Sve žene koje su vladale modnom kućom Fendi

Za jednu italijansku kuću luksuza može se reći da je bila ženski posao još od početka, pre tačno sto godina.

Tada se Rimljanka Adel Kazagrande udala za Edoarda Fendija i, nedugo potom, porodično ime povela putem slave. Posao sa modnim komadima od kože kasnije je preuzelo njihovih pet ćerki, sve do 1999, kada je porodica prodala većinski udeo već razvijenog i čuvenog brenda. Ipak, naslednica Silvija Venturini Fendi i kreatorka čuvene torbice Baguette i dalje je ključna figura u kompaniji. Ona vodi aksesoare, mušku odeću i dečije kolekcije, dok se za dizajnirani nakit danas brine njena ćerka. Delfina Deletrez Fendi je ove godine, na Nedelji mode u Parizu, predstavila svoju prvu kolekciju luksuznog nakita za kuću koja nosi ime njene porodice. – Smatram sebe čuvarom istorije svoje porodice i njenih kodeksa – rekla je tada Deletrez.   

Deleći vreme između doma u Rimu i svog ateljea u Parizu, pripadnica četvrte generacije imperije Fendi uspešno balansira ulogom umetničkog direktora nakita u ovoj kući, sa zahtevima sopstvenog brenda nakita koji nosi njeno lično ime. Ove godine je, zajedno sa majkom, bila prvi put na Met Gala u Njujorku, što je za nju značilo naročiti emotivni trenutak: tema glamuroznog događaja u Njujorku bilo je život i delo Karla Lagerfelda, čija je saradnja sa kućom Fendi, duga više od pola veka, ostala jedna od najdužih u istoriji mode. Sa samim modnim genijem Deletrez je bila bliska od detinjstva. – Htela sam da nosim Karla – rekla je 36-godišnja dizajnerka nakita i baš to uradila. Crtana tkanina njene haljine od perli bila je iz Fendi kolekcije za proleće/leto 1988, zasnovana na Lagerfeldovom crtežu njega i njegove muze Ane Pjađi, a haljinu je dizajnirao Kim Džons, Fendijev umetnički direktor. Odgovarajući baget upotpunio je porodični krug i njime je odala počast svojoj majci, koja je kreirala kultnu tašnicu pre skoro tri decenije. – Fendi je oduvek bio primer nezavisnih i jakih žena u univerzumu orijentisanom na muškarce. Nešto kao feministički manifest – izjavljuje Deletrez Fendi. Od malih nogu podsticana da učestvuje u radnim razgovorima, ona je odrasla uronjena u posao, ali je, kao i njena majka pre nje, oklevala pre nego što mu se i sama pridružila. – Ušla sam u jedinu umetnost koju Fendi nije dotakao, a to je bio svet nakita – objašnjava ona. Sopstveni brend je osnovala 2007, kao nadrealističku, gotičku fantaziju o žabama i lobanjama ukrašenim draguljima, koja je od tada evoluirala u nasmejane, nosive preokrete na klasiku nakita. Ispred svog vremena, brend Deletrez je najavio novo doba žena koje same za sebe dizajniraju nakit, trudeći se da više odgovara savremenoj modi.

Upravo je talenat i urođeni stil Delfine Deletrez Fendi naveo Džonsa da nju i njenu majku 2020. pozove da im se ponovo pridruže. – Bila sam dirnuta, polaskana sam. Bio je to poziv za autsajdera poput mene. Pozvao me je neko ko me je poznavao po mom poslu, a ne član moje porodice ili Karl koji je bio kao član porodice – kaže Delfina Deletrez.  Ona je zaista jedna od muza kuće Fendi. Recimo, njene biserne i kristalne naušnice u stilu karabinera kombinovane su sa tkaninama i kopčama koje su istakle Džonsove eterične haljine iz poslednje kolekcije za proleće/leto 2023. Sam Džons je na Met Gala je nosio njenu upečatljivu ogrlicu od belog dijamanta, apstraktnu  interpretaciju čuvenog Fendi monograma sa duplim F, koji je kreirao Lagerfeld 1965. godine, a koji ona opisuje kao „porodični grb“.

U njenom početnom pohodu na haute couture nakit, za Fendijevu prošlogodišnju izložbu, ona je stvorila Triptih, dijamantski set, gde je oštre uglove zamenila kurzivnim F – “skoro kao konture ženskog tela“, objasnila je ona. U znak pažnje na čuveni Fendijev aksesoar,  baguette dijamanti se koriste svuda, „kao logo unutar logotipa“, kaže Delettrez Fendi. Pronalaženje ravnoteže između tradicije i eksperimenta je odgovornost koju ona shvata ozbiljno i zato kaže za sebe da je čuvarka istorije svoje porodice i njenih kodeksa.

Delfina Deletrez Fendi kaže da otvara svoju kutiju za nakit za svoje petogodišnje sinove blizance da se igraju sa njenim dragocenim sadržajem. – Oni su kao svrake, vole sve što blista i igraju se mojim nakitom kao da su kockice za slaganje – smeje se ona. Ema, njena ćerka, koja sada ima 15 godina, voli glumu. Ko zna, kaže Deletrez Fendi, možda će se stvari ponovo zaokružiti pa će njena ćerka postati peta generacija koja će se pridružiti porodičnom biznisu i nastaviti dugogodišnju vezu Fendi sa svetom filma. – Ona barem zna da će imati zvaničnog zlatara – zaključuje Delfina Deletrez Fendi, smatrajući da se priča njene porodice nastavlja, pomerajući granice umetnosti.

Tekst: Milica Đorđević

Foto: profimedia