Da li ste čuli za finfluensere?

Sve veći broj kreatora sadržaja daje savete na mreži kako da trošite, štedite i investirate. Da li je to moderan pristup finansijskom obrazovanju ili truba za uzbunu?

Hteli mi to da priznamo ili ne, na društvenim mrežama se danas radi sve. Oblači se, hrani i neguje, putuje, kupuje i prodaje, informiše i inspiriše, a odnedavno, to je prvo mesto na kojem ćemo potražiti savete i iz finansijskog obrazovanja. Ljudi koji ih daju, sebe nazivaju finluenserima. Kao podvrsta influensera, oni reklamiraju proizvod koji nije konkretna stvar, nego lični uspeh u baratanju novcem, što znači da ne moraju imati visoko ekonomsko obrazovanje. Tu leži glavna razlika između finfluencera i tradicionalnih finansijskih savetnika. Dok profesionalci obično nude savete zasnovane na stručnom znanju (mada tu i te kako ima pogrešnih procena), lekcije finfluensera su u obliku ličnih priča. Zato privlače milione pratilaca. Ljudi naprosto vole da im se pokaže kako se neka zamršena teorija može primeniti u stvarnom životu.

Ekspanzija finfluensera je počela nakon 2017. godine. Tada je Britanka Jasmin Parnel počela da piše blog, sa skromnom namerom da podeli sa prijateljima kako je postala digitalni nomad. Međutim, kao diplomac kreativnog pisanja, ona je ubrzo otkrila da su posetioci njenog sajta više zainteresovani za to kako je sebi priuštila da zarađuje, a da u isto vreme živi kako želi. Parnel, koja danas ima 31 godinu, brendirala je svoju veb stranicu. Rođen je The Vallet Moth, jedan od najpoznatijih finansijskih blogova na svetu, koji je posebno popularan zbog saveta o štedljivom životu. – Prebacila sam se na objave o ličnim finansijama jer je moja, sve veća publika, pokazala više zanimanja za to kako sam izbegla dugove u dvadesetim godinama, kako se planira finansijska zaštitna mreža kada si frilenser, kao i na kojim sam poslovima radila kako bih bila nezavisna od lokacije – ispričala je Parnel za BBC. Sadržaj koji je objavljivala uglavnom nije nudio nešto bolje od saveta ekonomskih stručnjaka, ali je razlika u ličnom aspektu: deljenje životnih priča i prihvatanje saveta, kako je sama istakla tajnu uspeha finfluensera. Ako mogu da biraju, ljudi će više želeti da se povežu sa nekim koga mogu da prihvate kao onlajn prijatelja, umesto neke bezlične kompanije, na primer brokerske.

U sve većoj globalnoj industriji influensa, sa tržištem procenjenim na više od 100 milijardi dolara, neki finfluenseri (u razvijenim zemljama) zarađuju više od šest cifara putem društvenih medija. Njihovi postovi mogu pružiti dobrodošao uvid u često zamršeni svet ličnog upravljanja novcem, a to je svet u koji se mladi ljudi teško snalaze.  

Milioni ljudi svakodnevno tragaju za savetima ovih influensera. Posebno važna ciljna grupa su mladi. Amerikanac Hamfri Jang je u tridesetim godinama, a već predvodi grupu finfluencera sa više od 50 miliona lajkova i tri miliona pratilaca na TikTok-u. Jang je ranije bio pravi finansijski savetnik. Njegovi najpopularniji video snimci objašnjavaju koncepte kao što su penzioni računi i cene akcija. U svom najgledanijem videu, sa više od 14 miliona pregleda, Jang glumi kako pozajmljuje iPhone, prodaje ga, a zatim kupuje isti model za manje od godinu dana, koji je u međuvremenu pojeftinio, i vraća dug uz profit. Tako je objasnio koncept brze zarade.

Lako “svarljiv” sadržaj poput ovog privlačan je svim generacijama.  U školama ni danas neće učiti kako da upravljate finansijama, pa smo prinuđeni da sami učimo o novcu. A ovo je prva ekonomska kriza koju doživljavaju mlade generacije i nije iznenađenje što se oni najviše obraćaju influenserima.

Ipak, da li se finfluenserima može verovati?

Uspešni finfluenceri namerno pružaju lak ulaz u teme vezane za novac. Kreiraju sadržaj koristeći terminologiju i primere koji se odnose na pop-kulturu i uprošćavanje finansijskih termina. Dobar primer je „punjenje gotovinom“ koji je postao hit na TikTok-u. To je način na koji se pravi lični budžet: podelite novac u koverte za određene troškove, od komunalnih računa i hrane do hobija, kako biste izbegli impulsivna trošenja svojih skromnih prihoda. Metod nije nov. Znale su ga još naše bake, ali jeste za današnju omladinu. Stručnjaci pozdravljaju ovakve sadržaje, jer oni promovišu bolje finansijske navike među mladima i mogu da im povećaju ušteđevinu. Problem nastaje kada neki finfluenceri odvedu pratioce na krivi put ili čak zloupotrebe njihovo povernje. 

