grazia

Nega kože

Saznajte koji su simptomi disbalansa hormona i kako se to odražava na našu kožu

Sigurno ste se suočili sa iznenadnom pojavom bubuljica, takoreći preko noći, čak i ako imate čistu, neproblematičnu kožu, dok je ženama sa osetljivom, naročito masnim epidermom to vrlo dobro poznata situacija, naročito neposredno pre i tokom menstrualnog ciklusa. Disbalans epiderma i pojava akni prvi put se javljaju u pubertetskom uzrastu, a kasnije hormoni variraju između 20. i 40. godine, kao i tokom perioda trudnoće i menopauze.

ŠTA UKAZUJE NA PROBLEM SA HORMONIMA

PROBLEM SA VIŠKOM KILOGRAMA - Ako imate određene probleme sa težinom, ne mora odmah značiti da je vaša ishrana pogrešna - ovo može biti i pokazatelj hormonskog disbalansa. Kada je poremećena proizvodnja kortizola (da li zbog stresa ili nečeg drugog), ne samo da može rezultirati povećanjem telesne težine, nego i da se salo konstantno gomila i skladišti. Povećani nivo kortizola može dovesti do nakupljanja tzv. "toksične masnoće" u abdominalnom području, što može znatno povećati rizik od kardiovaskularnih oboljenja. Više kortizola uzrokuje veće količine insulina u krvotoku, što utiče na nivo šećera u krvi, i pojačan apetit.

OSEĆAJ UMORA - Umor je još jedan znak hormonskog disbalansa, posebno ako dovoljno spavate, a i dalje osećate pospanost i umor. U slučaju hroničnog stresa, ljudi često iskuse nešto što se naziva adrenalinski umor, uzrokovan visokim nivoom kortizola. Kortizol u stvari kontroliše cirkadijalni ritam, koji se poremeti, pa dovodi do velikih skokova kortizola u toku dana, usled čega dolazi do osećaja iscrpljenosti. Drugi hormonski problem koji može dovesti do osećaja iscrpljenosti dolazi kod prisustva visokog nivoa hormona koji stimulišu tiroidnu žlezdu.

LOŠE RASPOLOŽENJE - Štitna žlezda može biti uzrok anksioznosti i depresije, što s dovodi u vezu sa preteranim lučenjem hormona TSH kroz hipotireozu.

POREMEĆAJ SNA - Insomnia i poremećaj sna su stanja sa kojima se često suočavaju žene u menopauzi. Problem je u tome što se količina hormona i njihov balans uspostavljaju tokom sna, pa će nedostatak sna uticati na deset različitih hormona, stvarajući probleme s apetitom, zdravljem srca, plodnošću, ali i psihičkim zdravljem. Estrogen je hormon koji pomaže u regulisanju sna. Manjak estrogena, što je jedan od simptoma menopauze, glavni je uzrok insomnije. Manjak testosterona takođe može biti problem.

POJAČANO ZNOJENJE - Pojačano znojenje je često posledica neuravnoteženog lučenja hormona, naročito žena u menopauzi. Učestalo noćno znojenje smatra se prethodnikom menopauze i može biti uzrokovano problemima u endokrinom sistemu, preteranim ili nedovoljnim lučenjem hormona kao što je serotonin.

POVEĆANA ŽELJA SA SLATKIŠIMA - Povećanu želju za slatkim mogu uzrokovati problemi sa nadbubrežnom žlijezdom. Bilo šta slatko je nažalost lako dostupan izvor energije (ali vrlo brzo prestaje da deluje), što opet dovodi do začaranog kruga.

OPADANJE KOSE - Hormonski disbalans je jedan od glavnih razloga gubitka kose, i kod žena i kod muškaraca. U tome može pomoći ishrana, izbegavanje stresaa

KAKO ORGANIZAM REAGUJE TOKOM CIKLUSA, TRUDNOĆE I MENOPAUZE

KAKO MENSTRUALNI CIKLUS UZBURKA HORMONE - Ukoliko vam se stanje kože uoči i tokom menstrualnog ciklusa pogoršava, nemojte da mislite da ste jedine koje muči taj problem. Smatra se da više od 60% žena pati od tog problema koji se dešava zbog hormonalnog disbalansa koji je različit tokom meseca.

Tokom 1. nedelje ciklusa, odnosno prvih nekoliko dana, nivoi estrogena, koji je zadužen za hidrataciju i elastičnost kože, i progesterona (koji pojačava nervozu) su niski, što se odražava na epiderm u vidu suve, beživotne kože. Lojne žlezde proizvode više sebuma, što dovodi do pojave bubuljica i začepljenje pora. Zato je hidratacija ključna, i spolja i iznutra, kako bi se simptomi, ako ne sprečili, onda bar ublažili.  

