Turneja Tejlor Svift nije samo dvogodišnji niz koncerata po celom svetu. Slavna zvezda je stvorila čitav univerzum koji ima uticaja na sve, od ekonomije do kulture. Ipak, stručnjaci se pitaju: kada to dostignete, šta vam još preostaje?
Čim je Tejlor Svift na Instagramu objavila datum dolaska svog dokumentarnog filma “The Eras Tour” u bioskope, autorima igranog filma Isterivač đavola nije bilo nimalo prijatno. Za isti dan su zakazali premijeru dugo očekivanog nastavka kultnog horora, i morali su da popuste. Pomerili su datum premijere. Iako nisu službeno priznali da je razlog bio strah od propasti na blagajnama, svima je bilo jasno da će slavna pevačica u bioskope odvući čitave armije gledalaca, a naročito onih koji nisu mogli doći do ulaznica za turneju, rasprodatih u rekordnom vremenu. Već je najava dokumentarca privukla za 24 sata šest miliona lajkova, dok je turneja, čije ime nosi film, samo tokom jednog dana zaradila na kartama 26 miliona dolara. Karte se i dalje traže.
Eras turneja je, inače, jedna od najekspanzivnijih u istoriji popularne muzike: počela je ovog marta u Americi, a završiće se u novembru 2024. u Torontu, sa oko 150 koncerata širom sveta. Pevačica je naslov turneje zamislila kao “sve ere” njene karijere, kojih je zaista dosta, sudeći po vizuelnim i muzičkim preobražajima. Iako ona ima tek 33 godine, tačno pola svog života je u svetu šou-biznisa. Vi ni ne morate biti “svifti”, kako sebe nazivaju obožavaoci, niti blizu njenih koncerata, da biste osetili dodir Eras Tour-a. Dovoljno je samo da povremeno skrolujete Instagramom.
Turneja Tejlor Svift je zasebna liga u svetu popularne muzike, čak i među legendama poput Roling Stonsa koji putuju svetom decenijama, ili modernim turnejama poput Harija Stajlsa i Bijonse, te savremenicama kao što je Adel, koja unapred rasprodaje prestižne nastupe u Las Vegasu. Kao kantautorka, Tejlor Svift donosi svoj mega spektakl direktno na noge posvećenim obožavaocima, u različitim gradovima, tokom više noći.
Razlozi koji stoje iza nenadmašnog uspeha Eras Tour-a su mnogobrojni. – Ne znam da li je iko zamislio da će se ikada desiti turneja ovakvih razmera. Ona može da izdrži tri i po sata na sceni i da ređa samo hit za hitom – kaže Nora Prinćoti, autorka u The Ringeru i voditeljka podkasta “Every Single Album: Taylor Swift”.
Tu je i odličan tajming: turneja je postala savršeni izlet za ljubitelje koncerata koji žude za impresivnim muzičkim iskustvom uživo, nakon što su se naslušali pesama sa laptopova i telefona tokom karantina. – Mi smo ušli u u tzv. ekonomiju iskustva, u kojoj ljudi više nego ikada žude za izlascima i učešćem u društvenim događajima. Ne iznenađuje to što hrle na Eras Tour, jer mimo toga, sve više živimo u digitalnom okruženju – kaže Alis Enders, analitičarka muzičke industrije u Enders Analysis i bivša ekonomistkinja u Svetskoj trgovinskoj organizaciji.
Fanovi su sve vreme svesni da je Sviftova povezana sa svojim delom na način na koji to ume malo umetnika – ona piše sve svoje pesme, zaštitila je svoju muziku tokom strimovanja i sada objavljuje ponovne snimke svoje diskografije kako bi povratila prava na svojinu nad sopstvenim radom, koju joj je oduzela jedna izdavačka kuća. Sve zajedno, to čini preduzeće muzičke industrije kakvo svet do sada nije video.
Analitičari su unapred procenili da će Eras Tour preći granicu od milijardu dolara od marta i početka ove međunarodne turneje, i bili u pravu. Ako Sviftova osvoji titulu najveće turneje u istoriji pop muzike, nadmašće oproštajnu turneju Eltona Džona, koja je trajala nekoliko godina i završila se ovog leta, držeći rekord od 939 miliona dolara. A već se šuška da bi Sviftova mogla da do novembra 2024. godine ubaci još novih mesta i datuma (nama bi, u tom slučaju, najbliži koncert bio u Budimpešti). I to nije sve. Novac se širi mnogo dalje od pukog profita od ulaznica. Pre svega, unapređuje lokalnu privredu gde god da turneja prođe. Tako se predviđa da će samo u SAD-u Eras Tour generisati još oko pet milijardi dolara od fanova.
– Da je Tejlor Svift privreda, bila bi veća od pedeset zemalja u svetu – procenjuje Den Flitvud, predsednik kompanije Question Pro Research and Insights. Eras turneja je krenula od Glendejla u Arizoni i taj koncert je doneo tri puta više prihoda lokalnim preduzećima nego čuveni ragbi spektakl Super Bowl, koji je održan nešto ranije, na istom stadionu. “Sviftiji” obaraju rekord u potrošnji, jer pored ulaznica, potroše, u proseku, još oko 1.300 dolara na predmete kao što su odeća i kostimi, restorani i putovanja – podstičući lokalnu privredu za stotine miliona dolara tokom samo jednog vikenda. Zato nije čudo što je guverner države Ilinois pripisao Sviftovoj zasluge za oživljavanje turističke industrije posle tri njena nastupa u Čikagu. Njegov primer su sledile američke privredne organizacije, pominjući rast turizma na nacionalnom nivou.
