Mappe: Spoj Srbije i Italije kroz umetnost mozaika

Jelena Borovčanin o svojoj novoj izložbi, integraciji geopolitičkih tema i umetničkom putovanju

Ključ i Čarobno drvo

U svetu umetnosti gde se često istražuju granice i kultura, Jelena Borovčanin svojim radom uspeva da spoji istoriju, identitet i lične priče u jedinstvene umetničke izraze. Njen novi projekat, izložba “Mappe”, predstavlja fascinantnu sintezu između Srbije i Italije, istražujući veze između dva naroda kroz inovativni pristup mozaiku.

U intervjuu za Graziu, Jelena nam otkriva inspiraciju koja se krije iza ove izložbe, kako spaja geopolitičke teme sa svojim radovima, i kako je njen umetnički izraz evoluirao tokom poslednjih deset godina. Razgovaramo o njenim budućim planovima, uticajima i tehnikama koje su oblikovale njen stvaralački put, kao i o tome kako umetnost može reflektovati istoriju i identitet.

Čime je inspirisana Vaša nova samostalna izložba “Mappe”?

Izložba „Mappe“ inspirisana je povezivanjem Srbije i Italije, kao i novih teritorija. Mape su za mene sinonim za putovanja, povezivanje i različita istraživanja. Koncept Mape nastaje kao nastavak koncepta izložbe „Identitet“ održane prošle godine u Veneciji. Ovom postavkom, na savet profesora Saverio Simi de Burgis, ističem istorijske tačke koje su važne za Srbiju i Italiju, za Identitet, kao i za moju ličnu vezu sa Venecijom, koju kroz ovu umetničku postavku posebno istražujem.

Na koji način intergišete geopolitičke teme u Vašim radovima?

Teme mojih radova su već devet godina vezane za drvo života, kao večitim simbolom prošlosti i sadašnjosti, takođe za ptice i krila, kao simbolima slobode u svim aspektima, čoveka i prirodu. Jedinstven koncept Mape nastao je iz želje da se što bolje, jasnije i tačnije predstavim venecijanskoj publici, a u isto vreme da im se približim. Koncept Mape govori da sam uspela u tome, jer istorijska crta koja povezuje Srbiju i Italiju je duga, bogata i dosta isprepletana.

Koju poruku stremite da prenesete kroz Vaša umetnička dela?

Kroz pojedinačne radove stremim da prenesem ideju važnosti namere, energije sa kojom nešto radimo i ciklusa života koji neizostavno kruži i vraća se. Kroz postavku „Mappe“ stremim da prenesem značaj istorije, ponavljanja činjenica koje nam govore šta je to pravo, šta je to važno i šta ne smemo da zaboravimo, kao i to da je Istorija učiteljica života.

Koje zemlje biste voleli da posetite i pretočite u mozaik?

Svakako bih volela da koncept Mape obiđe prvo celu Italiju, zatim ostale zemlje širom Evrope, a onda i dalje. Dubai i Abu Dabi su gradovi u kojima vidim svoja dela. Takođe, za mene je Istok kao takav, Kina, velika inspiracija. Posetila sam je 2013. godine i imam jako veliku želju da se vratim tamo sa svojim staklenim mozaicima.

Kako ste otkrili ovu novu i specifičnu vrstu mozaika? Koliko Vam je trebalo da usavršite tehniku?

Specifična vrsta mozaika je na specifičan način otkrila mene. To je zaista tako. Staklo se obrušilo na mene i probudilo umetnika u meni. Ne samo umetnika, već i talenat, stvaralački duh, ideje, viziju… Počela sam da stvaram nezaustavljivo i tako sam usavršavala tehniku, istražujući nove ideje, ali i elemente koje kombinujem sa staklom kao što su kovanice. Taj proces je stalno u napredovanju – što više radim, slike su sve kompleksnije.

Venecijanski lav

Da li stvarate umetnost sa konkretnom idejom ili dopuštate mašti i trenutku da Vas navode?

Postoje i ideje i mašta, to je najbolja kombinacija. Ideja je tu kao inicijalna osnova za pokret, dok mašta sve nadograđuje. Dešava se da u toku procesa slučajnim pokretom izazovem novi oblik koji dalje budi nove ideje, stvara i to se samo nastavlja…. Sve to je stvaralački put u kojem ja uživam. Izložba i finalne slike su za posetioce.

Koliko se promenio Vaš umetnički izraz u proteklih 10 godina? Kako vidite njegov razvoj u budućnosti?

Umetnički izraz se menja, kao što sam pomenula, on je u stalnom napredovanju. Kako se ja razvijam, tako i moje stvaralaštvo dobija pun izraz. Profesor de Burgis je naglasio u svojoj kritici za izložbu „Mappe“, “Jelena je sazrela u svom najintelektualnijem konceptu koji predstavlja na Italijanskom institutu za kulturu, odakle zapravo želi da krene“. Ta rečenica je mene zaista i dotakla. Profesor je sa jedne druge strane u potpunosti video moj izraz, posmatranje, razvoj, želje i put.

Koji umetnik je imao najvećeg uticaja na Vas?

U početku sam u svojoj tehnici radila slike Gustava Klimta. Poslednjih godina dosta vidim sličnosti u svojim idejama sa skulptorom Lorencom Kvinom. Nastojim da istaknem motive koji su povezani sa mnom, a koji predstavljaju taj pozitivan duh, istrajnost, upornost, opstajanje sa svojim radom koji nosi te opise. Istovremeno, da sve to bude protkano jednom idejom pravednosti, sa osvrtom na istoriju u poslednja dva koncepta. Videćemo gde će inspiracija da me vodi dalje.

Tekst: Natalija Kunić

Politika kolačića

Koristimo kolačiće i slične tehnologije za skladištenje i pristup informacijama na Vašem uređaju. Neke od ovih tehnologija su tehnički neophodne da bi vam pružile bezbednu, funkcionalnu i pouzdanu web stranicu. Takođe, želimo da postavimo opcione/dodatne tehnologije kako bi vam pružili najbolje korisničko iskustvo.

Dodatne informacije su dostupne na stranici politika privatnosti.

Neophodni kolačići

Ovi kolačići su neophodni za normalno funkcionisanje web sajta, jer omogućavaju osnovne operacije poput održavanja vaše sesije, obezbeđivanja sigurnosti i pravilnog rada ključnih funkcionalnosti stranice.

Analitički i kolačići trećih strana

Ovi kolačići nam omogućavaju da razumemo kako pristupate stranici i Vaše navike pregledanja (npr. pregledane stranice, vreme provedeno na stranici, klik na sadržaj). Oni nam omogućavaju da analiziramo performanse i kvalitet naše stranice i da otkrijemo moguće greške.

Omogućavanje ovih kolačića pomaže nam da poboljšamo naš web sajt.