Intervju

Dubravka Lakić

Baveći se manekenstvom, sanjala je da postane filmska glumica. Studirajući novinarstvo, maštala je da se bavi filmom. Naša poznata filmska kritičarka Dubravka Lakić ostvarila je svoje snove kroz brojne svetske premijere kojima je prisustvovala i filmske festivale na kojima je stalna gošća.

 

Zbog filmova i filmskih autora, a pre svega zbog svojih čitalaca, Dubravka Lakić putuje po svetu, sa festivala na festival, upijajući svaki novi kadar, razgovarajući sa najvećim filmskim stvaraocima današnjice, kako bi njihove misli i ideje bili zabeleženi u tekstovima i recenzijama u našem najstarijem dnevnom listu Politika. Poznata filmska kritičarka voli da kaže da ne živi u realnosti, već živi film. Priznaje da je to možda neka vrsta bega od stvarnosti, ali to je, dodaje, u njenoj prirodi.

 

Godinama ste prisutni na skoro svim filmskim festivalima, gde se najbolje osećate?

Volim da odem u Solun i San Sebastijan. To su lepi gradići, čijim ulicama mi je milo da prođem kako bih stigla do bioskopa da gledam filmove. Odlaženje na festivale je, zapravo, jedna velika trka sa vremenom.

 

Da li su festivali danas prevaziđeni?

Ne, neće nikada biti prevaziđeni. Sreća je što festivali postoje, pošto oni služe kao lansirna rampa za film. Naročito za umetnički film. Jedino će biti prevaziđen sadašnji način projekcije filmova. Filmsku traku sve više zamenjuje digitalna tehnologija. Ako evropski filmski festivali nestanu, bićemo preplavljeni američkim, holivudskim blokbasterima.

 

Glavni protagonisti filma na festivalima su najčešće pod obavezom da daju intervjue. Da li ste uspevali da intervjuišete zvezde spontano, neplanirano?

Da, uspevala sam. Ali pre toga procenim u kom je raspoloženju, kako me pogleda kad priđem. Zvezde najčešće imaju predrasude o novinarima. Ali moja prednost je ta što radim za ozbiljan list, te ih ja neću pitati ništa o privatnom životu. Moram da priznam da je ranije bilo mnogo lakše. Danas se od PR službi stvorila čitava mala industrija. Da bi dali sebi na značaju, oni mistifikuju svoj posao i stvaraju razne prepreke za novinare. Nekad imam strpljenja, pa odglumim sa njima to što treba, a nekad im kažem da nemam vremena za to.

 

Da li se dešavalo da vam traže novac za intervju?

Da, produkcijske kompanije. Međutim, pošto me već znaju, dešavalo se da na spisku za intervju budem na primer Grkinja, umesto grčkog novinara koji se nije pojavio.

 

Da li ste razmišljali o karijeri u inostranstvu?

U jednom periodu jesam, ali, kada sam dobila dete, svoj život sam podelila na privatni i profesionalni, trudeći se da balansiram između njih. Inače, kod mene sve mora da bude u ravnoteži. Uspela sam sama da odgajim sina koji je stasao za fakultet. On tek sada shvata šta mama zapravo radi. Dugo je mislio da sam odlazila na put samo da bih njemu kupovala igračke.

 

Kakav je vaš pristup nekoj velikoj zvezdi kada se sa njom nađete u istoj prostoriji, postoji li napetost?

Pokušavam da budem duhovita kako bi se atmosfera malo opustila. Dešava se da mi ispadnu naočare ili olovka. Ponekad izvadim iz tašne cigarete, zaboravljajući pritom da je zabranjeno pušenje. Još kada vide stari kasetofon iz ’79, moj prvi reporterac koji još uvek radi, napetost nestaje. Po njihovoj reakciji, pretpostavljam da sam im simpatična. Tada najčešće žele da ostanu duže nego što je predviđeno vreme za intervju. Na razgovor sa Donom Džonsonom na Kanskom festivalu došla sam s ogromnim buketom cveća. On je mislio da je cveće za njega. Kada sam mu objasnila da sam ga dobila na promociji svoje knjige Uvećanje: majstori moderne režije, potpuno se opustio. Na kraju razgovora mi je čak ispričao da je konačno preboleo Melani Grifit i da se ponovo ženi.

 

Koje ste sve filmske zvezde imali priliku da intervjuišete?

