Povratak u prošlost: Zašto smo modno nostalgični?

Poslednje tri godine smatraju se najizazovnijima u novijoj istoriji. Usled pandemije, otuđenost ljudi i izolacija postale su svakodnevica. Šangaj je ekstremni slučaj, sa milionima ljudi koji su mesecima držani pod policijskim časom. Taman kada smo pomislili da je virus zaustavljen, ruska invazija na Ukrajinu dala je uvertiru za još jedan period ispunjen neizvesnošću i napetostima koji se preliva na ceo svet, dok su pucnjave sa masovnim žrtvama u Sjedinjenim Državama čak i u najtrezvenijim glavama morale da rode pitanje: Šta nam se ovo događa?

Čini se, nikada nije bilo manje optimizma u svetu. Poruke koje se šalju čine da se svako od nas oseti nesigurno, poljuljano, pa i depresivno. Svakako je teško kreirati ružičasti pogled na svet u trenutku kada je sve tako crno. Moda kao kulturološki fenomen predstavlja šlag na tortu svakog društva, aspekt koji bi trebao da unese radost u živote ljudi. U ovom kompleksnom periodu moda se u većoj meri nego inače hrani nostalgijom i estetikom vremena kada su stvari i okolnosti bile jednostavnije. Evo zašto je to tako.

POGLED IZA RAMENA

Današnja kultura se, više nego ikada, oslanja na vizuale. Već samim tim, ni modni kreatori ne mogu izbeći prošlost kao arhiv iz kojeg se crpi nadahnuće. Taj postupak nije nov. Dok se moderni dizajneri inspirišu sedmom, osmom ili šestom dekadom prošlog veka, njihove kolege iz 19. veka rado su se oslanjali na romantiku 16. veka. Bilo je to vreme kada se zahuktavala industrijska revolucija. Danas veliki broj istoričara mode i kostima smatra da je upravo 19. vek period kada je moda imala najveći broj referenci koje su opstale do danas. Tada se pored vladara i aristokratije pojavljuje još jedna klasa privilegovanih – industrijalci sa privatnim bogatstvima, željni da i oni potroše na lepotu i udobnost. Nije slučajno što se upravo tada pojavljuju modne kuće te juveliri koji opskrbljuju i staru i novu elitu odećom i nakitom. Otprilike u isto vreme, zasnovani su koncepti robnih kuća ili emporijuma u kojem se svi ovi elementi nalaze pod jednim krovom.

Veliki broj igrača u modnoj industriji su modne kuće koje imaju određenu tradiciju i kodove koji su obeležili stvaralački rad osnivača tih kuća. Dior je 1947. godine izazvao revoluciju Bar sakoom i suknjama punih volumena. Njegove forme zasnovane su na uskom struku i naglašenoj figuri, a pored forme bio je veliki ljubitelj floralnih motiva. Upravo svaki od elemenata njegove estetike koja je oblikovala kuću Dior koristio je svaki od kreativnih direktora koji su došli na čelo ove kuće. Svaki je kodove Diora i njegove elemente prošlosti oblikovao na takav način da su moderni i primenjivi za savremenu ženu.

Prošlost je sastavni deo života kuće sa tradicijom, pa se nostalgija koristi kao stalni podsetnik tradicije i kvaliteta koja je u službi održavanja klijentele. Takođe, suparnička kuća Chanel koristi bogata iskustva i filmski život Gabrijel Šanel kao konstantni izvor inspiracije za oblikovanje kolekcija. Šanel je modernizovala siluetu iz 19. veka i učinila je svedenijom, lakšom za kretanje i svakodnevne aktivnosti moderne žene tog doba. Upotrebila je tvid kao materijal za sakoe, a džerzi pamuk da bi haljinama dala na pokretu. Ime njenog ljubavnika Boja Kapela iskorišćeno je da se imenuje model tašne koju je osmislio Karl Lagerfeld, a specijalne mirisne note dobile su imena po gradovima koji su bili od emotivnog značaja za kreatorku. Prošlost je sastavni deo modnog života velikih brendova, a nostalgija je emotivni okidač kojim se kupci pridobijaju.

