazuju da se brendovi, kada sarađuju sa umetnicima, zaista doživljavaju kao još luksuzniji, navodi britanski art magazin Conversation. Sa druge strane, umetnost je uvek bila izvor inspiracije dizajnerima koji su nameravali da proizvedu nešto novo ili bezvremeno. Kao izložbeni prostor danas se koristi sve, od izloga prodavnica i bilborda do revija. Neke velike kuće primaju pod okrilje i ulične umetnike. Tako se, na primer, na zidovima Milana, Njujorka, Londona i Hongkonga mogu videti murali koje je sponzorisao Gucci.

Pošto luksuzni brendovi moraju uvek nešto da menjaju ako žele da pojačaju ekskluzivnost i vrednost svojih proizvoda, sada se sele direktno u umetnost, navodi u svom istraživanju Alesija Grasi, predavač o marketingu i luksuznim brendovima na Univerzitetu Hadersfild u Velikoj Britaniji. - Umesto da umetnost koriste samo u komercijalne svrhe, kuće luksuza su počele vidljivo da ulažu u oblast kulture - beleži ona.

Salvatore Ferragamo, Trussardi, Hermes, Zegna, Prada i Louis Vuitton samo su najpoznatiji primeri. Oni su postali kolekcionari savremene umetnosti, a dela i naručuju, ne samo od poznatih majstora, nego i od talenata u usponu. Najpoznatije mecene u istoriji bili su vladari renesansne Firence, porodica Mediči. Poređenja sa njima su neminovna - kuće luksuza su danas veoma moćne, a s obzirom na posao kojim se bave, u stanju su da razumeju kakvu ogromnu snagu kulutra uopšte može imati u komercijalnom kontekstu, čak političkom. Čini se da sve ove kompanije pomeraju svoj brend imidž od onog što se može smatrati prolaznim, a to je proizvodnja odeće i aksesoara - do nečega što je stalno i trajno: da postanu trendseteri i u kulturi. Instalacija Unutar horizonta islandskog umetnika Olafura Eliasona rađena je isključivo za Fondaciju Louis Vuitton, i primer je kako modne kuće promovišu radove savremenih umetnika. Tranzicija deluje i u obrnutom smeru. Londonska aukcijska kuća Sotheby’s je 2017. pokrenula odeljenje za luksuz i životni stil, kojem je fokus na nakitu, satovima, automobilima, vinu i modi. U isto vreme, Institut za umetnost Sotheby’s, iz Londona, otvorio je vrstu kursa pod nazivom Umetnost luksuza, koji traje 15 nedelja i polaznike uvodi u svetsku industriju luksuznih dobara i usluga. - Umetnost i luksuz imaju dugu istoriju uzajamnih uticaja kako bi stvorili bezvremena iskustva - od kreativne i uredničke saradnje sa umetnicima poput Salvadora Dalija, Sindi Šerman, Eda Ruša i Takašija Murakamija, sve do kreativnih direktora koji sve više uvlače trendove i filozofiju umetnosti u svoj rad - objasnila je voditeljka kursa Federika Karloto.

NAJBOLJI PRIMER

Od kada postoji umetnost, raspravlja se ne samo o njenoj definiciji, nego i o funkciji. Umetnost može da stvori osećaj za zajednicu, da pomogne usamljenima da pronađu životnu svrhu, a grupi obezbedi članove sa kojima će deliti svoje ideje. U današnje vreme često služi kao terapija protiv pritisaka psihe i okoline, bilo da je reč o tinejdžerima ili odraslima. Konačno, pomaže ljudima iz različitih društava da pronađu ono što ih spaja. U kojoj meri su fondacije modnih kuća uspele da ljudima zaista približe umetnost i njenu funkciju?

