grazia

Lifestyle

Mali saveti: Ovako će se vaše dete hraniti zdravo

Naše znanje o ishrani dece je ogromno, ponekad možda i preveliko. Roditelji su često nesigurni zbog preporuka, mnoštva informacija i sopstvene volje da sve pravilno urade na polju dečje ishrane. A onda se dešava sledeće: jednogodišnjak želi da tokom čitavog dana jede samo banane ili da se samo igra  hranom, trogodišnjak za rođendan dobija mnoštvo čokolade na poklon i umesto mleka više voli kakao.

Pri ishrani dece važno je da se ne pravi pritisak. Ona ne moraju sve da vole i da jedu. Pojave nedovoljne težine neće nastupiti posle nekoliko dana, već, ako se uopšte i pojave, tek nakon nedelja i meseci jednoličnih jela. Deca detaljno testiraju prehrambene namirnice pre nego što ih prihvate. Kod malene dece veliku ulogu igra čulo dodira: koliko je čvrst kuvani krompir, koliko brzo se kotrlja grašak? To pri jelu baš i nije jednostavno za roditelje, ali je važno za decu. Naš savet: velika portikla, set za sto i stolnjak od mušeme značajno će ograničiti haos.

Šta je potrebno mom detetu?

Preporuke za zdravu dečju ishranu ne razlikuju se mnogo od onih za zdravu ishranu odraslih. Deci je potrebno mnogo energije za pravilan razvoj i rast. U to se ubrajaju vitamini, belančevine, minerali i ugljeni hidrati. Nešto od namirnica, što odrasli redukuju u cilju vitke linije ili iz uverenja, zaista je važno u jelovniku za decu! U to se ubrajaju ugljeni hidrati, recimo, hleb i meso, koji su dobri izvori belančevina, kao i vitamina B i gvožđa.

Šta treba da uključite u dečju ishranu?

Mnogo voća i povrća. Preporučuje se korišćenje sezonskih lokalnih proizvoda koji sadrže više arome i hranjivih sastojaka nego egzotične namirnice iz dalekih krajeva ili proizvodi uzgajani u stakleniku. Najbolje je da to budu bio-proizvodi, bar što se tiče sorti povrća, koji ne sadrže nezdravi nitrat, kao što su zelena salata, spanać ili cvekla. Uostalom, i duboko zamrznuto voće i povrće je zdravo! Duboko zamrznut spanać sadrži mnogo više vitamina C nego sveži, koji je odstojao u frižideru nekoliko dana.

Izdašni ugljeni hidrati iz hleba, pahuljica iz žitarica, krompira ili testenine važni su za dečju ishranu. Pritom, treba  preferirati varijantu od punog zrna, budući da duže zadržava osećaj sitosti i sadrži i balastne materije.

Preporučuje se redovno unošenje mleka i mlečnih proizvoda, sira, kao i mesa, ribe i jaja. Sve ove namirnice čine osnovu ishrane kod dece, jer se ona razvijaju i stoga im je procentualno potrebno mnogo više belančevina nego odraslima.

Namirnice koje sadrže masti i slatkiši. Bez masti se ne može, a poneki vitamini poput A, D i E telo može prihvatiti samo zajedno sa mastima. Povrh toga, omega-3 i omega-6 masne kiseline su važne za nerve i mozak. Preporučuje se korišćenje repičinog i maslinovog ulja.

Da li treba zabraniti slatkiše?

Svi znamo da su mast i šećer nazdrava, ali primamljiva kombinacija! Zato je važno da slatkiše ne zabranite sasvim i ne delite ih kao nagradu za nešto! Svakog dana pružite svom mališanu mali slatkiš. Savet: razgovarajte sa prijateljima i rođacima pa ih posavetujte da deci ne treba da poklanjaju slatkiše ili da to rade u malim količinama. Razmislite o tome koliko i sami konzumirate desert! Deca ne mogu razumeti da su im slatkiši zabranjeni, dok roditelji uživaju u njima (pa makar i tajno). Oni mogu uneti kroz slatkiše oko 100 do 150 kalorija dnevno, a jednogodišnjem detetu dovoljna su četiri mala keksića, dok je za šestogodišnjaka to šest keksića. 

Za kraj, ovo su naših 10 saveta za zdravu dečju ishranu:

1. Mnogo voća, povrća i hleba. Uz to dodati mlečne proizvode, meso, jaja i ribu. Veoma malo masti i slatkiša.

2. Vašem detetu ste potrebni kao uzor! Jedite ono što i vaše dete treba da jede.

3. Zajednički obroci su hrana za dušu. To jača osećaj zajedništva i pripadništva.

4. Jelo nikada ne treba da bude sredstvo prinude niti nagrade! Na taj način nastaju loša povezivanja koja će se zadržati još dugo u životu.

