Kako se sud pretvorio u crveni tepih slavnih

Čini se da su suđenja slavnima postala modne revije, ali prvi utisak vara. Moda se koristi kao moćno oruđe ubeđivanja sudije i porotnika, koje koriste holivudski stratezi, svaki put kada je njihov klijent uhvaćen u nekom nedelu

Suđenje Gvinet Paltrou za skijašku nezgodu imalo je sve sastojke triler serije Beli lotos. Ekstremne privilegije, prepirke bogatih ljudi oko uništenog godišnjeg odmora, bizarni likovi, mračna satira i moda, sjajna moda. Zato se čini da su producenti pogrešili kada su ovu priču pretočlili u dokumentarni film pod nazivom Gwyneth vs. Terry: The Ski Crash Trial. Trebalo je da se okrenu fikciji, jer sve što je glumica legalno mogla da iscenira oko ovog suđenja, to je i učinila. Izbog njene garderobe pred porotom bio je veličanstveni primer kako bogatstvom prikriti bogatstvo. Luksuzni slojevi iz brendova Celine, Prada i The Row dali su joj nežnu siluetu koja odaje utisak nevinosti, a avijatičarske Ray Ban naočare bile su domišljati modni dodatak (tužio ju je penzionisani optičar). Izbor boja? Maslinasto zelena, svetlosiva, bež i crna. Flašica sa vodom? Staklo. Sasvim u maniru “prirodne” lifestyle mantre koju širi njena kompanija Goop. Neko je već primetio da je ovo možda jedna od najboljih uloga Gvinet Paltrou, kojom dokazuje talenat da se pred kamerama ponaša suvereno i ostavlja utisak onoga ko uvek pobeđuje.

Suđenja slavnima su siguran put za privlačenje pažnje javnosti, s tim što su, uz službene presude, postale jednako važne i one iz modne porote. Digitalne generacije su pronašle novi hobi – praćenje stilskih trenutaka iz palate pravde. I zaista, videćemo tu više uzbudljivih autfita nego na bilo kojoj reviji.

Treba imati na umu da je oblačenje slavnih za sudnicu daleko od lakomislenog. Reč je o svojevrsnom spoju umetnosti i nauke. To je oruđe ubeđivanja koje koriste najoštriji holivudski stratezi i stilisti, svaki put kada je njihov klijent uhvaćen u vožnji pod uticajem opijata, u utaji poreza, u zlostavljanju zaposlenih… Mnogi se još sećaju slučaja Marte Stjuart. Kada ste optuženi za finansijske pronevere, ima li ičeg ubedljivijeg nego da se pojavite na suđenju noseći krem torbu Hermes Birkin? TV kuvarica je baš to uradila, noseći sa sobom znak prestiža za koji postoji lista čekanja? Ili kada je Majkl Džekson, mrtav hladan, došao ispred suda u donjem delu pidžame, kako bi pokazao da je upravo pristigao iz bolnice. Ali, moda i sud su išli ruku pod ruku mnogo pre toga. Početak se beleži pre više od dvadeset godina, kada je Vinona Rajder ušetala pored tužioca u džemperu Marc Jacobs, optužena za krađu (pardon, kleptomaniju) u prodavnici tog istog brenda. Od tada je ostavljanje utiska na sudiju, porotu, a pre svega na medije, odećom i dodacima čak posebno dizajniranima za tu priliku,  postalo neka vrsta takmičenja za svaku zvezdu koja je ušla u sukob sa zakonom.

Lindzi Lohan je, bez sumnje, šampionka u broju suđenja. Svaki put se ponosno šetala i smeškala kroz zidove bliceva pre nego što bi sela na optuženičku klupu. Menjala je samo autfite kojima se trudila da osvoji naklonost porote. Obično bi birala između midi haljina iz polovine prošlog veka, kardigana u neutralnim tonovima i strogih kostima. I tako sve do 2020, kada je i samog sudiju zapanjila manikirom na kojem je pisalo “fuck off”. Ni Paris Hilton nije pokazala dužno poštovanje prema pravosuđu nakon što je 2007. osuđena na trogodišnju uslovnu kaznu zbog nesavesne vožnje. Oduzeli su joj vozačku dozvolu, oglobili je sa 1.500 dolara i poslali na grupnu terapiju za lečenje od alkoholizma. Očigledno joj ništa od toga nije pomoglo, jer je ponovo sela za volan i dala gas do daske. Usledio je njen čuveni dan na sudu, i tada se opametila. Odabrala je  tzv. bon ton kombinaciju, kako bi pokazala da je vreme ludovanja po žurkama daleko iza nje. Inspiraciju je verovatno pronašla u Bler Voldorf, junakinji serije Tračara. Ipak, ni taj izgled čedne devojke koja pohađa prestižnu privatnu školu Hiltonovu nije mogao da spase kazne od 45 dana zatvora.