Ako mislite na glumce, onda su to između ostalih: Šon Koneri, Robert de Niro, Al Paćino, Harvi Kajtel, Dastin Hofman, Robert Dival, Džoni Dep, Sandra Bulok, Mira Sorvino, Melani Grifit, Šeron Stoun, Džulijen Mur, Nikol Kidman i mnogi drugi. Ukoliko mislite na reditelje, taj spisak je još duži i veći. Jer, uvek radije razgovaram sa rediteljima kao autorima filmova, koji su uvek dobar povod za intervju, za otvaranje širih tema i raznorodnijih pitanja.

 

Ko je na vas ostavio najjači utisak i zašto?

Mnogo toga pamtim i premali je ovo prostor za sve moguće najjače utiske. Pomenuću zato samo neke od njih, na primer Roberta Divala, koji nije dozvolio da naš razgovor bude prekinut posle unapred dogovorenih 30 minuta, pošto je želeo da priča sa mnom o filmu Slobodana Šijana Ko to tamo peva, koji ga je oduševio, da kaže svoje mišljenje o Kusturičinom filmu Dom za vešanje, čija ga je magičnost, kako je rekao – oborila s nogu. U tom nastavku našeg razgovora zapravo je on intervjuisao mene. Jake utiske na mene ostavili su i Tim Robins i Suzan Sarandon tokom razgovora koji smo vodili u Kanu dok su nad Srbijom padale bombe, što su oni glasno osudili kao necivilizacijski čin. Zatim, Al Paćino, koji sa takvom strašću govori o Šekspiru, pa Semjuel L. Džekson, zato što je razgovor sa njim protekao uz mnogo smeha i mojih neuspelih pokušaja da mu dokažem da i ja ponešto znam o američkoj košarci i NBA ligi, što ga je veoma zabavilo...

 

Koja glumica vas je ostavila bez daha kada ste je videli uživo?

Definitivno Šarliz Teron. Kada se pojavila na vratima hotela gde sam je čekala, onako krhka, vitka, visoka i prelepa, spontano sam izustila VAU! Ona se skromno zahvalila i pitala da li mi se sviđa njena haljina. Razgovarale smo kao dve drugarice na kafi. Ali, sjajan utisak na mene ostavila je ne samo zbog svog besprekornog izgleda i opuštenosti već i zbog toga što su njeni odgovori na pitanja neverovatno precizni i jasni, što ima izvanrednu sposobnost da se fokusira na temu i što brzo misli.

 

Kažu da se obično najopuštenije ponašaju najveće zvezde. Da li je to i vaš utisak?

Veliki glumci i velike zvezde će vam tu opuštenost odglumiti bez greške! Prilikom takvih susreta, na početku, niko nije opušten. Filmska zvezda je tu pred vama zato što mora, jer je ugovorom obavezana da promoviše film u kojem igra, zbog čega uvek postoji opasnost da joj odgovori postanu fraze i floskule. Pošto je davanje intervjua za zvezdu zapravo moranje, a i kako ne zna kakva pitanja može od mene da očekuje – da li će ona biti dosadna, frazerska ili zadirati u privatni život, u prljav veš, onda je sasvim prirodno što postoji ta početna napetost. Dakle, na meni je da zakoračim prva, da probijem led, da brzo procenim kako da započnem razgovor, da opustim sagovornika i da se upustim u tu neizvesnu igru mačke i miša dok ne isteram ono što sam htela.

 

Ljudi često ne primećuju razliku između termina filmska zvezda i holivudska zvezda, objasnite nam tu razliku?

Holivudska zvezda je dobro (pre)plaćena glumica ili glumac koji igra u holivudskim filmovima i najčešće je vezana ugovorom za neki od velikih holivudskih studija. Biti holivudska zvezda ne znači biti i vanserijski glumac, ima ih mnogo koji to nisu. Holivudska zvezda je brend, u čiji se marketing ulaže na stotine miliona dolara. Holivudska zvezda se ne rađa, holivudska zvezda se stvara i iza toga stoji čitava mašinerija ove fabrike snova.

 

Koje su, po vašem mišljenju, najveće filmske zvezde današnjice?

To je još uvek neprevaziđena Meril Strip. Vanserijski glumac i zvezda u velikom usponu bez sumnje je i Majkl Fasbender.

 

Da li ste imali neprijatnih iskustava nakon objavljivanja neke kritike?

Da, bilo je pretnji, ali samo kod nas. U početku me je to bolelo, ali vremenom sam naučila da budem oprezna. I moj i njihov rad je javan, transparentan i podložan sudu javnosti. Svako ko se bavi kritikom trebalo bi odmah da prihvati da je to jedna od najneomiljenijih profesija.