U Fondaciji Prada kažu da im je cilj stav otvorenosti i poziva i pronalaženje novih načina za razmenu ideja. To zvuči dobro, ali je u stvarnosti način na koji povezuju umetnost sa modom i dalje tradicionalan - oni tek sada otvaraju galerije, dok muzeji i galeristi već isprobavaju nove načine da bi povezali ljude sa umetnošću. U tom smislu izdvaja se program kuće Prada, poznat kao Akademija za decu, gde stručnjaci iz različitih oblasti, među kojima su fizika i matematika, objašnjavaju mališanima komplikovane ideje putem umetnosti. Ovaj koncept se pokazao uspešnim, ali bi bilo dobro kada bi se primenio i na odrasle.- Luksuzni brendovi su pioniri u modnim trendovima, ali igraju na sigurno kada je reč o njihovim fondacijama-galerijama - kaže Grasi. - Mislim da bi mogli da urade više, da iskoriste snagu svojih brendova kako bi što više ljudi upoznali sa umetnošću. Sa svojom popularnošću, velika imena (u svetu mode) imaju moć da učine umetnost privlačnom. Zar to ne bi bilo divno? - napominje Alesija Grasi.

FONDACIJE VELIKIH BRENDOVA

Prada i Louis Vuitton su otišli korak dalje od svih brendova u saradnji sa umetnošću. Prvi u Milanu i Veneciji, drugi u Parizu, osnovali su fondacije pod imenom brenda, ali je reč o klasičnim umetničkim galerijama. Kolekcija Fondacije Prada sadrži dela velikih autora današnjice, kao što su slikari Džef Kuns i Vilijam N. Kopli, te vajari Aniš Kapur i Tomas Demand, dok su čuveni Plavi akt u zelenim čarapama Henrija Matisa, te Dame i gospoda, Endija Vorhola, deo Fondacije Louis Vuitton.

Tekst: Milica Đorđević
Fotografije: Profimedia i Instagram

 

 

 

Povezane teme

U fokusu

Umesto od kuće radite godinu dana sa Barbadosa

Možete li zamisliti da promenite svoju kućnu kancelariju za mesto sa pogledom na ostrva Kariba?

U fokusu

Kako su članovi kraljevske porodice čestitali rođendan Megan Markl

Šarmantne fotografije i kratke čestitke kraljevskog para i Elizabete II.

U fokusu

Limun u vrtu i zlatna kada: Kendal Džener pokazala svoju kuću u Los Anđelesu

„Kada sam prvi put videla ovu kuću i vrt sa limunom, odmah sam se setila mirnih španskih sela. To mi je trebalo. U mom životu postoji toliko haosa, nervoze i letova da je mesto sa...

U fokusu

Fetije – biser na obali zapadne Turske

Kristalno čisto Egejsko more, veličanstvene stene, spomenici drevnih vremena - Fetije će vas zadiviti raznim blagom.

U fokusu

Kako je vraćen mural Nebojši Glogovcu

U Užicu je osvanuo novi mural sa likom slavnog glumca, pošto je prethodni uništen i prelepljen reklamama

U fokusu

Neka tajna bude otkrivena: Šon Pen se oženio mladom australijskom glumicom

Šon Pen se u tajnosti venčao sa svojom devojkom, 28-godišnjom australijskom glumicom Lejlom Džordž, posle tri godine zabavljanja.

U fokusu

Ko je najuspešniji “Prijatelj”?

Ako se uspeh meri nagradama, a ne medijskom popularnošću, onda najuspešniji član ekipe “Prijatelja” nije onaj na koga biste prvo pomislili, na primer, Dženifer Aniston ili Metju Pe...

U fokusu

Mišel Obama pokrenula je podcast: u prvom izdanju - Barak Obama

Mišel Obama pokrenula je podcast. Prvi gost emisije bio je njen suprug i bivši američki predsednik Barak Obama.

U fokusu

Sofi Tarner i Džo Džonas postali su roditelji

Zvezda „Igre prestola“ Sofi Tarner i pop zvezda Džo Džonas podelili su sa novinarima lepu vest i otkrili da su postali roditelji.

U fokusu

Luksuzna vila u italijanskom stilu: poseta Britni Spirs

Zavirite u luksuznu vilu u italijanskom stilu.

U fokusu

Bračni par Brižit Bardo i Gunter Saks na 10 fotografija

Par koji je odisao bezvremenskim stilom - pogledajte ovaj ikonski par iz šezdesetih.

U fokusu

Niki Minaž očekuje bebu

Niki Minaž je objavila na Instagramu da očekuje bebu.

U fokusu

Bijonse je angažovala "trenera samopouzdanja" za svoju ćerku Blu Ajvi

Bijonse i Džej Zi su preduzeli korake kako bi osigurali da njihova ćerka Blu Ajvi bude puna samopouzdanja.