U fokusu

Umetnost u svetu luksuza

Da li smo u modnim kućama dobili najveće mecene svog vremena ili brendovi koriste vezu sa umetnošću da bi povećali vrednost svojih proizvoda?

Luksuzne modne kuće kao što su Ferragamo, Hermes, Prada i Louis Vuitton poslednjih godina vidljivo i izdašno ulažu u likovne umetnosti, a Chanel se dokazuje kao jedan od najvećih pokrovitelja kinematografije. Iako je svaka pomoćvrednostima civilizacije vredna poštovanja, u svetu u kojem i kultura može da postane sluga korporativnog biznisa i marketinga, neizbežna je nedoumica - šta još stoji iza takvih poduhvata? Da li smo u modnim kućama dobili najveće mecene svog vremena ili one koriste umetnost kako bi dodale na vrednosti samog brenda?

Chanel je novi partner Američkog filmskog festivala u Dovilu, koji se održava polovinom septembra. Njegova ambasadorka, glumica Ana Muglalis, uručiće nagradu otkrovenja mladim talentima, dok je Katrin Denev, poznata i kao nekadašnje lice parfema Chanel No. 5, članica glavnog žirija. - Sedma umetnost, sa svojim najvećim glumicama i najodvažnijim rediteljima, neraskidivo je vezana za istoriju naše kuće, još od vremena njenog osnivača, Gabrijele Šanel, objasnili su iz uprave zašto podržavaju ovakve projekte. Čuveni francuski brend je, naime, godinama pokrovitelj programa za rediteljke u Filmskom institutu Tribeca u Njujorku. Domaćin je svečanosti pre dodele Oskara i prijema na Kanskom festivalu koji organizuje zajedno sa francuskim Vanity Fair. Chanel je i partner francuskog Oskara, nagrade Cezar, a Kira Najtli, Kristen Stjuart, Penelope Kruz i Margo Robi samo su neke od zvezda koje oblači za crveni tepih.

INVESTICIJA U VEČNOST

Proteklog proleća, Louis Vuitton renovirao je prodavnicu u Firenci tako što ju je pretvorio u galeriju. U njoj su, pored luksuzne odeće i aksesoara, izložena vrhunska umetnička dela. Ističu se poznati italijanski autori kao što su Ozvaldo Mediči del Vašelo i Masimo Listri.

Studije pokazuju da se brendovi, kada sarađuju sa umetnicima, zaista doživljavaju kao još luksuzniji, navodi britanski art magazin Conversation. Sa druge strane, umetnost je uvek bila izvor inspiracije dizajnerima koji su nameravali da proizvedu nešto novo ili bezvremeno. Kao izložbeni prostor danas se koristi sve, od izloga prodavnica i bilborda do revija. Neke velike kuće primaju pod okrilje i ulične umetnike. Tako se, na primer, na zidovima Milana, Njujorka, Londona i Hongkonga mogu videti murali koje je sponzorisao Gucci.

Pošto luksuzni brendovi moraju uvek nešto da menjaju ako žele da pojačaju ekskluzivnost i vrednost svojih proizvoda, sada se sele direktno u umetnost, navodi u svom istraživanju Alesija Grasi, predavač o marketingu i luksuznim brendovima na Univerzitetu Hadersfild u Velikoj Britaniji. - Umesto da umetnost koriste samo u komercijalne svrhe, kuće luksuza su počele vidljivo da ulažu u oblast kulture - beleži ona.

Salvatore Ferragamo, Trussardi, Hermes, Zegna, Prada i Louis Vuitton samo su najpoznatiji primeri. Oni su postali kolekcionari savremene umetnosti, a dela i naručuju, ne samo od poznatih majstora, nego i od talenata u usponu. Najpoznatije mecene u istoriji bili su vladari renesansne Firence, porodica Mediči. Poređenja sa njima su neminovna - kuće luksuza su danas veoma moćne, a s obzirom na posao kojim se bave, u stanju su da razumeju kakvu ogromnu snagu kulutra uopšte može imati u komercijalnom kontekstu, čak političkom. Čini se da sve ove kompanije pomeraju svoj brend imidž od onog što se može smatrati prolaznim, a to je proizvodnja odeće i aksesoara - do nečega što je stalno i trajno: da postanu trendseteri i u kulturi. Instalacija Unutar horizonta islandskog umetnika Olafura Eliasona rađena je isključivo za Fondaciju Louis Vuitton, i primer je kako modne kuće promovišu radove savremenih umetnika. Tranzicija deluje i u obrnutom smeru. Londonska aukcijska kuća Sotheby’s je 2017. pokrenula odeljenje za luksuz i životni stil, kojem je fokus na nakitu, satovima, automobilima, vinu i modi. U isto vreme, Institut za umetnost Sotheby’s, iz Londona, otvorio je vrstu kursa pod nazivom Umetnost luksuza, koji traje 15 nedelja i polaznike uvodi u svetsku industriju luksuznih dobara i usluga. - Umetnost i luksuz imaju dugu istoriju uzajamnih uticaja kako bi stvorili bezvremena iskustva - od kreativne i uredničke saradnje sa umetnicima poput Salvadora Dalija, Sindi Šerman, Eda Ruša i Takašija Murakamija, sve do kreativnih direktora koji sve više uvlače trendove i filozofiju umetnosti u svoj rad - objasnila je voditeljka kursa Federika Karloto.

