Maneskin: Rok bend novog doba

Italijanska muzička grupa Maneskin završava ovu godinu pesmom Honey (“Ideš li?”) što je bilo dovoljno da se ponovo, po ko zna koji put, otvori rasprava da li tri mladića i jedna devojka iz Rima predstavljaju rok nove generacije ili su samo zalutali potok. Mnogi ljubitelji ovog muzičkog žanra pokušali su da ih svrstaju u neki folder nakon eksplozije globalne popularnosti, pobedom na Evroviziji 2021. godine. Bilo je dosta i onih koji su predviđali da će “potok” presušiti, poput drugih prolaznih trendova. A onda je Maneskin počeo da osvaja međunarodne nagrade i da se penje na scene širom sveta. Kritičari su postali pažljiviji, ali i sve oštriji. Nisu ih poštedeli ni pred nedavnu svetsku turneju The Rush, tokom koje je bend prvi put nastupio u SAD, počev od Njujorka i osvojili Kanadu, Južnu Ameriku, Japan, Australiju. S obzirom na to da je muzika, kao bilo koja druga industrija, podložna promenama, priča o Maneskinu primorala je sve da zauzmu stav. Rok je jedan od gospodara popularne kulture. Sa istaknutom društvenom i generacijskom genezom, autentične pesme su nosile moćnu poruku i pobeđivale vreme. Ko se danas time može pohvaliti?

U međuvremenu, Damijano David, Viktorija De Anđelis, Tomas Rađi i Itan Torčio osvojili su još jedan lovorov venac. Spot za pesmu The Loneliest osvojio je MTV video muzičku nagradu u kategoriji za najbolji rok spot, za koji se takmičilo pet grupa – Foo Fighters, Metallica, Muse, Linkin Park i Red Hot Chili Peppers. Maneskin se, dakle, našao u konkurenciji sa najpopularnijim rok bendovima svih vremena, tako da bi i samo sa nominacijom, a kamoli pobedom, rasprava o navodnom neskladu između italijanskog benda i roka kao žanra morala nestati. MTV nagrada je samo jedno od brojnih dostignuća benda koji žanje slavu svetskih razmera – gostovao je u centralnim TV emisijama i nastupao na najprestižnijim svetskim festivalima, od Koačele do Glastonberija.

Snaga Maneskina nije tajna: oni su duboko ukorenjeni u sadašnjosti, a harizma frontmena Damijana Davida je očigledna. On govori o moći koja se može demostrirati bez nasilja, dok samom svojom pojavom ovaj pevač uvek šalje poruke i rasvetljava socijalna pitanja. Kada je bio u vezi sa manekenkom Đorđijom Soleri, koja boluje od vulvodinije, David je bio glasni zagovornik kampanje da se ova bolna vaginalna bolest prepozna kao hronična bolest. Uprkos njihovom nedavnom razvodu, David je finansijski doprineo istraživanju bolesti. „Hvala Damijanu Davidu, savezniku i simpatizeru udruženja, na doprinosu poslednjih dana“, napisala je poznata italijanska influenserka i aktivistkinja na Instagramu.

Muzika Maneskina je povezana sa promišljenom estetikom, koja je karakteristična za rok zvezde. Od odeće po meri italijanskog brenda Etro na Evroviziji do saradnje sa brendom Gucci, oni su pokazali da imaju izrazitu umetničku ideju i uvek se trude da na scenu donesu posebnu priču, kako muzikom tako i sa stanovišta stila i trendova. Evropa ih je upoznala putem pesme Zitti e Buoni (Ućuti i budi dobar), što je zapravo bila agresivna kritika svih oni koji žele da svet uklope u standarde da bi ga lakše kontrolisali. Takođe, Maneskinova produkcija predstavlja život mladih umetnika punih pitanja, koji su sleteli u nemilosrdnu muzičku industriju, mnogo veću od njih samih. Pored čvrstog zvuka, oni na repertoaru imaju i lake balade koje ne govore o snazi (bilo da je to omražena sila ili je nešto čemu težimo), već o emotivnom gubitku, poput nagrađivane pesme The Loneliest.

Njihov najnoviji album Rush je upravo premašio milijardu slušalaca na platformi Spotify, što nije rezultat sreće i slučajnosti. Istina je da su ovi predstavnici modernog roka bliski mladim ljudima, da na svoj način postavljaju trendove koje fanovi odmah usvajaju, dok u isto vreme nastupaju širom sveta kao ponosni italijanski plamen koji ne namerava da se ugasi.

Foto: PRofimedia

Tekst: M. Đ.