Kome smeta jak TikTok

Verovatno najpopularnija društvena mreža na svetu, u ovom trenutku, TikTok, mogla bi već da bude zabranjena u Sjedinjenim Američkim Državama u trenutku dok čitate ovaj tekst. Kako je došlo do toga da zemlja, koja je najglasnija kada su slobode izražavanja u pitanju, zabranjuje jednu društvenu mrežu zbog “stranog uticaja” i kako su ostali nemoćni pred generacijom Zed koja neće da sluša, ali ima šta da kaže?

Sredinom marta, Predstavnički dom u SAD-u usvojio zakon kojim se nalaže da vlasnik aplikacije TikTok, kineska kompanija ByteDance, aplikaciju proda nekoj američkoj kompaniji u roku od šest meseci ili se suoči sa zabranom na državno nivou. Ovaj nesvakidašnji zakon u zemlji koja se poziva na razne slobode može, a i ne mora, da stigne do predsednika Džozefa Bajdena. Uprkos tome što je većina izglasala zakon, neki političari glasno su se usprotivili bilo kakvoj zabrani, rekavši da će se otvoreno boriti protiv toga. Ipak, ovo je prvi put da je zabrana TikToka blizu realnosti, još od kako je 2020. godine tadašnji predsednik države Donald Tramp ovu ideju izneo u javnost. Tramp se, inače, danas protivi ideji prodaje, verovatno jer je jedan od njegovih donatora milijarder Džef Jas, suvlasnik kompanije ByteDance.

„Ovo nije pokušaj da se zabrani TikTok. To je pokušaj da se TikTok poboljša”, rekla je Nensi Pelosi, političarka iz redova demokrata, koji su, gotovo svi do jednog, glasali podjednako kao i njihovi (ne)prijatelji republikanci. Kao razlozi za zabranu aplikacije, najčešće se navodi činjenica da kineska vlada ima pristup osetljivim podacima još osetljivijih američkih građana, iako većinu akcija u ovoj kompaniji, čak njih 60%, u rukama drže upravo – bogataši iz Amerike.

Prošle godine u ovo vreme, Amerikanci su velikom većinom podržali zabranu TikToka. Ankete su pokazale da preko 50% njih podržava ukidanje problematične aplikacije. Ipak, zakon tada nije izglasan, a javno mnjenje promenilo je mišljenje: sada je tek nekih 38% ljudi, različitog političkog spektra, spremno da podnese zabranu aplikacije.

Sve ovo — zbog rata u Gazi. Ovo je jedina mreža na kojoj mladi Amerikanci mogu da saznaju informacije o tome šta se dešava na Bliskom istoku, direktno iz Gaze, a ta slika je drastično različita od onoga što emituju i objavljuju “zvanični” i “nezavisni” mediji, bilo da su nastrojeni demokratama ili republikancima.

Moralna panika – mreže su loše za mlade

Da li i kako društvene mreže utiču na ljude ne može biti objektivan razlog za ukidanje. Bilo koja vlada na svetu već sutra može da ukine društvene mreže i da tako donese brojne benefite društvu (mada, države u kojima su mreže zabranjene, poput Turkmenistana, ne pokazuju znake prosperiteta). Preterano bi bilo reći da se snaga društvenih promena ogleda kroz društvene mreže, ali TikTok zaista jeste jedna od retkih javnih mreža koja pomaže medijsku pismenost mladih generacija, pre svega jer im daje mogućnost da razvijaju kritički stav, uprkos onome što im tradicionalni mediji serviraju.

Medijska moralna panika oko TikToka nastala je još pre rata u Gazi i nije vezana samo za Sjedinjene Američke Države, gde je ova tema sada aktuelna. Na zabranu društvenih mreža pozivale su i izvesne domaće organizacije i pojedinci, uporno se pozivajući na sigurnost dece i to kako društvene mreže utiču na njihov razvoj. Dok ova zabrinutost sa jedne strane jeste opravdana, ono što borci za razvoj mladih uporno zaboravljaju jeste da telefoni, tehnologije i društvene mreže ne smeju da preuzmu ulogu učitelja i roditelja, već mogu jedino biti kontrolisano oruđe za razvoj.

Udar na mlade — ali i na pop kulturu

Ukidanje TikToka odgovoralo bi samo američkom političkom establišmentu koji se grčevito bori za opstanak na vlasti. Ostalim konzumeristima američkog kapitalizma, među kojima su gotovo sve velike kompanije, ali i mladi nezavisni preduzetnici i umetnici, bili bi zakinuti. U nesvakidašnjoj odluci na kraju februaru, izdavačka kuća Universal Music zabranila je TikToku da koristi pesme njihovih izvođača na svojim platformama, navodeći da je na to bila primorana zbog nefer uslova. Naime, izvođač i izdavačka kuća dobijali bi određeni procenat na osnovu pregleda i preslušavanja popularnih numera. U pitanju su često bili milionski pregledi i, verovatno, milionske svote za isplatu. A ko ne mari mnogo za zabrane svakako je Tejlor Svift. Jedna od trenutno najvećih zvezda na planeti u ovom trenutku uspela je da izdejstvuje da se njen muzički katalog vrati na ovu društvenu mrežu. Kako? Svift je pre nekoliko godina ponovo krenula da snima sve svoje albume, zbog toga što nije imala vlasništvo nad njima. Zato je sada sam svoj gazda, odnosno vlasnica sopstvenih mastera i sa njima može da radi šta god hoće — uključujući i da ih da na korišćenje TikToku uz naknadu koja joj odgovara. Kao i sve što radi, i ovaj njen potez je vrlo proračunat — ni ovoga puta nije rešila da otvoreno stane u odbranu nekog društvenog problema (ili, ne daj bože, iznese politički ili društveni stav na neku temu) nego je mudro ćutala. Ova zabrana ne može mnogo da naškodi velikim umetnicima poput nje, ali oštetila je one manje definitivno, posebno izvođače poput Konana Greja, 25-godišnjeg pevača iz Kalifornije, koji je do prvog albuma i uspešnih singlova došao zahvaljujući hajpu i for you stranici na TikToku. Uklanjanje muzike Universalovih izvođača došlo je tik pred izdavanje njegovog novog singla, pa je morao da se osloni na humor pri promociji novih pesama, jer njegova publika, generacije zed i alfa upravo su na ovoj mreži. Nažalost, to mu nije pošlo za rukom, pa singl nije imao velikog uspeha. A kako je tek sa malim preduzetnicima, preduzetnicama koje imaju malu, ali dovoljnu bazu pratilaca na ovoj mreži ili svim onima koji rešavaju da informacije dobijaju na ovaj, za mnoge i dalje nekonvencionalan način?

Generatori promena ili samo zabave

Ono što je zanimljivo jeste da broj korisnika TikToka nije opao otkako je izdavačka kuća odlučila da ukine svoje numere na ovoj mreži. Da, možda više ne mogu da plešu uz Arijanu Grande, Adel ili Vikenda, ali to je samo pokazalo da je ova mreža mnogo veća od slavnih imena. Da, itekako pomaže u promociji pesama i filmova, ali zahvaljujući algoritmu (a i nekim osobama od krvi i mesa koje prate šta je u trendingu) vrlo se lako može desiti da doslovno preko noći vaš video snimak dođe do miliona ljudi širom sveta.

Iako to mnogima zvuči šašavo, društvene mreže su više od puke zabave. One jesu generatori promena u društvima u kojima se do promena ne dolazi lako. Kako te promene kasnije primenimo, nije do mreža nego do nas samih.

Piše: Petar Živković

Foto: Unsplash