NAJBOLJI PRIMER

Od kada postoji umetnost, raspravlja se ne samo o njenoj definiciji, nego i o funkciji. Umetnost može da stvori osećaj za zajednicu, da pomogne usamljenima da pronađu životnu svrhu, a grupi obezbedi članove sa kojima će deliti svoje ideje. U današnje vreme često služi kao terapija protiv pritisaka psihe i okoline, bilo da je reč o tinejdžerima ili odraslima. Konačno, pomaže ljudima iz različitih društava da pronađu ono što ih spaja. U kojoj meri su fondacije modnih kuća uspele da ljudima zaista približe umetnost i njenu funkciju?

U Fondaciji Prada kažu da im je cilj stav otvorenosti i poziva i pronalaženje novih načina za razmenu ideja. To zvuči dobro, ali je u stvarnosti način na koji povezuju umetnost sa modom i dalje tradicionalan - oni tek sada otvaraju galerije, dok muzeji i galeristi već isprobavaju nove načine da bi povezali ljude sa umetnošću. U tom smislu izdvaja se program kuće Prada, poznat kao Akademija za decu, gde stručnjaci iz različitih oblasti, među kojima su fizika i matematika, objašnjavaju mališanima komplikovane ideje putem umetnosti. Ovaj koncept se pokazao uspešnim, ali bi bilo dobro kada bi se primenio i na odrasle.- Luksuzni brendovi su pioniri u modnim trendovima, ali igraju na sigurno kada je reč o njihovim fondacijama-galerijama - kaže Grasi. - Mislim da bi mogli da urade više, da iskoriste snagu svojih brendova kako bi što više ljudi upoznali sa umetnošću. Sa svojom popularnošću, velika imena (u svetu mode) imaju moć da učine umetnost privlačnom. Zar to ne bi bilo divno? - napominje Alesija Grasi.

FONDACIJE VELIKIH BRENDOVA

Prada i Louis Vuitton su otišli korak dalje od svih brendova u saradnji sa umetnošću. Prvi u Milanu i Veneciji, drugi u Parizu, osnovali su fondacije pod imenom brenda, ali je reč o klasičnim umetničkim galerijama. Kolekcija Fondacije Prada sadrži dela velikih autora današnjice, kao što su slikari Džef Kuns i Vilijam N. Kopli, te vajari Aniš Kapur i Tomas Demand, dok su čuveni Plavi akt u zelenim čarapama Henrija Matisa, te Dame i gospoda, Endija Vorhola, deo Fondacije Louis Vuitton.

Tekst: Milica Đorđević
Fotografije: Profimedia i Instagram

 

 

 

Povezane teme

U fokusu

5 razloga za zimovanje u Meksiku

Decembar i januar su vrhunac sezone u centralnoameričkoj državi koja, pored tirkiznog mora, belih plaža i tragova drevnih civilizacija, gostima nudi nedelje nezaboravnih proslava N...

U fokusu

Poznate ličnosti koje su ove godine postale roditelji

U 2019. godini, mnoge poznate ličnosti postale su roditelji i dale svetu prelepe bebe.

U fokusu

Miroslava Duma otvoreno o retkoj fatalnoj bolesti pluća

Miroslava Duma, 34-godišnja influenserka je jedna od glavnih zvezda uličnog stila svih Nedelja mode.

Intervju

Grazia intervju - Marija Bergam

Glumica o kojoj se ponovo najviše govori.

U fokusu

Pariz s juga planete

Srce Buenos Ajresa krase grandiozna stara zdanja koja su građena u Evropi, a onda, kamen po kamen preneta i sastavljena u prestonici Argentine.

Intervju

Intervju - Hamilton Linda

Pitajte reditelja Tima Milera šta je nedostajalo svim nastavcima Terminatora koji su snimljeni nakon revolucionarnog T2: Sudnji dan, 1991. godine i reći će vam - Sara Konor.

U fokusu

Blago Kariba

Hotel Barrière Le Carl Gustaf St–Barth ima 23 sobe i apartmana koji su smešteni u vikendicama, potkrovljima i vilama sa privatnim bazenom.

U fokusu

Monika Belulči – citati o muškarcima i lepoti

Bez sumnje, Monika Beluči je sinonim za žensku lepotu.

Intervju

Olga Ly for Grazia - exclusive interview

Interview with the CEO & Founder of MagModel agency.

U fokusu

Zašto je Willov House najmoderniji ekološki hotel u pustinji

Novo mesto za povlačenje i opuštanje sa najbližima.