– Neki od tih finfluensera su samo obični ljudi bez iskustva u finansijama – kaže za BBC Konor Kembel, savetnik za poslovne  finansije na sajtu NerdWallet. – Društveni mediji mogu dovesti do toga da ljudi bropleto donose neinformisane odluke, zbog straha da će propustiti nešto u čemu učestvuje mnogo drugih ljudi. Kada su ti trendovi povezani sa pravim novcem, to može postati problem – ističe Kembel.  

Britanska agencija za finansijsku kontrolu (FCA) upozorila je na internetske promocije koje su se fokusirale na otplatu dugova. Tvrdili su da influenceri uključeni u te objave privlače “ranjive ili prezadužene kupce” da prate “zavaravajuće” financijske savete.

Stručnjaci upozoravaju i na porast ulaganja zasnovanog na upitnim uputstvima finfluensera. Tvrde da neke od ovih zvezda na mrežama nude loše savete, bilo zbog manjka znanja ili zato što im je stalo da objavljuju što neobičnije sadržaje, kako bi stekli što više pratilaca i privukli oglašivače. Ponekad je sumnjiv način na koji influenseri zarađuju svoj novac. Zvezde društvenih medija često reklamiraju tuđe proizvode za plaćanje, što znači da njihovi saveti ne moraju biti  objektivni. Recimo, poznati finfluenseri su toplo preporučivali nove kripto proizvode. Iako se zna da je vrednost kriptovaluta toliko promenljiva da je teško predvideti tržište, mnogi korisnici društvenih medija i dalje veruju da su digitalne valute dobra investicija.

Marketinški stručnjak Džejms Beket je postao poznat po tome što upozorava na loše finfluensere. Na njegovom Jutjub kanalu ima tek nekoliko hiljada pretplatnika, ali on daje daje savete sa kojima se ne preduzimaju veliki rizici, a može se stvoriti i sačuvati ušteđevina. Kaže da mnogi finfluenseri znaju da angažman dolazi iz šema za brzo bogaćenje i razmetanja svojim navodnim bogatstvom.

– TikTok je smanjio raspon naše pažnje na deliće sekunde, a potreban vam je razmetljiv sadržaj za investiranje da biste privukli publiku – kaže ovaj Britanac za BBC. U nekim zemljama se čak razmišlja i o zakonskom filteru za finfluensere, jer oni svoje pratioce mogu da dovedu u zabludu. Beket, međutim, veruje da on i mnogi “dobri” finfluenceri poput njega pružaju ono što on opisuje kao „dosadne, ali veoma delotvorne savete”. On raspravlja o konceptima koji uključuju pasivno ulaganje i indeksne fondove, što je pogodno za mlade ljude koji nemaju finansijsko obrazovanje niti sebi mogu priuštiti da rizikuju mnogo novca. U isto vreme im nudi pristupačan način upravljanja novcem, bez visokih naknada koje traže finansijske kompanije. Ipak, Kembel tvrdi da finfluenseri i dalje mogu biti izuzetno korisni u pružanju pristupačnih saveta o ličnim finansijama, li ih treba koristiti s razumevanjem i kritičkim razmišljanjem.

– Lične finansije su, kao što ime govori, lične za pojedinca, a okolnosti su različite. Važno je proceniti da li su predlozi influensera relevantni za vašu finansijsku situaciju – zaključuje britanski finfluenser Džejms Beket.

SLAVNI U KRIPTOTRŽIŠTU 

Rijaliti zvezda Kim Kardašijan je prošle godine promovisala kriptovalutu Ethereum Mak. Iako je Ethereum doživeo brz rast u 2021. godini, brzo je pao, izgubivši 97 odsto svoje vrednosti do početka naredne godine. Investitori koji su pretrpeli ogromne gubitke podneli su tužbu protiv Kardašijanove (koja ima više od 364 miliona pratilaca na Instagramu) i drugih poznatih ličnosti koje su promovisale ovaj proizvod, tvrdeći čak da su se oni urotili da povećaju vrednost tokena (digitalne imovine). Slučaj je na kraju odbačen, ali je sudija upozorio na “sposobnost slavnih da lako ubede milione nerazboritih pratilaca da kupe zmijsko ulje (izmišljeni proizvod) – sa neviđenom lakoćom i dometom”.

Foto: Unsplash

Tekst: Milica Đ.