grazia

Vesti

Šta to Italijane (i Italijanke) čini stilskim maherima?

„Jedino što Liz zna da kaže na italijanskom je Bulgari“, rečenica je kojom se našalio Ričard Barton sa Elizabet Tejlor, zbog ogrlice ovog brenda koju je nosila u Veneciji povodom maskenbala u hotelu Ca’Rezzoncio 1967. godine, sumirajući time globalnu opsesiju Italijom. Pedesete i šezdesete godine prošlog veka izrodile su stilsku, zavodljivu i jedinstvenu predstavu o Italiji: setite se samo očaravajuće scene Anite Ekberg u Fontani di Trevi iz Felinijevog filma “La dolce vita” i Vespa momenta iz kultnog ostvarenja “Roman Holiday”. Od tada je glamur postao sinonim za Italiju.

Šta zapravo znači italijanski ležerni glamur?

Imena luksuznih italijanskih proizvođača sportskih automobila, poput Ferarija i Maseratija, zasigurno dočaravaju viziju jedinstveno samouverene, upečatljive uglađenosti, baš kao što imena Valentino, Versaće, Guči i Prada odišu luksuzom, senzualnošću i izrazitom italijanskom hrabrošću.

U modnom smislu, Milano je jedan “big four” fashion gradova - Pariz je poznat po savršenom osećaju za šik, Njujork po sportskoj nosivosti i London po elegantnoj klasici - italijanski glamur postao je potpis Milana. Ali može li osećaj za glamur biti utisnut u DNK cele nacije? Ili je to samo kliše, nacionalni stereotip?

Koreni italijanske mode vode u 14. vek, u Firencu. Renesansna Italija i elitne porodice tog perioda (vodeća Medici) bile opsednute izgledom i modom, zbog čega su ulagale ogromno bogatstvo na odeću.

Ali tek u posleratnim godinama 20. veka italijanska međunarodna modna industrija je procvetala. Ogromne zasluge za to se pripisuju aristokratskom preduzetniku Đovani Batista Đorđiniju, koji je okupio najbolje krojače, krojačice i dizajnere u zemlji, uključujući Pučija, sestre Fontana i Kapučija.

Prve modne revije održavane su u velikoj sali Bijanka, ukrašenoj predimenzioniranim kristalnim lusterima u Palazzo Pitti, u Firenci, a činjenica da su kolekcije italijanskih dizajnera bile oko 30% jeftinije od njihovih pariških kolega, omogućila im je sjajnu prodaju i proširenje na američko tržište.

Na kraju, Holivud je bio taj koji je obezbedio izlaz italijanskom stilu na globalnu scenu. Filmsku industriju privukla je mediteranska klima i relativno niski troškovi snimanja, te je Cinecitta studio u Rimu postao međunarodno filmsko središte, a sam grad pozornica na otvorenom. Filmovi poput Roman Holiday i Cleopatra pokazali su se kao veliki hitovi.

Zvezde su ubrzo zavolele Italiju i van seta, pa su tako Bogart i Bakal viđeni kako uživaju u vožnji gondolom po venecijanskim kanalima, Odri Hepbern kako kupuje cipele u Ferregamo u Firenci, Tejlor i Barton u Bulgari buticima, dok su druge slavne ličnosti odmor provodile na Amalfi obali. Ove slike obišle su svet, prikazujući ležeran, stylish način života. Bio je to modni trenutak na globalnom nivou.

Ali italijanski glamur je mnogo više od medijskog trenutka. Pravi italijani strastveno brinu o svom izgledu. Društvo ima posebno samopouzdanje koje im je suštinsko, a izraz passeggiata predstavlja njihov lifestyle – ritual rane večernje šetnje i elemenat poziranja na ulici – to je način da se vidi i bude viđen. Stanovnici su uvek sređeni, obučeni po poslednjoj modi a cilj je da ostave dobar utisak i da se, pri tom, dobro zabave, što je u suštini imidž Italije.

Pod nacionalnim zaštitnim znakom svrastavaju se i italijanske forme: besprekorno skrojena odela, ukrašena modnim detaljima u vidu svilenih maramica koje vire iz džepova ili kravata; usklađena sa kaiševima i cipelama od meke kože. Italijanska odela, takođe su dostigla svetski status, te smo tako mogli videti širok spektar Armani odela na Ričard Giru u filmu “American Gigolo”, koja su dodatno povećala svest o muškoj modi.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Madda (@maddalenacecilia)

Sasvim je sigurno da je etiketa “Made in Italy” i dalje jedna od najtraženijih širom sveta. Italijanska izrada je potpuno neuporediva i to je povezano sa društvom - ljudi to ne rade samo zbog novca, već jer to vole i osećaju.

Dakle, šta glamur predstavlja Italijanima: nešto duboko privlačno, nešto jako povezano sa lepotom, nešto sa čime su odrasli i što je deo njihovog ukusa i kulture, i na kraju, sam pristup životu.

Foto: Instagram, Profimedia

Priredila: T. Mišović

 

Pročitajte još

Povezane teme

Vesti

Kult Nedelje mode u Parizu zvani Bela Hadid

Sve revije na kojima je manekenka zablistala u Gradu svetlosti.

Vesti

Svetske zvezde koje su obeležile Nedelju mode u Parizu

Od Eve Longorije do Kejt Mos, A-listeri blistali su iz prvih redova luksuznih revija.

Vesti

Tema najvažnijeg modnog događaja na svetu je sasvim opravdana!

Tema najvažnijeg modnog događaja na svetu je sasvim opravdana!

Piste

Sve što treba da znate o Balenciaga reviji

Kanye West, blato, bebe i još mnogo toga se našlo juče na jednom mestu u Parizu, a sam povod za to bila je revija za novu kolekciju za proleće 2023. godine.

Stil dana

Advokatica koja blista: Amal Kluni ponovo oduševila stajlingom

Neprikosnovena u svom poslu, supruga Džordža Klunija konstantno drži i lekcije iz stila.

Stil dana

Kejti Holmes: Slatkoća devojke iz komšiluka

Glumica trenutno boravi u Parizu i obilazi revije sa dečkom.

Lifestyle

U SRCU GRADA: Rajićeva SC slavi 5. rođendan!

Humanitarna izložba modnih fotografija

Vesti

MAX&Co. dama želi avanturu i glamur

Prikazana je MAX&Co. kolekcija za jesen/zimu 2022.

Vesti

Dženifer Aniston vraća u modu ovaj par farmerki?

Retro trend čiji povratak nismo očekivali, ali mu se i te kako radujemo.

Piste

Najbolji trenutak sa Meseca mode je tu!

Poznate ličnosti koketiraju sa modom već decenijama, a čini se da imamo apsolutnog pobednika koji se tiče pojavljivanja slavnih na modnim pistama.

Stil dana

Savršene modne kombinacije za kraj leta

Foto priča Jungćia Ljua sa Rockaway plaže u Njujorku.  

Stil dana

Sara Džesika Parker kao Keri Bredšo na premijeri filma Hokus Pokus 2

Glumica je sa porodicom došla na njujoršku premijeru svog najnovijeg filma.