Design by superhuman: Veštačka inteligencija preuzima vlast, od mode do filma i advertajzinga

Na modnim pistama očekujemo da vidimo modele ili makar živa bića, kao kada se jednom, na Nedelji mode u Parizu, prošetao pravi konj. Pariski modni spektakl je u prolećnom izdanju ponovo bio vesnik novotarija, ovoga puta zahvaljujući brendu Coperni. Mala francuska kuća je pustila sa povoca pet pasa robota, koji su se šunjali po modnoj pisti, delili poljupce, nosili ženske torbice, a jedan je galantno pomogao manekenki da skine jaknu. Znamo Coperni. To je onaj isti brend koji je prošle godine supermodela Belu Hadid sprejom “obukao” u haljinu visoke tehnologije. Razvila se tada žustra rasprava oko toga da li je reč o tehničkim trikovima za više lajkova na Instagramu ili su neki modni arbitri osetili budućnost mode, koja već nagoveštava da bi humanoidi ili androidi na mnogim poljima mogli da zamene ljude. Zahvaljujući veštačkoj inteligenciji, rasprave su završene. Ovo više nije naučna fantastika.

Veštačka inteligencija (AI) već obavlja poslove poput pisanja e-poruka. Pošto sada može da nam bude sagovornik na servisima kao što je ChatGPT softver – koji je nedavno priznao novinaru New York Timesa da ga voli, i malo čak oplakivao svoju zlehudu sudbinu mašine – tehnofobima se strahovi samo gomilaju. Recimo, da će mnogi diplomski radovi biti legalni plagijat jer se uskoro zaista neće moći dokazati da li ih je napisao student ili AI. Da će tehnologija biti zloupotrebljena i da će koštati bezbroj poslova u budućnosti jer čovek više neće biti potreban da piše, programira, analizira, pa ni savetuje. Sećamo se, zimus je američki fotograf Džos Ejveri bio prvi koji je morao da prizna da su njegovi hvaljeni portreti na Instagramu u stvari proizvod veštačke inteligencije. Tehnoljubi, s druge strane, osećaju digitalne inovacije bez ikakvih “ako i ali”, kao obogaćenje mašte i dragoceni alat za beskrajnu ljudsku radoznalost.

Veštačka inteligencija mnoge fantastične stvari čini mogućim. Na primer, da podmladite stare zvezde, što se posebno dobro videlo u novom reklamnom klipu za Cartierov sat Tank. Glavne uloge tumače Rami Malek i Katarin Denev. Velika dama francuskog filma je četiri puta je sveže animirana u različitim starosnim grupama – ponekada vrlo mlada, kao u njenom filmu „Šerburski kišobrani” iz 1964. godine, drugi put kao elegantna žena u četrdesetima. I sve izgleda potpuno stvarno.

Ovaj postupak nije sasvim nov. Pre petnaest godina pojavio se Diorov snimak sa pokretnim slikama davno preminulih zvezda Merilin Monro, Marlen Ditrih i Grejs Keli. Odgovoran danas kao i tada, za to je bio Stefan Pivron, majstor za specijalne efekte. U to vreme, kaže, efekat Diorovog klipa nije bio baš ubedljiv. Stoga je u slučaju Denev od početka na AI. – Ova tehnika je prešla dug put za samo nekoliko godina, a iako još uvek ima svoja ograničenja, nudi veoma živopisne rezultate – zadovoljan je Pivron. U slučaju da se pitate kako  neverovatno mlado izgleda osamdesetogodišnji Harison Ford u novom filmu o avanturama Indijane Džonsa, treba da znate da on ne voli estetske hirurge. AI mu je magično uklonio bore, i tako isprobao postupak koji će se koristiti i u drugom filmu, u kojem glume Robin Rajt i Tom Henks. U svetu glumaca postoji bar jedna zvezda koja je uplašena takozvanim “dubokim lažnjacima”. Verovali ili ne, od svih ljudi, to je junak „Matriksa“ Kijanu Rivs. On je zaštitio prava na svoj izgled tako da niko ne može da prevari njegovu ličnost bez pitanja niti posle njegove smrti.

Ostatak teksta pročitajte u majskom broju magazina Grazia.

Tekst: Milica Đorđević

Foto: Profimedia