PSIHOLOGIJA U IGRI

Period u kom je određeni dizajner rođen takođe utiče na njegovu stilsku interpretaciju. U većini slučajeva kreatori će se oslanjati na epohe tokom kojih su odrastali kao materijal koji im je poznat, koji je obeležio njihovo detinjstvo i samim tim poslužio kao emotivna građa koja je oblikovala njihove živote u određenom periodu. Emocija ima ključnu ulogu, kako za dizajnera koji radi na materijalizaciji kolekcija, tako i na prenošenju tih emocija ka klijentima. Tako, na primer, ne čudi cikličnost mode u periodu od dvadeset godina. Dizajn sedamdesetih bio je inspirisan estetikom pedesetih, a estetika sedamdesetih se u nekoj meri vratila na scenu ’90-ih. Zato ne čudi što se u 2022. vratila Y2K estetika.

Traumatične situacije u globalnim razmerama dovode do straha i gubitaka kontrole, što su neki od najčešćih izvora stresa. Pošto je toliko faktora van naše kontrole, prošlost je jedina stvar nad kojom imamo upliva jer se već desila i sve nam je o njoj poznato, prisno. Naime, ono što je nekad bilo, najčešće se vezuje za pozitivne poglede, tako da nostalgija donosi optimizam koji je blagotvoran u vremenima neizvesnosti.

Društvene mreže imaju sve veći uticaj u kanalisanju nostalgije i njenoj promociji na platformama. Pri tome, svaki savremeni događaj ima svoju vezu sa prošlošću koja se predstavlja kao izvor inspiracije. Kim Kardašijan je ponela haljinu Merilin Monro na Met Gala usled čega je Instagram bio krcat slikama i videima legende Holivuda, glumice koja je 1962. godine čestitala rođendan američkom predsedniku u toj istoj haljini. Sedamdeset godina na tronu koje je a Elizabeta II nedavno obeležila, bili su povod da se predstave najistaknutije odevne kombinacije ove kraljice i da se time otvore arhivi njene modne prošlosti kako bi se predstavili na mrežama.

Nedavno predstavljeni filmovi Elvis i drugi deo blokbastera Top Gun imaju istu svrhu – da nas vrate u prošlost i posluže kao vremenski markeri. Instagram profili kao što su Nineties Anxiety pažljivo bude pažnju modernih konzumenata i vraćaju ih u prošlost, u period kada su Bred Pit i Gvinet Paltrou nosili identične frizure dok su bili u vezi ili slike iz detinjstva porodice Karašijan. Prošlost je sigurna luka u vremenu neizvesnosti i previranja.

A ŠTA ĆEMO SADA?  

Ukoliko posmatramo modne kolekcije, bez greške se vidi žal za dvehiljaditima i vremenu kada su okolnosti i situacije oko nas bile mirnije. Mijuča Prada nas je vratila u taj period i to samo jednim odevnim komadom. Miu Miu ultra-mini suknja predstavlja jasan omaž ovom periodu. Isto važi za celokupnu estetiku Nikole Bronjana ispred kuće Blumarine. Njegove maksi haljine sa printom koji imitira denim odišu senzualnošću, jednako kao i svilene bluze sa karnerima koje su uklopljene sa veoma kratkim šortsevima. Nakit i aksesoari poput kaiša sa kristalima daju tačku na I ovom Y2K omažu. Nedavno predstavljena fuzija dvaju luksuznih brendova predstavlja direktnu povezanost sa estetikom 2000-ih. Fendace je osmišljen kao sinergija upečatljivih stilskih elemenata kuća Versace i Fendi, te ne čudi što je nemali deo kolekcije posvećen 2000-im kada je Donatela Versaće imala najveći uticaj na modu i pojavljivanja na crvenom tepihu.

Međutim, pojava društvenih mreža stvara algoritam u ponašanju njenih konzumenata i čak dovodi do ubrzavanja nostalgije u period koji nije dve decenije nego pet godina. Tako se na TikTok kanalima mogu naći tutorijali inspirisani onim Marija Dedivanovića kada je 2016. godine otkrio svetu tajne konturisanja Kim Kardašijan, a novi programi na platfromama za striming brišu jasne granice između estetika stvarajući sopstveni narativ. To je najbolji primer sa serijom Euphoria koja nema jasno vremensko uporište kao inspiraciju. Svakom glumcu je dodeljen određeni stilski period koji najbolje odgovaranja njegovom karakteru. Tako i mešanje nostalgičnih elemenata ima posebno jak uticaj.

Piše: Marko Mrkaja
Foto: Profimedia, Promo