– Vlada kriza u troškovima života, a ljudi i dalje daju hiljade dolara da bi videli Tejlor Svift – čudi se Alis Enders. Uprkos tome, studije pokazuju da je, sa prosečno potrošenih 1.500 dolara po koncertu, čak 91 odsto ispitanih reklo da bi ponovo išli.
Eras Tour je postao i fenomen kulture. Skoro svaki grad koji je Sviftova posetila do sada, potrčao je da se poveže sa njom na naročiti način. Mineapolis je preimenovan u Svifteopolis, Santa Klara u Kaliforniji je pevačicu proglasila počasnom gradonačelnicom, a guverner Nju Džersija nazvao domaću vrstu sendviča po njoj.
Sviftomanija je prešla granice svoje domovine. Svetski lideri poput čileanskog predsednika, gradonačelnika Budimpešte i kanadskog premijera traže da ona dođe i u njihove zemlje, a sam FBI, savezna američka policija, objavio je tvit o Tejlor Svift. Do sada nikada nije viđeno da bilo koja vlada, ne samo američka, i svi ovi gradovi, očajnički žele da dobiju bar delić uticaja koji dolazi zbog toga što su samo donekle povezani sa Tejlor Svift, primećuje Nora Prinćoti, koja je i sama obožavateljka.
Noseći narukvice od perli iz njene pesme i crteže sa brojem 13, što je omiljeni broj Tejlor Svift, mnoge “sviftovke” su željne da obezbede ekskluzivnu garderobu za koncerte. Hiljade njih mogu se videti kako stoje satima u redovima da bi uhvatili omiljenu duksericu, košulju dugih rukava ili majice sa oznakom turneje, sve u rasponu od 75 do 45 dolara. Drugima je više stalo do fizičkih kopija muzike Tejror Svift, koja je jedna od malo umetnika koji, uprkos strimingu na internetu, i dalje zarađuje od prodaje vinila i CD-ova. Razlog je jednostavan: opipljive stvari su raj za kolekcionare. Sviftova stvara različita izdanja, reizdanja i dodatke koji teraju fanove da prikupe sve više kopija njenih albuma u različitim oblicima. Za album Midnights, četiri različita omota albuma napravljena su tako sa se uklapaju i zajedno formiraju brojčanik, dok još jedan omot dolazi sa bonus numerama. Zato je kupovina različitih verzija albuma neophodna za prave obožavaoce. Neki čak priznaju da su kupili LP ploče iako nemaju gramofon. Štaviše, Midnights je prošle godine bila najprodavanija vinilna ploča, sa 945 prodatih kopija. To ga čini najprodavanijim fizičkim albumom u poslednjih trideset godina, dok je autorka zauzela čitavih sedam od deset najboljih mesta na listi Vinil Albums. – Ovaj trenutak za nju je poput odlične mini serije HBO-a koja nije samo primarni narativ, već i dve, tri sporedne radnje, gde je glavni narativ turneja, ali ispod toga imamo ponovna snimanja albuma – primećuje muzički novinar Čarli Harding i voditelj podkasta SwitchedOnPop.
A Eras turneja je direktno povezana sa uspehom njenog strimovanja.
– Muzički nastup uživo je zapravo pokretač platformi za striming. Kada idete da vidite šou Eras, ponovo otkrivate Tejlor Svift i vraćate se da slušate njenu muziku kada dođete kući i u danima posle – kaže Alis Enders. Sviftova je nedavno objavila još jedan novostari album, sa početaka njene karijere, što sasvim odgovara nazivu njene turneje o različitim erama stvaranja. – To je kao Marvelov bioskopski univerzum – kaže Harding, poredeći projekat koji je stvorila Tejlor Svift sa blokbaster filmovima o superherojima iz stripa. – U bilo kom trenutku smo u univerzumu Tejlor Svift. Beskonačno se i mnogo diskutuje svuda u ovom svetu, koji je ona stvorila, i svaka diskusija služi različitoj publici – kaže Harding. Muzička senzacija je čak premašila lična očekivanja. Poslednje večeri u turneji u Americi, Tejlor Svift je rekla publici: „Mislila sam samo da će biti zabavno, ali nisam znala da će izgledati ovako.” To nije samo recept za finansijski uspeh. Tejlor Svift ima sposobnost da bude prisutna doživotno, slažu se muzički stručnjaci, ali se javlja pitanje na koje ni ona još nema odgovor: A šta ću dalje?
NARUKVICE PRIJATELJSTVA
Pomama za Eras turnejom u Americi je bila tolika da je čak izazvala nestašicu nekih vrsta robe. Na primer, Sviftova pominje „narukvice prijateljstva“ u pesmi You’re on Your Own, Kid sa njenog novog albuma Midnights. Sviftiji su se rastrčali da kupe taj komad jeftinog nakita. Sada je svaki koncert ispunjen desetinama hiljada fanova koji nose i razmenjuju narukvice od perli na kojima su imena pesama Tejlor Svift i nove reči koje je ubacila u svakodnevni govor. Zanimljivo je i to, da je hiperprodukcija narukvica donela nove prihode lokalnim preduzećima, ali su ta preduzeća u isto vreme prijavila nestašicu perli i šljokica.