Ako ste gledali seriju Izmišljajući Anu, o lažnoj naslednici Ani Delvi, onda znate da ono što poznata ličnost nosi u sudnici može biti važnije od crvenog tepiha, ako želite da privučete pažnju. Autfit  prevarantkinje, pravim prezimenom Sorokin, od naočara Celine do crnih džempera koje je za nju odabrala stilistkinja Anastasija Voker, postala je neverbalni stav na sudu. Štaviše, ove odevne kombinacije su bile toliko upečatljive da su zaradile zasebnu Instagram stranicu pod nazivom @annadelveicourtlooks.  

Ipak, nijedan od “modnih” procesa ne može se porediti s euforijom koju je prošle godine izazvalo suđenje Amber Herd i Džonija Depa. Prvi put je jedno suđenje moglo da se prati u tehnici striminga neke serije, pa se publika širom sveta tako i ponašala. Ljudi su jedva čekali da stignu kući s posla, dohvate grickalice i celu stvar gledaju više kao rijaliti, nego kao uporni trud dvoje bivših supružnika da javno ponize jedno drugo.

Ozbiljne optužbe za zlostavljanje pale su u drugi plan. Publiku je mnogo više zanimala glasine o tome kako je Herd odlučila da oponaša izgled bivšeg muža, pojavljujući se u seriji muških odela. Da li je to strateški potez za privlačenje pažnje ili ismevanje bivšeg, bila je glavna nedoumica. Negde pred kraj suđenja, pojavila se Kejt Mos, pozvana kao svedok i zaklela se da je njen bivši ljubavnik Dep nikada nije gurnuo niz stepenice. Kako bi bila uverljivija, Mos je ostavila po strani smelu odeću, po kojoj je inače poznata. Svoje onlajn svedočenje ogrnula je u klasiku: smoking sako Saint Laurent, bluza sa razvezanom mašnom i šminka u tragovima. Ostavila je utisak  prirodnosti i običnosti, što publika voli kod poznatih. Time je, usput, održala desetominutni kurs o tome kako se treba ponašati u prilici u kojoj morate pokazati poštovanje i integritet. To je upravo ono što su  zvezde šou-biznisa prilično zanemarivale, uključujući Kejtinu koleginicu i prijateljicu Naomi Kembel. Njoj se sudilo nekoliko puta tokom karijere, većinom zbog mobinga prema zaposlenima. Jednom prilikom, 2007. godine, osuđena je na sedam dana društveno korisnog rada. Kembel ih je pretvorila u svoj najbolji modni defile do tada. Svakog dana je služila kaznu u uniformi za čišćenje grada Njujorka, a dolazila je u crnom kombiju, iz kojeg se pojavljivala u seriji izuzetnih autfita: top Etro, bunda Pologeorgis, kapa Knicks, šljokičasta haljina Dolce & Gabbana. Vrhunac šika u sudnici Naomi Kembel je pokazala drugom prilikom, kada se 2010. pojavila kao svedok na suđenju za ratne zločine Čarlsu Tejloru, bivšem liberijskom predsedniku. Krem komplet, pletenu haljinu s kardiganom, iz prolećne kolekcije Azzedine Alaia, upotpunila je stilom šezdesetih, sa malo šminke i frizurom u obliku košnice. Kombinaciju je upotpunila ogrlicom s priveskom protiv uroka, što je dalo na težini i svemu što je tada izgovorila pred kamerama iz celog sveta.

Sviđalo nam se to ili ne, ono što poznati nose na sudu i te kako može uticati na ishod suđenja. Naravno, ne može se unapred znati kako će porota glasati, ali je nošenje odgovarajuće odeće karta na koju mnogi igraju, čak i kada nisu poznati. Ali ako jesu, za njih je dan na sudu uvek nova prilika za egzibicionizam pred obožavaocima, tako da im se trud isplati u svakom slučaju. Do sada je, na primer, utvrđeno da se ne može pogrešiti sa savršeno skrojenom haljinom tamnije boje, ali da stvari krenu naopako ukoliko celebritiji izgledaju isuviše trendi ili seksi. Takođe, izgleda da je i u slučaju biranja odevne kombinacije na sudu presudno ostati – svoj. Dobar primer je bila muzičarka Ejmi Vajnhaus, za koju se znalo da se ni u čemu nije suzdržavala. Pa kada je već tako, ona se i na sudu oblačila tako da pokaže da nema šta da skriva. Njen autfit i držanje odavali su utisak da nije savršena, što je moglo da sugeriše i da nije kriva za ono za šta je bila optužena. Mnogima se činilo da je to možda najbolji pristup pravdi, jer visoka moda ipak jedno ne može – isprati mrlje iz biografije.

Foto: Profimedia

Tekst: Milica Đorđević