Mlada umetnica izložbom „Rođenje i smrt žene“ podstakla diskusiju: Šta čini ženu ženom?

Kako jedna žena u svom svakodnevnom životu da rasloji svoju pojavnost kroz čitav spektar uloga koji se kreće od čistog božanstva, preko majčinstva do seksualnog i političkog bića – glavno je pitanje koje prožima moj rad. – Loti Milošević

Žena se ne rađa već se ženom postaje – ovo je poznata francuska književnica, filozofkinja i politička aktivistkinja Simon de Bovoar napisala u jednom od svojih najuticajnijih dela. Na tragu ove filozofske misli i ličnih iskustava mlada i perspektivna umetnica Loti Milošević je izložbom pod nazivom „Rođenje i smrt žene“ beogradskoj publici u Bazi kulturnih zbivanja ponudila novu perspektivu i podlogu za dijalog na temu stereotipizacije žena. 

Rođenje i smrt žene, tema koju dotičem ovom izložbom jeste diskurs o ženi, još preciznije – diskurs o stereotipizaciji žena. Kao izazov na ličnom nivou, interesovale su me sve faze kroz koje jedno mlado biće treba da prođe kako bi se s “punim pravom” zvalo “ženom”. Pokušala sam da preispitam sebe i nas, žene, kao pojam kontinuirane rasprave “šta čini ženu ženom”. Isticanje ženske seksualnosti i erotizma, s jedne strane i demistifikacija ovih pojmova s druge, čine deo moje umetničke igre“, objasnila je Loti.

Tokom nastavljenih studija na Ecole Nationale Supérieure d’Architecture de Paris – La Villette, gde joj je jedan od mentora bila Valérie Jouve, priznata francuska fotografkinja i rediteljka, započinje seriju radova u tehnici digitalnog kolaža, čijom selekcijom zaokviruje i priprema izložbu “Rođenje i smrt žene”. Ovoj selekciji pridružuje i kratkometražni eksperimentalni autorski film, pa na beogradsku umetničku scenu kroz ovu samostalnu izložbu donosi dozu provokacije koja podstiče konstruktivno razmišljanje o ženi kao ulozi i ženi kao biću.

Kako jedna žena u svom svakodnevnom životu da rasloji svoju pojavnost kroz čitav spektar uloga koji se kreće od čistog božanstva, preko majčinstva do seksualnog i političkog bića – glavno je pitanje koje prožima moj rad. Žena je ona nit koju je nemoguće u potpunosti razmrsiti. Iz tog razloga preispitujem ovaj pojam, i raslojavam ga kroz različite pod-teme. Tako zavodim i pozivam posmatrača izložbe da zajedno sa mnom razvezuje čvorove ovog diskursa. Služim se slikom, naročito lepom i zavodljivom slikom, u sprezi sa metodom ironije i provokacije, čija mešavina ima za cilj da najpre omami, potom da trgne i zainteresuje uspavanu publiku, a naposletku da je pokrene na otvoren dijalog. Provokacijom se koristim kako u slikovnom tako i u tekstualnom obliku, iznova eksperimentišući sa paletom odnosa i značenja u svakom“, dodala je Loti i objasnila da su zbog inspiracije koju je između ostalog pronašla upijajući francusku kulturu tokom svog boravka u Parizu, tekstovi na radovima na francuskom, ali uz prevod na srpski i engleski jezik.

Izložbi su prisustvovali umetnici, profesori i zaljubljenici u umetnost, a uz slobodan ulaz otvorena je za sve posetioce Baze kulturnih zbivanja do 06. februara.

U svojoj umetničkoj praksi, Loti se bavi temama kao što su stereotipizacija žena, sloboda, seksualnost, razbijanje tabua o smrti. Svoj izraz, najčešće provokativan, pronalazi u analognoj fotografiji, filmu, videu, digitalnom kolažu, slikarstvu kao i performansu. Neposredno pred i tokom boravka u Parizu, snimila je dva kratka eksperimentalna filma.

Završila je osnovne i master studije na Arhitektonskom fakultetu, Univerziteta u Beogradu. 2019. Godine. Bila je tutor radionice na internacionalnom arhitektonskom studentskom skupu “EASA” u Nidi u Litvaniji, kao i tutor u dve radionice EASA u Danskoj i u Hrvatskoj. Pomagala je kao student demonstrator na Arhitektonskom fakultetu, Univerziteta u Beogradu, na predmetima “Likovno prikazivanje u arhitekturi” i “Vizuelni elementi” i na predmetu “Vizuelna prezentacija”  na Arhitektonskom fakultetu, Khon Kaen Univerziteta na Tajlandu.

Svoju prvu samostalnu izložbu je 2019. godine izvela pod nazivom “Izložba iseljenja – omaž Makenzijevoj 23”, a sledeće godine njen studentski rad, pod nazivom “Šifra”, bio je izložen na kolektivnoj izložbi u Domu kulture studentski grad u okviru Biennale-a umetnosti knjige „S[buk]2 – Umetnikova knjiga“. Njeni posteri za izložbu “Cohabitation” u kolaboraciji sa Animalesque Berlin izlagani su prostoru “Silent Green Garden” u Berlinu.

Trenutno završava master na Fakultetu za medije i komunikacije, Univerziteta Singidunum u Beogradu i radi na lansiranju svog modnog brenda pod imenom “Nevaljalac”, a nakon ove samostalne izložbe priprema i drugu kolektivnu u okviru Biennala mladih u Beogradu 2025.

Foto: Stefan Simonovic

Politika kolačića

Koristimo kolačiće i slične tehnologije za skladištenje i pristup informacijama na Vašem uređaju. Neke od ovih tehnologija su tehnički neophodne da bi vam pružile bezbednu, funkcionalnu i pouzdanu web stranicu. Takođe, želimo da postavimo opcione/dodatne tehnologije kako bi vam pružili najbolje korisničko iskustvo.

Dodatne informacije su dostupne na stranici politika privatnosti.

Neophodni kolačići

Ovi kolačići su neophodni za normalno funkcionisanje web sajta, jer omogućavaju osnovne operacije poput održavanja vaše sesije, obezbeđivanja sigurnosti i pravilnog rada ključnih funkcionalnosti stranice.

Analitički i kolačići trećih strana

Ovi kolačići nam omogućavaju da razumemo kako pristupate stranici i Vaše navike pregledanja (npr. pregledane stranice, vreme provedeno na stranici, klik na sadržaj). Oni nam omogućavaju da analiziramo performanse i kvalitet naše stranice i da otkrijemo moguće greške.

Omogućavanje ovih kolačića pomaže nam da poboljšamo naš web sajt.