Zašto je sezonski format modnog poslovanja zastareo

Koronavirus je doveo u pitanje tradicionalni sistem modnog poslovanja.

U ponedeljak, Saint Laurent najavio je nameru da preskoči Paris Fashion Week u septembru ove godine i da promeni raspored svojih kolekcija za ostatak godine, odnosno da se odmakne od uobičajenog kalendara.

Francuski brend rekao je da je odluka doneta kao odgovor na “talas radikalnih promena” koji je izazvala pandemija. Zatvaranje prodavnica, butika i tržnih centara srušilo je potražnju potrošača, pokrenulo otkazivanje revija, koje su prvobitno bili predviđene za jun i jul, i modni kalendar ugurao u haos. Čak i ako se karantin ukloni, verovatno se nove revije u septembru neće održati u uobičajenom formatu.

„Sada, brend će se voditi svojim ritmom, proglašavajući vrednost vremena i komunicirajući sa ljudima širom sveta, približavajući se njihovom sopstvenom prostoru i životu. Saint Laurent će preuzeti odgovornost za održavanje kalendara i lansiranje svojih kolekcija u skladu sa planom osmišljenim sa modernim perspektivama vođenim kreativnošću“, navedeno je u izjavi brenda. Već je verovatno da će se broj modnih revija ove godine značajno smanjiti. Ne zaboravite na višak neprodate robe trenutno dostupne na tržištu. Da li ima smisla razvijati, proizvoditi i prikazivati nove kolekcije kada se stare ne prodaju? Da li bi brendovi trebalo da preskoče lansiranje novih kolekcija ove sezone? 

 

Klimatske promene

Saint Laurent je bukvalno pokrenuo val rasprava među modnim stručnjacima. Neki kažu da u modnom kalendaru ima previše sezona, dok drugi kažu da se termini ovih sezona, iskrivljeni zahtevima velikih robnih kuća, više ne poklapaju sa stvarnim sezonama u godini. Kao rezultat toga, prolećna odeća stiže u butike usred zime, a leti zimski kaputi. Pored toga, moderna industrija mode je evropski izum, a modne sezone su prvobitno bile zamišljene za vremenske uslove kontinentalne Evrope. U najboljem slučaju, imalo je smisla tržište luksuza na kojem su svojevremeno dominirali lokalni kupci, a zatim su ga zamenili severnoamerički i japanski – svi sa severne hemisfere Zemlje. Ali rast prihoda u nekim zemljama južne hemisfere učinio je korisničku bazu daleko raznovrsnijom nego ikad. Evropa je i dalje vodeći region prodaje luksuzne robe, ali strani kupci takođe ostvaruju najmanje 50% kupovine. Danas kupci iz Azije, Bliskog Istoka, Afrike zajedno čine većinu svetske prodaje luksuzne robe. Ipak, modne sezone često se ne poklapaju sa klimom u njihovim zemljama. Pored toga, moderni kupci mobilniji su nego ikad. Oni se mogu kretati po svetu zbog posla ili zbog opuštanja, menjajući vreme i klimatske zone. Takođe više ne prate strogi društveni kalendar, što znači da let do plaže više nije ograničen na, na primer, avgustovske ili božićne praznike.

Modni stručnjaci su sigurni: u globalnom smislu, sam koncept univerzalnih modnih sezona, koji sada postoji, besmislen je. Kako pokret za preispitivanje modnog kalendara dobija sve više na značaju, konačno je postalo moguće prekinuti i zameniti arhaične, evrocentrične sezone u industriji složenijim sistemom malih serija kolekcija koje se mogu bolje usmeriti na rešavanje rastuće raznolikosti kako potrošača, tako i njihovih potreba. Napuštanje univerzalnih modnih sezona biće polazna tačka za celu industriju.

Trenutno značajan udeo u rastu prodaje luksuzne robe pružaju novi kupci. Da bi privukli ove nove potrošače, brendovi će morati izmisliti nestandardne poteze, krenuti prema lokalnim tržištima i usporiti prema nacionalnim karakteristikama. Možda je to način na koji smo dobili mnogo raznovrsniju modu nego što to sada možemo videti.