 

Koje reditelje cenite?

Pre svega cenim dobar film. Volim američki crni talas 70-ih godina, Paradžanova, Šabrola, iranskog reditelja Kjarostamija, južnokorejskog reditelja Lija Čang Donga. Volim i hladne Skandinavce.

 

Da li razmišljate šta ćete obući za intervju u Kanu ili Veneciji?

Svakodnevno razmišljam šta ću obući, to je tako prirodno za žene, pa u istom stilu protiče moja kanska ili venecijanska svakodnevica. Kako se ja držim neke vrste sportske elegancije, a najčešće su to pantalone i sako, male biserne minđuše i diskretna biserna ogrlica, maskara i crveni karmin, ne gubim mnogo vremena na razmišljanja te vrste.

 

Da li je vaše zanimanje glamurozno, kako ga mnogi zamišljaju?

Ukoliko neko vidi glamur u tome – što moram da ustanem u 6.30 da bih se rasanila i spremila da već u 8 stanem u red za ulazak na prvu kansku filmsku projekciju, posle koje otrčim u drugu dvoranu da pogledam film u 11, pa odjurim do hotelske sobe ili pres centra da napišem tekst za Politiku o filmovima koje sam upravo gledala i pošaljem ga zajedno sa slikama koje doteram u fotošopu i već umorna potegnem na drugi kraj Kana kako bih poslepodne uradila koji intervju i stigla na vreme na projekciju u 19 časova (jedem ponešto u hodu) – onda ću se složiti da je moje zanimanje glamurozno! Znam mnoge koji kažu: “Jao, blago njoj, što ta uživa okružena zvezdama!” Ipak, najtačniju definiciju toga što ja radim jednom u šali dao je naš slavni reditelj Srđan Karanović, rekavši: “Briga tebe za sve te face, ti u njima ne vidiš ljude, već broj šlajfni i karaktera.” Naravno da u svakom, pre svega, vidim čoveka, ali Karanović jeste negde u pravu, a to je da ja samo radim svoj posao. 

Povezane teme

U fokusu

Kako je Kim Kardašijan proslavila 40. rođendan

Rijaliti TV zvezda napisala je dirljiv post!

U fokusu

Kako je biti roditelj prema Điđi Hadid i Zejnu Maliku

Ako su ranije Điđi Hadid i Zejn Malik imali teške trenutke u vezi, sada je sve iza njih - u svakom slučaju, prijatelji para uveravaju štampu u ovo.

U fokusu

Ko izgleda lepše na fotografiji - Margo Robi ili njeno štene?

Margo Robi nikako nije uzor Instagram korisnika.

U fokusu

Šta je Natali Portman poklonila Sofi Tarner za rođenje njene ćerke?

Glumica i zvezda serije "Igra prestola" Sofi Tarner (24) porodila se nedavno u Los Anđelesu.

U fokusu

Retke fotografije: Madona sa ćerkom Lurd

Šta je pevačica poželela svojoj ćerki?

U fokusu

Da li je vreme za liderke

Istraživanje britanskih naučnica potvrdilo je da su države koje vode žene bolje prošle u pandemiji. Zašto je to tako i jesmo li svedoci rađanja novog stila upravljanja u novim kriz...

U fokusu

Virtuelno putovanje možete rezervisati na Amazonu

Naučite kako da pravite pecivo u Montrealu, obiđete grad hramova Kyoto ili istražite Argentinu kroz degustaciju vina.

Intervju

Elisa de Panicis zvezda digitalnog izdanja Grazia magazina

Putovanje iz jedne zemlje u drugu je neverovatno iskustvo, koje bi svako trebalo barem jednom da iskusi zarad svog ličnog rasta i razvijanja.

U fokusu

Krisi Tajgen i Džon Ledžend su izgubili treće dete

Tragični događaj u porodici Krisi Tajgen i Džona Ledženda koji su odlučili da ispričaju svetu.

Intervju

Intervju sa Fan Bingbing

Ljubitelji vrhunske akcije jedva čekaju njen novi film, evropskoj publici se predstavila na Kanskom festivalu, modnim dizajnerima je obožavana muza, a u rodnoj Kini gledaoce ne bro...

U fokusu

Điđi Hadid i Zejn Malik su postali roditelji

Maneknka Điđi Hadid donela ja na svet prelepu devojčicu.

U fokusu

A šta tebe žulja?

Pandemija virusa korona promenila je naše svakodnevne živote bez izuzetka.