grazia

Intervju

Žene koje kreiraju budućnost biznisa: Tijana Stojanović, Client Service Director u PR agenciji Red Communication

Oblasti odnosa sa javnošću ili popularno nazvanoj PR sektor, Tijana Stojanović predviđa pomeranje granica, što je prava karijera za žene koje se ne plaše napora, a vole kritičko mišljenje, igru reči i slika i žele da njihov rad služi plemenitoj misiji - pomoći pojedincu ili grupi da se čuju i vide. Uostalom, činjenicu da su u modi ženski lideri, ona  takođe vidi kao rezultat nečijih dobrih PR kampanja.

Obično slušamo da je pandemija unazadila poslovanje u svim oblastima. Možete li izdvojiti neke promene u oblasti PR i marketinga koje su isprva delovale kao teškoća, a onda se, u stvari, pokazale kao pozitivne? 

Oblast odnosa s javnošću, na "srpskom" popularno PR, gasila se poslednju deceniju i nesnađeno sklanjala ispred agresivnih marketinških planova, oglasa i excel tabela, koji su uveli princip "plaćanja" kao ultimativni uslov za probijanje sadržaja u medije. Međutim, dok smo svi tako, obučeni u crno, čekali poslednji oproštaj od PR-a, držeći se jednom rukom za digital, spoljni faktor je promešao karte i vratio PR u centar pažnje. 

Uronjeni u pandemiju, lokdaun i ograničeno kretanje, a to se odnosi i na susrete i druženje, fokus na tržištu komunikacija naglo se prebacio na PR i informisanje putem tradicionalnih medija. Virus je onemogućio komuniciranje kroz BTL, tačnije sve ono što spada pod iskustveno upoznavanje sa brendom/proizvodom/uslugom, kao što su događaji, koncerti, festivali, promocije, ručkovi, brančevi - jednom rečju, viđanje uživo. Kreativni bilbordi i instalacije odjednom su postali nesvrsishodni i nevidljivi (s obzirom da je publika u svojim domovima), dok su veliki budžeti ostajali nepotrošeni ispred zatvorenih vrata svih planiranih festivala i proslava. Kompanije i njihovi brendovi ostali su uskraćeni za veliki dijapazon alata i kanala za komuniciranje na koje su navikli, a njihov broj planiranih i željenih poruka za "odašiljanje" ostao je isti, samo još obogaćen za društveno odgovorno poslovanje u doba pandemije. Sve te poruke sada ponovo primarno komuniciraju PR-ovi, udruženi sa digital sektorom, bez kojeg se odavno ne može. Komuniciranje sa tržištem, odnosno sa potrošačima, logično se svelo na prostor ka kojem je usmerena pažnja publike – a to su tokom pandemije najviše bili ekrani telefona, kompjutera i televizora, kad se već nije moglo napolje... 

Tako, za razliku od kolega iz event industrije, mi iz PR agencija pamtimo pandemiju (računaćemo da je prošla) kao doba najvećeg obima posla, gde su se radni i neradni dani izjednačili, a radno vreme postalo prazna odrednica.

Kakvu budućnost predviđate marketingu s obzirom na novi zamah u digitalizaciji, a koja nova područja marketing tek treba da osvoji? 

Marketing ide za pažnjom publike. Tamo gde ljudi "gledaju", odnosno ono što im je zanimljivo – automatski postaje zanimljivo i marketingu, kao novo polje i prostor za komunikaciju i promociju. Naša industrija se bori za privlačenje očiju, odnosno broja ljudi koji su videli poruku koju šaljemo. A oči su širom sveta uprte u ekrane telefona. Stoga, digitalni kanali će biti definitivno primarni fokus svih oglašivača i komunikatora, koji će u sinergiji sa kolegama iz PR sektora smišljati načine kako da informišu, zabave i na kraju – prodaju. Nova mreža koja je planetarno eksplodirala jeste TikTok, i tu se tek očekuje prodor marketinga, oglasa, kompanijskih profila i korišćenja influensera. Trenutno je neuređena i prilično bez ograničenja, ali će se i to brzo promeniti. Niko nije dugo odoleo, pa neće ni TikTok.

Kako biste ohrabrili žene da uđu u svet u kojem ste vi već ostvarili bogatu karijeru? Na koje prepreke biste ih upozorili, a šta biste istakli kao prednosti tog sveta? 

Ko voli psihologiju, kritičko mišljenje, igru reči i slika, metafore i simbole može da se raduje našoj industriji komunikacija. Posao može da bude stresan, pun tesnih rokova i slanja imejlova čak i dok smo u bioskopu, ali u isto vreme pruža zadovoljstvo uticaja na javnost (nadam se, pozitivnog), kroz javnu reč, pokret ili poklič, zanimljiv slogan ili spot, dobar uticaj na pojedinca ili grupu, čišćenje obale reke, obnove zaboravljene ustanove kulture ili podrške mladom strit-art umetniku. Pruža priliku da se izborite za nečiju reč i vidljivost i da upravo korporativni budžet usmerite u nešto pozitivno i dobronamerno. Možda zasadite po koje drvo, ali i po koju ideju, a to nije malo!

