Kako su serije postali novi modni magazini

Kad nam voljeni likovi svakog dana ulaze u domove, može se razumeti zašto oni – i dizajneri koji stoje iza njihovog izgleda – postaju moćniji od influensera  

Veliko platno je dugo bilo ogledalo mode. Uticaj “fabrike snova” na stvarnost se, naročito na prelomu milenijuma, mogao videti svuda, od gradskih ulica do crvenog tepiha. Bioskopski hitovi su naveli devojke i mladiće da nose sve što nose likovi superzvezda koje su obožavali: frizure, obuća, nakit – sve do najsitnijih detalja. A onda su došli  striming servisi.

Živeći od serija koje se mogu gledati bilo gde, bilo kako i bilo kada, Netflix, HBO, Amazon i slične kompanije takođe su zaslužne za sve popularniju kulturu bindžovanja. Sa pandemijskim karantinom, revolucija je bila potpuna. Danas su odeća i obuća koje vidimo na ekranu presudni za uspeh TV serijala, naročito s obzirom na to da im se publika broji milijardama. Ako ne verujete, onda čujte šta kaže   kostimografkinja Mandi Lajn. Ona je otvoreno rekla producentima američkog hita „Lepe male lažljivice“: – Ako mi dozvolite da modu učinim petim glavnim likom ove serije, ljudi će je gledati samo zbog odeće – preneo je New York Times.

Ubrzo je postalo jasno da to nije bilo oholo hvalisanje, nego dobra prognoza. Čim su “Lažljivice” dostigle zenit popularnosti, pojavili su se blogovi i veb-stranice posvećeni raspravama o odeći likova u svakoj epizodi. Sama Mandi je često dobijala tvitove od devojčica koje su joj pored slika omiljenih glumica prikazivale sopstvenu odeću.

Kako se serijali umnožavaju, tako kostimi postaju superheroji. To je naročito uočljivo kada se na ekranu prikazuje život realnih ljudi. Džejni Brajant je obukla celu galeriju žena i muškaraca u “Momcima s Medisona” (Mad Men). Kada su seriju zavoleli milioni šriom sveta, ona je bila jedna od prvih dizajnera čiji su kostimi osvanuli čak na modnim revijama. Ona je zapravo redizajnirala modu sa polovine pedesetih godina prošlog veka, pa je jasno zašto je svet poludeo za ženstvenim haljinama domaćice Beti Drejper i poslovnim kompletima tek rođene ženske biznis elite. Ali, kako objasniti popularnost odeće iz “Birmingemske bande”? Jer, radnja ove serije, poznate kao Peaky Blinders, prati život posle Prvog svetskog rata u siromašnom predgrađu, punom kriminala. Dobar dizajner je i tu može pronaći inspiraciju. Kostimi Stefani Koli toliko su uticali na mušku modu da je časopis Esquire objavio „Vodič za Peaky Blinders stil“.

U novije vreme nije neobično da dizajneri prikazuju svoju kolekciju uporedo sa serijom na kojoj rade. Tako raste uticaj TV kostimografije na modu. Kad nam voljeni likovi svakog dana ulaze u domove, može se razumeti zašto oni – i dizajneri koji stoje iza njihovog izgleda – postaju novi trendseteri.

Serije su ušle u centar pažnje pretraživača Lyst, koji sastavlja listu najpoželjnijih modnih komada tako što analizira više od osam miliona komada odeće i aksesoara na osnovu učestalosti pominjanja na mrežama, u pretragama stranica i, naravno, u hiljadama internetskih prodavnica. Novo istraživanje Lysta jasno pokazuje koliki uticaj imaju TV serije na kupovne navike gledalaca. Tako se došlo do nekoliko naslova koji trenutno najviše utiču na sledbenike svetske mode.

