Zašto je zlatno doba striminga prošlo

Izgleda da će zabrana deljenja šifri oterati Netflix u zaborav

Nedavno je objavljeno da će Netflix uskoro početi da sankcioniše deljenje lozinki i da će ga smatrati zločinom za koji je sada odgvorno 16 odsto njegovih korisnika. Nema veze što smo u krizi troškova života, nema veze što se mnogi bore da prežive, bitno je plaćati svoje usluge na vreme navodi se u objavi.

Ova najnovija mera, koja će navodno stupiti na snagu u martu dolazi nakon turbulentnog perioda za kompaniju. Godine 2021, egzodus pretplatnika doveo je do pada njegove vrednosti za preko 50 milijardi dolara. Iako se povećao broj pretplatnika poslednjih mesci Netflixovo mesto u kulturi izgleda sve manje sigurno. Ljudi su ljuti zbog činjenice da je toliko serija otkazano, uključujući 1889, Warrior Nun, The Midnight Club i bezbroj drugih, od kojih su mnoge bile hvaljene ne samo od strane kritike već su razvile i privrženu bazu obožavatelja. Čini se da osim ako serija odmah ne postane viralna, kompanija počinje da oštri svoje noževe, što mnoge gledaoce čini manje sklonim investiranju u gledanje neke franšize. Zašto se truditi da ulazite u seriju ako, po svoj prilici, neće imati nastavak?

Netflix se suočava i sa sve većom gužvom na tržištu striming platformi. Kao što su mnogi kritičari sugerisali, čini se da je „zlatno doba strimovanja“ došlo do kraja. Obustavljanje deljenja lozinki nije jedina mera koju je Netflix preduzeo da bi se borio protiv ove pojave. Prošlog novembra uveli su niskobudžetnu pretplatu koji dolazi sa reklamama. Očigledno, ovo je do sada bilo uspešno, ali podriva jednu od glavnih prodajnih tačaka kompanije. Kao i kod svake druge platforme za striming, ona proizvodi manje novog sadržaja nego što je to bio slučaj ranije.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Netflix US (@netflix)

Dani kada je Netflix bio pouzdan inkubator prestižnog programa su davno prošli, a postoji široko rasprostranjen osećaj da je platforma osiromašila svoj sadržaj. Ovo je delimično zbog promena u strukturi kompanije. Sindi Holand  potpredsednica odgovorna za rane uspehe kao što su House of Cards i Orange is the new black smenjena je 2020. godine i zamenjena je Belom Bajarija, iskusnom televizijskom direktorkom koja se pridružila nekoliko godina ranije i nadgledala prve napade Netflixa na rijaliti televiziju . Iskreno rečeno, Bajaria se takođe zalagala za povećanje međunarodnog razvoja, tako da njen mandat nije bio loš. Ali unutar same kompanije i Holivuda u celini, mnogi su smatrali da je emisija Insatiable označila prekretnicu za kompaniju. Drama o punoletstvu o debeloj tinejdžerki koja gubi na težini, a zatim se vraća u srednju školu kako bi se osvetila svojim mučiteljima, je kritikovana i inspirisala je žestoku reakciju društvenih medija.

@netflix still slaps #wednesday ♬ original sound – Netflix

Kompanija je takođe bila pogođena nizom kontroverzi. Na primer, specijalna komedija Dejva Čapela iz 2021. godine bila je žestoko kritikovana zbog transfobičnog sadržaja – čak su i neki zaposleni u Netflixu organizovali odlazak u znak protesta. U isto vreme, emisije fokusirane na queer zajednicu kao što su The Babisitters Club i Warrior Club su otkazane, što je dovelo do toga da se mnogi LGBTQ+ gledaoci osećaju ostavljeni po strani od strane kompanije. U poslednjih nekoliko godina, takođe je došlo do kulturološke reakcije na true crime žanr, koji ostaje glavna komponenta Netlifxovog programa. Dok je Damer (biografski film o serijskom ubici Džefriju Dameru koji je vodio Rajan Marfi) bio izuzetno uspešan, mnogi ljudi su smatrali da je prešao granicu u jezivu eksploataciju. Bez obzira na to da li je neko ikada imao jak osećaj prema Netflixu za početak, njegova pozicija u kulturi se pomerila sa nečeg neutralnog ili benignog na dobavljača mnogo neprijatnog sadržaja.

@netflix

cuffing season has me feeling my feelings

♬ original sound – Netflix

U isto vreme, čini se da ova promena nije uticala na broj gledanosti, i bilo bi preterano sugerisati da kompanija postaje irelevantna. Osim što je preokrenula svoje finansijske poteškoće, platforma i dalje nastavlja da objavljuje TV emisije i filmove. Squid game, njen najveći hit do sada, bila je kulturni trenutak na koji ćemo se verovatno gledati kao na čitavu jednu eru. Glass Onion, iako ništa posebno, bio je nesumnjivo nešto o čemu su raspravljali, kao i dokumentarac o Hariju i Megan. U poslednjih šest meseci, Wednesday i Stranger Things oborili su rekorde gledanosti. Ono što je najvažnije, njena međunarodna produkcija postaje sve jača i stavlja sve veći fokus na kompaniju jer oko 70 odsto njenih pretplatnika dolazi izvan SAD i Kanade.

Činjenica je da kompanija nije na pragu gašenja, ali ako se trenutni trendovi nastave, verovatno će se pogoršavati i korisnici će polako odlaziti. Takođe je jako problematičan i njihov stav da ako naruče nešto kul ili zanimljivo, verovatno će to samo odbaciti, osim ako ne postane senzacija preko noći.

Tekst: A. N.

Foto: Profimedia