Možete li otkriti neke tajne ženama koje se pripremaju za poziciju rukovodioca? 

Čini mi se da su žene generalno dobre u "osluškivanju" energije i pulsa kako pojedinca, tako i grupe. Umemo da čujemo, primetimo, negujemo. Da se (po)brinemo. Žene su dobri lideri. Uvek smo bile. Mada, tek odnedavno i aktivno, na svetskom nivou. Zapravo trenutno su u modi ženski lideri. I to je sigurno rezultat neke PR kampanje. Želim da verujem da se društvo menja nabolje, da se kolektivna svest uvećava i da će se uskoro izgubiti podele na muške i ženske lidere. Ali, do tada, savetujem svima da se naoružaju znanjem i informacijama, jer je u dobroj bazi sve.

Internet je pun predloga za kreiranje uspešnog tima, i oni uglavnom deluju kao utopija. Kako se stvarno postiže efikasnost tima u poslu koji se bavi idejama? 

Te tekstove su verovatno pisale neke moje kolege za potrebe nekog HR seminara. To su opšta mesta, sigurno svima poznate istine, ali ne pomažu kada vam se prepusti brod na upravljanje. Mislim da je za kreiranje uspešnog tima potrebno zapravo da te taj tim i zanima. Da si uz njega i sa njim u poslu i da se oseća da smo u svemu tome zajedno. Tada je tim ceo i jak. Takav je naš tim u RED Communication agenciji. 

Mi smo zajedno u svačijim mikro i makro problemima i radovanjima. Ima dana kada smo "bordo", ali je ipak mnogo više onih kada se smejemo i nazdravljamo. 

A puno i pevamo @YouBoxWorld.

Prošle nedelje je naša "beba" YouBox, prva domaća muzička striming platforma, napunila godinu dana. Projekat na kojem zapravo radimo već nekoliko godina Danijela, Aleksa, Nikola, Marko, ja i još mnogo dobrih i kreativnih ljudi. Ipak su se mnoge pozitivne, monumentalne stvari desile u ovoj neobičnoj i ponekad napornoj godini. 

Zadovoljna sam!

Tekst i fotografije: Promo / Red Communication

Pročitajte još

Povezane teme

U fokusu

Tajni poslovi slavnih ličnosti

Iako deluje da mnogi poznati zarađuju samo na svom postojanju, situacija uopšte nije takva. Evo čime se neki od njih zaista bave

U fokusu

Francuski baget dospeo je na Uneskovu listu kulturne baštine

Čuveni hleb Francuzima presdstavlja svakodnevni ritual, sastavni element obroka, sinonim za deljenje i druženje

U fokusu

Finaliziran razvod decenije: Šta dobijaju, a šta gube Kim Kardašijan i Kanje Vest

Određeni su starateljstvo nad decom, iznos alimentacije i još mnogi detalji.

U fokusu

Vil Smit najavio povratak na bioskopska platna prvi put nakon čuvenog šamara na dodeli Oskara

Glumac je svestan da neće svima biti drago da ga ponovo vide na filmu

U fokusu

Emili Ratajkovski i Pit Dejvison prvi put zajedno u javnosti

Par je vezu, koja samo što je počela, već podigao na viši nivo.

U fokusu

Pod sjajem zvezda: Decembarsko izdanje magazina GRAZIA je u prodaji!

Iza nas je godina u kojoj je pandemija ustuknula pred novim izazovima, posle kojih svet definitivno neće biti isti.

U fokusu

Prvi je dostigao 500 miliona pratilaca na Instagramu: Kristijano Ronaldo nije najbolji samo u fudbalu

Fudbaler je prestigao neke od najpoznatijih influensera na svetu kao što su Kajli Džener, Arijana Grande, Selena Gomez.

U fokusu

Lažnoj najlmađoj milijarderki preti duga robija

Iako joj je krivica sudski dokazana, Elizabeth Holmes i dalje uživa sa suprugom, decom i dva psa na raskošnom imanju u Kaliforniji. Pravni stručnjaci tvrde da neće još dugo

U fokusu

Ko je nova devojka Breda Pita? Slavni glumac ljubi bivšu suprugu svog kolege

Bred je novu devojku izveo na dejt i na koncert, a upoznao ju je i sa prijateljima.

U fokusu

Dženifer Aniston prvi put iskreno o borbi za potomstvo

Glumica je otkrila da je u tridesetim i četrdesetim pokušavala da postane majka.