Zahvaljujući TikToku sve više muškaraca se šminka

Ako još uvek niste upoznati sa Young Yuh-om, onda treba da znate da je to momak čija rutina nege i šminkanja traju verovatno duže nego vaša. Popularni skinfluenser sa TikToka, pre nego što izađe napolje sprema se 35 minuta, jer je poštovalac K-Beauty rutine koja podrazumeva čišćenje kože, toniranje, stavljanje seruma, hidriranje, nanošenje kreme za sunčanje, prajmera, korektora, konturisanje, nanošenje rumenila i ajlajnera. Za mnoge muškarce to sigurno zvuči kao noćna mora, ali Yuh kaže da je nega ništa drugo nego higijena, a šminkanje uživanje u umetnosti, a njemu treba verovati na reč jer ga na TikToku trenutno prati 1.6 miliona ljudi. Yuh insistira na tome da, kad je šminkanje u pitanju, ne sme biti nikakve stereotipizacije i da mejkap tutorijali nisu namenjeni samo ženama i kako se verovalo gej muškarcima (Yuh je strejt). Da se situacija u tom smislu zaista menja, pokazatelj su društvene mreže, posebno TikTok gde haštag #meninmakeup trenutno ima preko 250 miliona pregleda.

I dok su nekad, u potrazi za hidrantnom kremom, zavirivali na policu svoje partnerke u kupatilu, muškarci to više ne moraju da rade, sve je više uniseks proizvoda za negu ili baš specijalno pravljenih za njih. Sve je više i onih muškaraca koji se uključuju u kozmetičku industriju, koja zgrće na milijarde dolara, a samo jedan od njih je “menly man” Pharell Williams, dok sve više bjuti kompanija lansira linije za muškarce. Ali. šta se dešava konkretno sa šminkom? Nega je obavezna, za sve polove i seksualnu orijentaciju, a da li je i mejkap? Ako je suditi prema muškim predstavnicima generacije Z, mnogo njih nema problem sa tim da svakodnevno koristi korektor, puder, boju za obrve, pa čak i maskaru i da, voleli bi da ne pozajmljuju alate za šminkanje i mejkap proizvode od devojaka, već da imaju one specijalno pravljene za njih. 

Kratka istorija šminkanja  

U starom Egiptu šminkali su se faraoni i imućni ljudi, muškarci i žene, iscrtavali oči crnom, stavljali zelenu senku na kapke i bojili usta crvenim pigmentom. U Rimskom carstvu oba pola su bojila nokte u crveno, a spominje se da su muškarci farbali teme kad bi imali problema sa gubitkom kose. U vreme vladavine kraljice Elizabete popularan je bio beo ten, takođe za žene i muškarce, crtali su se mladeži i bojile usne. Kad je na vlast došla kraljica Viktorija, šminkanje je počelo da se smatra vulgarnim, pa je retko ko, sem glumaca i prostitutki, koristio šminku. U vreme napretka nauke, odnosno početka vladavine razuma, muškarci su sebe počeli da posmatraju superiornijim u odnosu na žene, pa je sve što naginje ka frivolnom, počelo da se doživljava kao žensko. Istoričari ovo vreme nazivaju “Great Male Renunciation”, kad su muškarci postali ubeđeni da ne treba da troše vreme na lepotu.  Kozmetička industrija, ali za žene, počinje da cveta nakon II Svetskog rata, kad su žene postale hiperženstvene iz dva razloga: da bi muškarci u odnosu na njih izgledali više borbeno, ratnički, i da bi oni imali čemu da se raduju kad se vrate kući nakon rata. Žene su se inspirisale zlatnom holivudskom erom i lepoticama sa televizije i bioskopskog platna, kad mejkap postaje duboko povezan za žensko iskustvo, iako su tada uglavnom mejkap artisti bili muškarci. Dolazi doba kad se našminkani muškarci uglavnom viđaju na sceni, ili na televiziji, dok je za ženu počelo da se podrazumeva da bude našminkana. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by JARED LETO (@jaredleto)

Šminka za muškarce danas

Društvene mreže su ubrzale proces uticaja poznatih ličnosti na obične ljude. Kad to povežemo sa generacijom Z koja je u kontaktu sa svojom seksualnošću i rodnim identitetom, koja se ne stidi da svoje stavove i misli ispolji javno, trenutna mejkap renesansa deluje tako očigledno. “Sada imamo čitavu jednu rodno neutralnu generaciju”, kaže Lissette Waugh, osnivač “L Makeup” instituta, koja tvrdi da upravo rodna neutralnost utiče na to da se ljudi osećaju mnogo lagodnije u izražavanju svojih osećanja, toga ko su i kako izgledaju. Primer toga je američki student RJ Harkin, koji je nakon učestvovanja u srednjoškolskoj predstavi nastavio da koristi šminku, da bi danas, na fakultetu, apsolutno uživao u tome.  

– Voleo bih da se na šminku ne gleda na nešto što je gej. Zašto strejt muškarci ne bi koritili korektor za pokrivanje akni ili tamnih kolutova oko očiju, kao što to rade devojke sve vreme? Šta fali u tome da stavite malo maskare ili korektora i osećate se bolje u vezi sa sobom i svojim izgledom, pita se on. 

K-Beauty 

Iako mnogi misle da svi trendovi dolaze isključivo sa Zapada, kad su nega i šminka za muškarce u pitanju, nisu u pravu. Južna Koreja je epicenter lepote i inovacija u pop kulturi, a K-Pop zvezde više nego druge utiču na mlade generacije u celom svetu, čak i u Sjedinjenim Američkim Državama. Kozmetika za muškarce se u najvećem procentu pravi u Južnoj Koreji, ali sve je više mejnstrim, velikih i poznatih brendova koji lansiraju proizvode za mušku negu ili mejkap (samo jedni od njih su Boy de Chanel, Danny Gray’s War Pait). Interesantno pitanje, na koje bi verovatno stručna lica trebalo da daju odgovor, jeste – treba li šminka da se pravi odvojeno za muškarce i za žene, jer šminka je šminka, ili bi se muškarci osećali prijatnije ukoliko bi šminku kupovali na odeljicima za muškarce u parfimerijama?

Saveti za muškarce koji žele da probaju šminku:

Proverite mejkap tutorijale na društvenim mrežama, posebno na TikToku. Od mladih influensera do renomiranih mejkap profesionalaca, iščekirajte sve, a predlažemo Manny Gutierrez, Troy Surratt, Angel Merino i Deon Clark.  U redu je krenuti malim koracima: korektor je nešto što odmah napravi razliku  i postoji šansa da se oduševite, bilo da pokrivate bubuljicu ili tamne kolutove oko očiju. Ako vas je sramota da idete u parfimeriju i isprobavate senke, poručite ih online. I ne brinite – ne treba vam ničija dozvola da radite ono što želite i što vam se dopada, a ako vam treba neki bust za samopouzdanje – pogledajte samo kako samouvereno nose šminku neki od najseksepilnijih muškaraca današnjice – Jared Leto, Russell Brand i Johnny Depp. 

Tekst: Jelena M. 

Fotografije: Profimedia, Instagram