grazia

GASTRO

Kompletan vodič kroz svet vitamina

Priče o vitaminima slušate celog života, a potrebno je da znate samo dve stvari – zašto su važni i gde da ih pronaći. Zabluda je mišljenje da vegetarijanci i vegani svojom ishranom ne mogu da obezbede gotovo sve esencijalne hranljive materije. Kada su količine nekih nutrijenata niske u hrani biljnog porekla, njihova apsorpcija je povećana kod vegetarijanaca i vegana. Ipak, ako način ishrane nije optimalan, digestivni sistem će funkcionisati loše, bez obzira na to da li osoba konzumira ili ne konzumira meso.

Vitamini nisu strukturne komponente tela, za razliku od nekih minerala kao što je, recimo, kalcijum u kostima, ali imaju brojne metaboličke funkcije jer su, kao i enzimi, potrebni za odvijanje hemijskih reakcija u ćelijama. Na primer, transport glukoze iz krvi u ćelije u telu zavisi od prisustva vitamina B3 i B6, a pretvaranje glukoze u energiju u ćelijama zahteva prisustvo vitamina B1, B2, B3, B5 i vitamina C.

Pogledaj listu vitamina i njihovu važnost za organizam

Vitamin A

Funkcije: Neophodan za normalan vid, zdravlje kože, rast kostiju i tkiva, reprodukciju i imunitet.

Izvori: Retinol – džigerica, ulje iz riblje jetre, šargarepa, zeleno lisnato povrće.

Vitamin B1

Funkcije:  Oslobađanje energije iz ugljenih hidrata i poboljšanje funkcionisanja nervnog sistema.

Izvori: integralne žitarice, semenke, pasulj i koštunjavo voće.

Vitamin B2

Funkcije: Neophodan za metabolizam ugljenih hidrata, masti i proteina.

Izvori: Bubrezi, džigerica, riba, mleko, pšenične klice, brokoli, zeleno lisnato povrće.

Vitamin B3

Funkcije: Neophodan za oslobađanje energije iz ugljenih hidrata i za metabolizam proteina, masti, stvaranje crvenih krvnih zrnaca i steroidnih hormona.

Izvori: Džigerica, živinsko meso, riba, meso, kikiriki, integralne žitarice, jaja, mleko.

Vitamin B5

Funkcije: Neophodan za sintezu glikogena i masnih kiselina u telu. Važan za sintezu neurotransmitera (jedinjenja koja prenose nervne impulse) i steroidnih hormona testosterona i estrogena.

Izvori: Kikiriki, džigerica, bubrezi, žumance, riba, integralne žitarice, pasulj i koštunjavo voće.

Vitamin B6

Funkcija: Neophodan za efikasan rad svih ćelija u organizmu, važan za pravilno funkcionisanje nervnog sistema.

Izvori: Džigerica, ostrige, živinsko meso, riba, jaja.

Vitamin D

Funkcija: Neophodan za rast kostiju i održavanje ravnoteže minerala u telu. Potreban je za pravilnu apsorpciju kalcijuma i fosfora iz creva. Izlaganje kože suncu dovodi do sinteze vitamina D.

Izvori: Ulje iz riblje jetre, obogaćeno mleko i masna riba.

Vitamin K

Funkcija: Neophodan za zgrušavanje krvi, naročito kod novorođenih beba.

Izvori: Sirovi karfiol i zeleno lisnato povrće.

Vitamin E

Funkcija: Neophodan kao antioksidans za zaštitu esencijalnih masnih kiselina od oštećenja izazvanih oksidativnim procesima.

Izvori: Ulje pšeničnih klica, pšenične klice, sojino ulje, maslinovo ulje, žumance, džigerica i koštunjavo voće.

Vitamin C

Funkcije: Neophodan za sintezu kolagena, održavanje zdravlja kože, obnavljanje tkiva, efikasno funkcionisanje belih krvnih zrnaca, ali i imuniteta u celini.

Izvori: Guava, prokelj, brusnica, crne ribizle, kivi, papaja, brokoli, karfiol, paradajz, jagode, južno voće.

M.N

Foto: Shutterstock

Pročitajte još

Povezane teme

GASTRO

Recept dana: Tradicionalna saher torta

Osetite duh bečkih poslastičarnica i razgalite nepca najpoznatijom čokoladnom tortom.

GASTRO

Recept dana: Čokoladni kolač sa lešnicima i džemom

Ovo je jedan od onih sočnih kolača koji kada probate, ne možete da se zaustavite.

GASTRO

Recept dana: Preukusna pileća krem čorba

Odličan način da započnete nedeljni ručak, a može biti i samostalni obrok.

GASTRO

Recept dana: Slasne jabuke u šlafroku

Ukoliko volite palačinke, ovo je pravi predlog za vas!

GASTRO

Recept dana: Sjajna carska pita

Neka vam dan počne carski uz ovu preukusnu slanu đakoniju koja se očas posla pravi!

GASTRO

Omiljena poslastica Kejt Midlton: Tajni recept jednostavnog i ukusnog royal kolača

Zdravija verzija slatkiša koju ćete poželeti odmah da isprobate.

GASTRO

Recept dana: Jesenji čiz kejk sa bundevom

Proslavite dolazak jeseni sa njegovom kraljicom - bundevom!

GASTRO

Recept dana: Salata koja je prava vitaminska bomba

Barem jedan dan u sedmici bombardujte svoj organizam zdravljem!

GASTRO

Recept dana: Neobični rižoto sa cveklom i pečurkama

Dekorativno, ukusno, brzo. Obrok po vašoj meri!

GASTRO

Recept dana: Sorbet od dinje i lubenice, predivna koktel-poslastica

Pozovite prijatelje na druženje i pozdravite se sa letom uz ovu predivnu koktel-poslasticu!

GASTRO

Barista nam je otkrio kako da pripremimo savršenu kafu - kod kuće

Više nećete morati da idete u kafić kako biste uživali u omiljenom ukusu.

GASTRO

Recept dana: Salata od tunjevine i pirinča idealna za dane kada ne znate šta da kuvate

Odlična ideja za obrok "na brzaka". Zdravo, hranljivo, ukusno, brzo, ima li šta lepše?!

GASTRO

Recept dana: Brzi musli keksići koje morate da probate

Dvadesetak minuta vam je potrebno da napravite zdravu, slatku grickalicu, idealnu za predah uz kafu ili čaj.

GASTRO

Recept dana: Zdrava i ukusna pita od spelte, spanaća i feta sira

Hrskavo testo, bogato semenkama, zahvaljujući kombinaciji dva tipa brašna, mami nepca.

GASTRO

Recept dana: Najlakši način za pripremu "banana hleba"

Čuveni banana bread pravi se na mnogo načina, a mi vam predstavljamo najjednostavniji i najbrži.