5. Učenje jela je složen proces. Ponekad je potrebno više i duže vremena da dete zavoli nove namirnice. Nemojte brzo da odustanete.

6. Voda je idealno piće za decu. Nezaslađeni voćni čajevi unose male promene. Zabranjeni su alkokol, kafa, zeleni ili crni čaj, energetska pića ili kola napici.

7. Obratite pažnju na promene. Što je šira ponuda u dečjoj ishrani, to će biti raznovrsnija ishrana kada odraste.

8. Stroga pravila ishrane su komplikovana deci. Veganska ishrana bez namirnica životinjskog porekla može dovesti do određenih nedostataka.

9. Dopustite svom detetu da vam pomogne u kuhinji. Jela su dvostruko ukusnija ako se spremaju zajedno.

10. Samo opušteno!

Fotografije: Profimedia

Pročitajte još

Povezane teme

Lifestyle

Otkrivamo vam koja ostrva Grci sakrivaju od turista i gde se ona nalaze

Grčka je mnogo više od tri prsta. Ona svoja najlepša ostrtva čuva samo za svoje lokalce, ali mi vam otkrivamo koja su to ostrva.

Lifestyle

Matcha: Sve što treba da znaš o ovom trendi, ali i zdravom napitku

Napici sa matcha prahom nisu samo u trendu, već su i jako dobri za zdravlje. Otkrivamo ti šta je matcha, koji su njeni benefiti i kako da je konzumiraš.

Lifestyle

8 trendova koje ćemo zauvek zaboraviti kada se pandemija i zvanično završi!

Opustili se jesmo, ali i dalje nije sve završeno. A kada bude - nemojte da je neko spomenuo neki od ovih trendova!

Lifestyle

Kako da nam koža ne bude tesna: Vodič za održavanje kožnih torbi

Kao što je naša majka imala “tu jednu” kožnu torbu koju nam je dala u amanet, tako smo i mi želeli da sebi jednog dana priuštimo makar jednu kvalitetnu, kožnu torbu za koju znamo d...

Lifestyle

Otkrivamo: Kako se zaista hrane sportistkinje tokom priprema za Olimpijske igre

Verovala ili ne, ukusni zalogaji kao što su pasta, pica i sladoled uključeni su u njihove planove ishrane!

Lifestyle

Kako se danas traži posao?

Ne možete da pronađete novo radno mesto? Možda pravite neku od 5 grešaka koje se, na sreću, mogu lako ispraviti.

Lifestyle

Svuda gde želite da budete

U svetu punom priča, vaša iskustva su ono što vas izdvaja od drugih. Za korisnike Premium kartica, Visa je pripremila ekskluzivno iskustvo koje ide u korak sa vašim dinamičnim stil...

Lifestyle

Pratimo modu i volimo trendove. Go Blue!

Trendovi nam se nameću iz sezone u sezonu, teško je ispratiti baš sve ali se trudimo da sebi priuštimo stvari koje će nam dati osećaj slobode i izražaja.

Lifestyle

Zavirite u jedan od najlepših stanova koji Meril Strip godinama nije uspevala da proda

18 fotografija dokazaće vam ono što reči ne mogu, ovaj penthouse koji se nalazi na donjem delu Menhetna jedan je od najlepših životnih prostora koje smo ikada videli.

Lifestyle

Najkul letnji trendovi koji će osvežiti tvoju svakodnevicu

Potražili smo inspiraciju za osveženje u fashion, beauty i lifestyle trendovima i evo šta je to privuklo našu pažnju.

Lifestyle

Deca poznatih: Siroti mali bogataši

Istaknuti milijarderi se obavezuju da potomcima neće ostaviti ništa ili će im dati tek delić svoje ogromne imovine. Zašto to čudi običan svet?

Lifestyle

Bitka superbogataša za svemir

Rivalstvo dva najbogatija čoveka na svetu, Iliona Maska i Džefa Bezosa, svelo se na takmičenje u novoj igrački elite - privatnim letovima među zvezde.

Lifestyle

Lora Doneli: Heroina koju ćemo voleti

Posle nagrađivanih dramskih uloga, 38-godišnja Lora Doneli prokrčiće put ka slavi kao ideal nove žene u seriji Nemoguće, i to doslovno - natprirodnim moćima i pesnicama.

Lifestyle

Rita Moreno: Košmar američkog sna

Rita Moreno, prva latino glumica koja je osvojila Oskara, u novom dokumentarnom filmu otkriva mračnu stranu slave.