U drugoj nedelji menstrualnog ciklusa, organizam počinje da proizvodi više estrogena koji stimuliše proizvodnju kolagena, elastina i hijaluronske kiseline, što se odražava na kožu, koja postaje smirenija i hidriranija. 

Tokom 3. nedelje, neposredno pre ovulacije, nivo estrogena je na vrhuncu, vlažnost  kože na maksimumu, što koži lica daje blistav izgled. 

U poslednjoj sedmici, stvari opet počinju da se menjaju. Nivo progesterona i estrogena pada niže od vašeg testosterona, koji izaziva nadutost, a  telo zadržava više vode. Posledica svega toga - koža ponovo proizvodi previše ulja koje, kada dođe u kontakt sa bakterijama, dovodi do izbijanja akni. Zato posebno povedite računa o higijeni lica, češće ga čistite od uobičajene rutine, blagim sredstvima koja sprečavaju nagomilavanje sebuma, samim tim začepljene pore i upalu kože.

TRUDNOĆA I PIGMENTACIJA - Trudnoća predstavlja još jedan period kada hormoni variraju, a kod žena se javljaju viši nivoi androgena (muških hormona) koji mogu da aktiviraju akne. Više od polovine trudnica, makar povremeno, pati od akni tokom trudnoće. Nivo hormona dostiže svoj maksimum u prva tri meseca trudnoće i uglavnom se kasnije ne pojavljuju. Istraživanja kažu da neke žene sa kožom sklonom aknama, tokom trudnoće nemaju taj problem, i imaju čistu kožu. Još jedan problem sa kojim se trudnice suočavaju jeste pigmentacija, koja se često naziva i trudnička maska i opet sve se svodi na hormone. Može se pojaviti u vidu fleka promenjene boje kože na licu ili tamne linije na abdomena i/ili zatamnjenja kože oko bradavica. Za sve to zaslužni su hormoni u prvom tromesečju, jer su u tom periodu skokovi estrogena i progesterona veliki, kao i MS hormona, koji stimuliše proizvodnju melanina, što zauzvrat narušava proces proizvodnje pigmentacije. 

PERIMENOPAUZA I MENOPAUZA - Perimenopauza označava vreme hormonalne nepravilnosti. Ova faza života obično traje od tri do četiri godine, tokom kojih nivo estrogena raste i pada i menstruacije postaju nepredvidIve. Sve to se odražava na kožu i varira iz nedelje u nedelju. Usled disbalansa može doći do suvoće i gubitka elastičnosti kože, pa se zato treba fokusirati na hidrataciju kože lipidima i korišćenje visokog zaštitnog faktora u svakodnevnu rutinu nege. Budući da koža postaje tanja i ranjivija, potrebno je hidratacijom ojačati njenu zaštitnu barijeru, najbolje proizvodima sa hijaluronskom kiselinom i glicerinom.

FAKTOR ZVANI STRES - Hormon stresa kortizol, koji proizvodi nadbubrežna žlezda, može podstaći lojne žlezde da proizvode više sebuma, što se odražava na stanje kože. Kako bi rešili problem, pored detektovanja uzročnika strea, mogu pomoći vežbe opuštanja, joge, meditacije, kao i uravnotežena ishrana i dovoljno sna.

Foto: Pexels

Pročitajte još

Povezane teme

Fitnes

7 načina da počnete sa fizičkom aktivnošću

Ponekad je teško sebe motivisati i početi sa vežbanjem...

Nega kože

Podignite skincare rutinu na viši nivo: Sjajni BLACK FRIDAY popusti za sve FOREO uređaje

Black Friday stiže, a sa njim i popusti na Foreo uređaje i to do 50 odsto!

Trendovi

5 trendi manikira koja nosimo ove zime

Uklapamo nokte sa novom sezonom.

Fitnes

Da li ste u pravu kada menjate obrok za smoothie?

Sve prednosti i zamke popularnog napitka.

Nega kože

Superfood kreme za telo: Ovo su 4 Garnier koje obožavamo!

Otkrijte vašu dnevnu dozu superhrane za kožu!

Nega kože

Kako ojačati barijeru kože

Zdrava kožna barijera može pomoći u odbrani od agresora iz okoline, poput sunca, zagađenja, hladnoće.

Nega kože

Cerave Retinol serum: Zaboravite na fleke od bubuljica i nepravilnosti na koži lica

Predstavljamo novu CeraVe Blemish Control liniju koja smanjuje nesavršenosti.

Make up

Zamke nanošenja šminke

Otkrivamo vam kako da vam make-up izgleda prirodno i kako da izbegnete zamke neadekvatne upotrebe proizvoda.