HBO je najavio snimanje nove sezone nagrađivane “Euforije” pa ljubiteljima trendova nije trebalo mnogo da se inspirišu odećom likova. Pošto su nedavno prikazane dve specijalne epizode, Lyst je zabeležio da su pretrage za modnim komadima dizajnerke Koline Strade skočile za 154 posto. Omiljena je providna zelena bluza koju nosi lik Žil Von, u tumačenju Hanter Šafer. Dosta su traženi i drugi njeni modeli iz serije: ružičasti top, duge plave suknje i maksi haljine ukrašene tie-dye, uzorkom u oblicima spiralne duge. Takođe, pretrage za košuljom psihodeličnog printa kakvu nosi glavni lik, Ru Benet, (igra je Zendaja), skočile su za 50 posto. Brend Stussy ih je  rasprodao, a intenzivno se traže i nabrane karirane suknje.  

Za manje od dve nedelje od lansiranja, poslednja sezona francuske serije “Pozovi mog agenta” navela je kupce da bolje razmotre pariski stil odevanja. Pretraga za komade od kašmira lika Andreje Martel (glumica Kamij Kotan) porasla su za 114 posto, za njene uske farmerke 49 posto, a za sakoe 36 posto. Pored ovog sportskog stila traže se i ženstvene kombinacije lika Noemi Lekler: pretraga za “cvetnim” haljinama u kojima se šeta glumica Lor Kalami, skočila je 103 posto, a za njenom ružičastom bluzom s pussy bow okovratnikom zanimanje je poraslo za 25 posto.

Sve je više serija u kojima je modni izbor likova deo priče. Kostimografi tada postaju važniji nego ikada, jer su u stanju da pokrenu veliku potražnju za određenim komadima na internetu i da pojedine glumce učine modnim ikonama preko noći. Lyst je pet likova s malih ekrana proglasio osobama s najvećim modnim utjecajem u godini za nama. Glavni lik serije Emili u Parizu, koji igra Lili Kolins, zahvaljujući svojim odevnim kombinacijama stvorila je pravu pometnju među kupcima širom sveta. Za model bucket kape, nalik na korpu, brenda Kangol pretraga je porasla za 342 posto, dok su beretke, od početka prikazivanja prošle jeseni, iz nedelje u nedelju zabeležile porast pretraživanja za 41 posto. Pretrage kupaca za asimetričnom suknjom brenda Ganni, kakvu Emili obožava, već nakon premijere skočila je za 289 posto. Lik Konela u popularnoj britanskoj seriji Normalni ljudi oživeo je Pol Meskal. On nosi srebrni lanac koji je, prema Lystovom izveštaju, naglo postao jedan od najtraženijih modnih komada. Fama koja ga je okružila rodila je poseban profil na Instagramu, nazvan Connell’s chain. Zahvaljujući ovoj seriji, pretrage za muškim ogrlicama su u odnosu na prethodnu godinu porasle za 43 posto. Nakon što je dokumentarna serija Kralj tigrova (Tiger King) premijerno prikazana prošlog marta, već u aprilu se pretraga za komadima sa animal printom utrostručila. Kupci  opsednuti “mačjom” modom krenuli su u pohod na majice Kenzo s motivom glave tigra. Od početka emitovanja serije, pretraga za njima je iz meseca u mesec rasla za fantastičnih 200 posto. U isto vreme,  tigrasta majica s potpisom dizajnerke Anine Bing, postala je jedan od najpopularnijih modnih komada. Mini-serija “Poslednji ples” o jednom od najboljih košarkaša svih vremena, Majklu Džordanu, završila se naglim zanimanjem za patikama Air Jordan već posle druge epizode. U narednim nedeljama Lyst je zabeležio i značajan interes kupaca za košarkaškim bermudama. Lik Arabele, koju u seriji “Ja te mogu uništiti” igra Mihaela Koel, privukao je ljubitelje mode esetikom u duhu 90-ih. Posle emitovanja na HBO-u, najpopularniji odevni komad bio je kardigan s uzorkom kojem je popularnost skočila za 43 posto tokom leta.

Svi ovi podaci govore da TV kostimografi postaju zvezde same za sebe. Nekada potcenjene uloge na televiziji ne samo što menjaju način na koji izgledamo, nego predstavljaju jedan od onih istorijskih preokreta u modnoj industriji. 

Tekst: Redakcija magazina Grazia

Foto: Profimedia