Sekciji filmske industrije za svet mode baš je krenulo. Dok čekamo premijeru Kuće Guči, a dotle pratimo dokumentarce o tajnama modno-glumačkih ikona, stiže nam mini-serija serija Halston. Rajan Marfi, autor Atentata na Đanija Versaćea, odlučio je da mlađe generacije upozna sa vremenom kada je Njujork postajao metropola hedonizma i glamura. Serija, u pet epizoda, istražuje uspon i pad verovatno najznačajnije figure u američkoj istoriji dizajna. Iz rodne Ajove krenuo je Roj Halston Frovik (igra ga Juan Mekgregor) da osvaja i modnu i društvenu scenu grada koji nikada ne spava. Kao vodeći dizajner šešira u kući Bergdorf Goodman, proslavio se kada je Žaklini Kenedi ponudio epohalnu kreaciju. Šeširić, toliko majušan da su ga nazvali kutija za pilule, video je ceo svet, u prenosu inauguracije njenog supruga Džona Kenedija za predsednika SAD. Međutim, ime Halston pre će dočarati slike disko kugli nego glavni grad Amerike. Osnivajući salon ženske odeće, 1968. godine, lansirao je novi izgled žene – lagan, elegantan, minimalistički – najavljujući eru dolazećih sloboda. Šezdesetih godina, poklonio je svetu vruće pantalone, a sedamdesetih, njegove haljine od antilopa oborile su sve rekorde prodaje. Halstonova odeća je postala uniforma za goste čuvene diskoteke Studio 54, još od kada je u jednoj njegovoj kreaciji Bjanka Džeger 1977. zajahala belog konja na plesnom podijumu. Lajza Mineli (igra je Krista Rodrigez) mu je bila verna prijateljica i prvosveštenica kluba žena nazvanih halstonete. “Njegova odeća je igrala sa vama”, kažu preživeli savremenici.
Sa dekadentnom pozadinom, sastavljenom od droga i diva, mit o Halstonu je materijal za intrigantnu priču. Kostimografkinja serije Džerijana San Huan na snimanje je donela i sopstvene komade sa potpisom Halston. Na primer, crna košulja od žerseja na glumici Rebeki Dajan, koja igra Elzu Pereti, nedavno preminulu dizajnerku nakita, nije bila tu samo da bi se ispričala saga o zaboravljenom umetniku. “Imali smo priliku da provedemo vreme s njim u radnoj sobi, istražujući kako je došao do dizajna neke haljine i kako se igra oblikom i tkaninom”, naglašava ona. Majstor krojeva, Halston je tkaninu pretvarao u elegantne haljine sa samo jednim šavom. Njegovi modeli nisu bili samo ultraglamurozni, već toliko udobni da bi žena mogla u njima da provede ceo dan i celu noć bez presvlačenja. Naglaskom na lakoću odeće, zapravo je darovao ženi slobodu. Fantastičan osećaj da se otarasila nadzora muškarca i da zbog toga ne treba da se oseća loše, u dosluhu je sa današnjicom.
Halston, koji bi danas imao tačno 90 godina, na isti je način bio avangarda i u ličnim stavovima. Njegov kasting za modele je bio inkluzivan. Kao i ugovor o licenci, navodno vredan milijardu dolara, koji je potpisao sa proizvođačem konfekcije JC Penney početkom ’80-ih. U to vreme, visoka moda je bila spremna da ga izopšti iz elitnog kruga, dok su današnji dizajneri za takve ugovore spremni. “Mislim da je zaista otvorio vrata za pravu demokratiju”, primećuje San Huan. Na kraju je povukao pogrešan potez. Kada je prodao prava na svoj dizajn i ime, u sopstvenom carstvu je napre bio skrajnut, potom otpušten. Ostatak života je proveo u dobrovoljnom egzilu. Umro je od komplikacija povezanih sa AIDS-om 1990. godine, u 57. godini. Da li bi 2021. mogla da vrati Halstonu srećan kraj, kakav je zaslužio? U tome će pomoći i serijal, i septembarska Met Gala, patriotski posvećena ove godine američkoj modi.
Fotografije: Profimedia